نوشته شده توسط : محمد میرشکار

دنیا در سه نگاه


در گوشه و کنار جهان، گهگاه خبرهای علمی کوتاهی منتشر می شود که مطلع شدن از آن ها خالی از لطف نیست. خبرهای کوتاهی که در عرض چند ثانیه ما را به دنیایی  دیگر سوق می دهند. در این مطلب به سراغ سه خبر جذاب از این گونه مطالب رفته ایم.

دنیا در سه نگاه

به نظر شما چه کسی به چی کسی در این تصویر نگاه می کند!؟ تصویر جدیدی از سحابی هلیکس ( که بعضی از آن به چشم خدا یاد می کنند) توسط تلسکوپ ویستای سازمان فضایی اروپا در شیلی به ثبت رسیده است. در تصویر جدید فروسرخ ( در مقایسه با تصاویر قبلی گرفته شده از هلیکس در نور مرئی) به نظر می رسد در مقابل این چشم کیهانی یک لنز قرار گرفته شده به طوری که رنگ آبی در تصاویر قدیمی تبدیل به رنگ قهوه ای در عکس های جدید شده است. آنچه که در امواج فروسرخ مشخص است رشته گازهای سرد در داخل سحابی به همراه پس زمینه واضح تر درون هلیکس است.

سحابی هلیکس یک سحابی سیاره نماست که در صورت فلکی دلو واقع شده و نزدیک به 700 سال نوری از ما فاصله دارد. این جرم جذاب کیهانی زمانی تشکیل شده که یک ستاره همانند خورشید در سال های پایانی عمر خود قرار گرفته است.  خورشید ما نیز در چند میلیارد سال آینده به این شکل درخواهد آمد.

سحابی هلیکس معدنی از گازهای درخشان هست. حلقه اصلی هلیکس در حدود 2 سال نوری عرض دارد که تقریبا نصف فاصله خورشید تا نزدیکترین ستاره به آن است. با این حال موادی که ستاره مرکزی این سحابی به بیرون منتشر می کند حداقل تا 4 سال نوری امتداد می یابد

در مرکز این سحابی ستاره رو به مرگی قرار دارد که توده های گرد و غبارگونه و گاز را به بیرون پرتاب می کند.

دنیا در سه نگاه

 مقایسه عکس جدید و قدیم سحابی هلیکس

 

اینجا جزیره جدید خالی از سکنه ایست که در دریای سرخ به تازگی سر از آب برآورده است. در اواخر ماه دسامبر در پی فعالیت آتشفشانی درون دریای سرخ این جزیزه جوان متولد شده ! البته فوران های آتشفشانی اکنون دیگر متوقف شده است.

جزیره جدید قسمتی از جزایر زبیر هست که در 60 کیلومتری سواحل یمن قرار گرفته است. بر اساس گزارش ام اس ان، دانشمندان رصد این جزیره جدید را ادامه خواهند داد تا میزان دوام و بقای آن را بسنجند زیرا بسیاری از این جزیره ها به دلیل اینکه از خاکستر آتشفشانی ساخته شده اند به واسطه امواج دریا به سرعت نابود می شوند.

دنیا در سه نگاه

آیا شما از شرکت در پروژه هایی که به محققان برای رسیدن به اهدافشان کمک می کند لذت می برید؟ جهان در شب یکی از همین پروژه هاست که شما می توانید با شرکت در آن به دانشمندان کمک کنید. در ادامه به بیان قسمتی از اطلاعاتی که جهت شرکت در  پروژه نیاز دارید می پردازیم.

 

جهان در شب چیست؟

جهان در شب برنامه ای بین المللی است که جهت بالا بردن سطح آگاهی مردم نسبت به آلودگی نوری و مضرات آن طراحی شده است. هدف این پروژه آن است تا با افزایش آگاهی علاقه مندان، از آن ها در سراسر جهان دعوت کند با اندازه گیری میزان روشنایی آسمان شب محل زندگی خود و ثبت آن در پایگاه رسمی پروژه، محققان را در داشتن تصویری مناسب از میزان آلودگی نوری مناطق مختلف زمین یاری کنند.

آلودگی نوری نه تنها موجب افزایش روشنایی آسمان در شب ( و به تبع آن غیر قابل رویت شدن ستارگان) می شود بلکه تهدیدی جدی برای  حیات وحش و سلامتی انسان نیز به شمار می رود. اتلاف انرژی نیز تاثیر زیان بار دیگری است که توسط آلودگی نوری پدید می آید.

دنیا در سه نگاه

شرکت در این پروژه بین المللی تنها نیاز به طی کردن 5 گام دارد:

** از طول و عرض جغرافیایی محل سکونت خود مطلع شوید.

** صور فلکی جبار ، اسد و چلیپا را در زمانی که بیش از یک ساعت از غروب خورشید در آسمان می گذرد پیدا کنید.

** ستارگان مورد مشاهده خود در صورت های فلکی نام برده شده را با نمودارهای ارائه شده در سایت مقایسه کنید.

** مشاهدات خود را گزارش کنید

** نتایج را با هزاران نفر در سراسر جهان به اشتراک بگذارید و مقایسه کنید.

شما به راحتی می توانید با رفتن به پایگاه رسمی این پروژه اطلاعات بسیاری را درباره چگونگی شرکت در آن کسب نمایید و لذت شرکت در یک مشارکت جهانی را به خود هدیه دهید.       

درباره آلودگی نوری خوب است بدانید که:

آلودگی نوری به استفاده نادرست از نور گفته می شود که اثرات بسیار مخربی را بر محیط زیست می گذارد و اغلب به آن توجهی نمی شود. ما به نوری نیاز داریم که جلوی پا و محیط اطرافمان را روشن کند نه آسمان بالای سرمان را!

 

درباره آلودگی نوری مطالب مختلفی در بخش دانش و زندگی تبیان تهیه شده است که می توانید آن ها را از لینک های زیر مشاهده کنید:

 

کنترل آلودگی نوری، فرمول نجات زمین از دست بیگانگان فضایی

 

آلودگی نوری باعث شکستن درختان

 

با این مورد خطرناک آشنا شوید!



:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

آشنایی با فناوری تله مدیسین (2)


در عصر حاضر دیگر مرز مشخصی بین علوم وجود ندارد.تخصص های فراوانی در حد فاصل علوم جای گرفته است که تله مدیسین از جمله ی آن هاست. در این قسمت در ادامه قسمت قبل به معرفی بخشی دیگر از این فناوری می پردازیم.

آشنایی با فناوری تله مدیسین( (2

 

همان طور که ذکر کردیم تله مدیسین ،عبارت است از ارایه خدمات درمانی وفراهم سازی سرویس های پزشکی درجایی که فاصله وزمان ،عامل مهمی محسوب می شود.در این راستا متخصصان علوم پزشکی با بهره گیری از فناوری اطلاعات وارتباطات شبکه ،می کوشند تااطلاعات مربوط به سوابق بیماران ودانش پزشکی خود را به اشتراک بگذارند واز این طریق سرعت عمل وکارایی روش های درمانی را بهبود بخشیده وهزینه های درمانی راکاهش دهند.

کاربردهای سرویس های تله مدیسین

 کاربردهای تله مدیسین بسیار گسترده و فراگیر است در این جا به مواردزیراشاره می کنیم .

1. مشاوره از راه دور(tele consulation): در حال حاضر عمده‌ترین کاربرد این فناوری، مشاوره‌های پزشکی است که هم در ایران و هم درنقاط دیگر جهان به راحتی درحال انجام می‌باشد. مشاوره از راه دور معمولاً بین دو یا چند پزشک و یا بین بیمار و پزشک معالج صورت می‌گیرد. در مشاوره از راه دور استفاده از تمام امکانات ارتباطی نظیر تلفن، فاکس، پست الکترونیکی، گفتگوی اینترنتی، صفحه پیغام،کنفرانس مطبوعاتی و....امکان پذیر می‌باشد. چیزی که باید در نظر گرفت این است که در مشاوره از راه دور قابلیت دسترسی هم به  اطلا عات مفید  وهم اطلاعات غلط و نادرست، پزشکان قلابی و سایت‌های فاقد اعتبار پزشکی وجود دارد.

آشنایی با فناوری تله مدیسین( (2

2- آموزش از را ه دور (tele education) : در جهان امروز این موضوع به اثبات رسیده است که توسعه هر علمی نیازمند آموزش گروه های متخصص آن علم است. tele education در 3 حوزه مطرح می شود

- آموزش از راه دور

- دسترسی به اطلاعات از راه دور

- آموزش بهداشت از راه دور

 tele education دارای مزایای زیادی است از جمله اینکه به دلیل کاهش رفت و آمد بیماران و متخصصان مخارج عمومی کاهش یافته و دیگر اینکه میزان اطمینان به مراکز بهداشتی درمانی افزایش و تبادل اطلاعات بین مراکز درمانی بهبود می یابد .

آشنایی با فناوری تله مدیسین( (2

3- جراحی از راه دور: جراحی از راه دور توسط روبات ها و سیستم های پزشکی پیشرفته انجام می شود ولی به دلیل هزینه بر بودن این روش هنوز در کشورهای در حال توسعه انتقال مناسب نیافته و محدود به کشورهای توسعه یافته شده است. چند مشکل اساسی در جراحی از راه دور مطرح است: یکی عدم اطمینان لازم بیماران از روش های جراحی از راه دور است که باید با آموزش صحیح این مشکل حل شود ، عدم لمس کردن پزشک به صورت مستقیم است که پیش بینی می شود به زودی کیفیت لمس کردن روبات ها بالا رفته و این مشکل برطرف شود، همچنین هر چه فاصله بین پزشک و بیمار زیاد شود سرعت ارتباط با تجهیزات و مانیتورها کمتر می‌شود و در چنین شرایطی ممکن است پزشکان درگیر یک تاخیر بیست و پنج ثانیه‌ای روی مانیتورها شوند که همین ثانیه‌های اندک در شرایطی خاص برای بیمار حکم مرگ یا زندگی را خواهد داشت.

درواقع جراحی رباتیک استفاده از ابزاری است که با بهره گیری از بازوهای رباتیک حرکت دست جراح را بسیار دقیق به درون بدن بیمار منتقل می‌کند و تصاویر هنگام عمل را به صورت واضح و شفاف در اختیار جراح قرار می‌دهد

چیزی که پزشک را قادر به کنترل جراحی می‌کند یک اتصال اینترنتی قوی است که برای برقراری ارتباط بین پزشک و وسایل جراحی، مانیتورها و همچنین ارتباط با پزشکان با تجربه مورد استفاده قرار گیرد.

آشنایی با فناوری تله مدیسین( (2

از آنجا که در این روش پزشک هم با جان بیمار سر و کار دارد نمی‌توان با اینترنتی که قطع و وصل می‌شود، اقدام پزشکی را انجام داد. جراحی از راه دور تنها در زمان دور بودن جراح و بیمار کاربرد ندارد. یکی از بزرگترین مشکلات جراحان لرزش بی اختیار دستشان است. در حال حاضر دستکش‌های خاصی ساخته شده که حرکات دست جراح را در فضای سه بعدی تشخیص می‌دهند، از میان این حرکات، لرزش تناوبی دست، فیلتر شده و مابقی حرکات به بازوی دقیقی که بر روی بدن بیمار در حال انجام عمل است، منتقل می‌شود. برای انجام عمل‌های دقیق تر، جراحی بر روی مدل مصنوعی و بزرگتری از اندام بیمار انجام گرفته و حرکات در مقیاس کوچکتر بر روی اندام واقعی پیاده می‌شود.

آشنایی با فناوری تله مدیسین( (2

اولین جراحی از راه دورفرااقیانوسی در جهان

برای اولین بار عمل جراحی از راه دور با کمک ربات در 7 سپتامبر 2001 انجام گرفت در این عمل جراحی کیسهء صفرای زن 68 ساله‌ای بستری در بیمارسـتانCIVIL در شــــــرق فرانسه، توسط تیم جراحــی در نیـویورک برداشته شد در این عمل جراحی حدود هفت هزار کیلومتر بین تیم جراحی در نیویورک و بیمار بستری شده در بیمارستانی در شرق فرانسه فاصله وجود داشت. پزشک مستقر در نیویورک وسایل جراحی نهاده شده دراتاق عمل توسط ربات را دستکاری می‌کرد و این عمل با کمک خط فیبر نوری پرسرعت و با اسـتفاده از سیســتم جراحـــی روباتـیک لاپاروسکوپی Zeus به مدت ”ھ54 دقیقه به طول انجامید در این عمل بیمار بعد از یک هفته فعالیت عادی خود را از سر گرفت.

آشنایی با فناوری تله مدیسین( (2

روش جراحی Robotic

در سال 1988، انجام جراحی با حداقل تهاجم (MIS) با ورود دوربین‌های کوچکی از طریق سوراخهای کوچک انجام شد.اولین سیستم روباتیک، سیستم جراحی da Vinci در اتاقهای جراحی، در 11 جولای 2000 توسط FDA تایید شد. این ربات شامل قسمتی میلیمتری برای کنار زدن شش است. سه instrument از شکاف کوچکی بین دنده‌ها در قفسه سینه می‌باشد.این سه instrument دو تا در حکم دستهای جراح و یکی در حکم دوربینی برای انتقال تصاویر به واحد خارجی می‌باشند. این ربات حرکت دست را جراح توسط یک سیــــــستم کامپیوتری به سیگــنال دیجیتال تبدیل کرده و به سر دیگر instrument ارسال می‌کند. در سمت جراح واحد خارجی شبیه یونیت برای نشستن جراح می‌باشد که جراح با در دست گرفتن joy stickها و مشاهده قلب بیمـار در تمام مدت جراحی از طریق دوربین جراحی می‌کند انتقال حرکت دست جراح به واحد به واحد داخلی با joy stickها امکان پذیر می‌باشد.

مزایای روش جراحی Robotic

آشنایی با فناوری تله مدیسین( (2

• کاهش دوران طولانی نقاهت پس از عمل جراحی، دردهای بعد از جراحی، زمان لازم برای بستری بیمار در بیمارستان و هزینه‌های مربوطه

 • عدم نیاز به شکستن استخوان جناغ و باز کردن قفسه سینه

• بهبود یافتن سریع زخمهای مربوط به شکاف‌های کوچک ایجاد شده

• در دسترس بودن جراحان خبره با قابلیتهای منحصر به فرد در مکان‌های بیشتر

 

 

معایب روش جراحی Robotic

آشنایی با فناوری تله مدیسین( (2

• افزایش فاصله بین پزشک و بیمار کاهش سرعت ارتباط با تجهـیزات و مانیتورها

• امکان ایجاد تاخیر بیست وپنج ثانـیه‌ای روی مانیتورها با توجـه به شرایط پزشکان

• زمان تاخیر بین وقتی که جراح حرکت چاقو را می‌بیند تا وقتی که واقعا برش را انجام می‌دهدکمتر از یک پنجم ثانیه افزایش احتمال برش محل اشتباه

• در حال حاضر قابلیت انجام عمل توسط روبات در ماکزیمم فاصله حدود 300 کیلو متر (در ارتباط با سیم) و 35 کیلومتر (با ارتباط بی سیم)

• عدم تمایل بیماران برای تحت عمل قرار گرفتن به دلیل جدید بودن این تکنولوژِی

• گرانقیمت بودن روباتها

• عدم حضور دستیاری برای پزشک

• عدم وجود فیدبک حسی

• عدم درک حسی از محیط اطراف بیمار توسط پزشک

ادامه دارد...



:: بازدید از این مطلب : 199
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

آشنایی با فناوری تله مدیسین(1)


در عصر حاضر اکثر علوم، وابستگی خود را به it احساس می کنند. علم پزشکی نیز از این قانون مستثنی نیست . فناوری تله مدیسین به كارگیری تكنولوژی الكترونیك و دیجیتال به منظور اعمال مراقبت‌های پزشكی و بهداشتی از بیمارانی است كه در نقاط دور از مركز درمانی به سر می‌برند.

آشنایی با فناوری تله مدیسین(1)

 (telemedicine ) تله مدیسین در واقع به معنای "پزشکی از راه دور " است و این کلمه در دهه 1970 میلادی توسط فردی به نام Thomas bird معرفی شده است . تعاریف بسیاری از این کلمه مطرح است. طبق تعریف ITU ، تله مدیسین عبارتست از  عمل مراقبت پزشکی با استفاده از ارتباطات صوتی تصویری.در ابتدا پزشکان سعی نمودند تا صداهای قلبی و ریوی را جهت بررسی توسط تلفن به سایر متخصصین انتقال دهند. این مفهوم شامل طیفی از مشاوره تا مراحل تخصصی تر مثل انجام جراحی از راه دور است.

در این روش امکان کنترل و مدیریت بحرانهای ایجاد شده در زمینه بهداشت، درمان و سلامت نیز فراهم می‌شود. زمانی که به وسیله اینترنت، آزمایش‌ها و تشخیص‌های پزشکی درباره یک بیمار ی را در اختیار پزشکی دیگر در آن سوی جهان قرار می‌دهید و با وی مشورت می‌کنید، درحقیقت از تله مدیسین استفاده کرده‌اید یا زمانی که یک پزشک معالج از طریق ارسال یک ایمیل ساده در مورد وضعیت بیماری یکی از بیمارانش با یکی از پزشکان متبحر در قاره‌ای دیگر مشورت می‌کند در واقع بخشی از این سیستم را بکار برده‌است.

فناوری تله مدیسین به كارگیری تكنولوژی الكترونیك و دیجیتال به منظور اعمال مراقبت‌های پزشكی و بهداشتی از بیمارانی است كه در نقاط دور از مركز درمانی به سر می‌برند

 برقراری ارتباط پزشک و بیمار، معاینه از راه دور به کمک ارسال تصاویر رادیولوژی، ارسال سیگنال‌های حیاتی و گزارشهای متنی و صوتی شرح حال بیمار از یک سو و ارایه دستورات به صورت متن یا صوت و یا در مواردی خاص همچون جراحی از راه دور بصورت فرامین مکانیکی توسط پزشک، چرخه یک عملیات پزشکی از راه دور را تشکیل می‌دهد. فناوری تله مدیسین مهارتی است که از ابزارهای چند رسانه‌ای بهره می‌گیرد و با استفاده از تعداد زیادی فناوری‌های روز شامل تصویر زنده، صدای زنده، داده‌ها و تصاویر پزشکی، سیستم‌های ارتباطی، متن‌ها، عکس‌ها و پارامترهای حیاتی مرتبط با پزشکی، می‌توان خدمات پزشکی را از فاصله دور به مکانی دیگر ارایه داد.

آشنایی با فناوری تله مدیسین(1)

فناوری تله مدیسین مشتمل بر نگهداری، مراقبت، تشخیص، مشاوره و معالجه بوده ضمن اینکه در این مرحله توجه به انتقال داده های پزشکی و مسائل آموزشی نیز وجود دارد،در نگاهی جامع تر و کامل تر می توان گفت  بطور عمومی تله مدیسین به کاربرد فناوری های پزشکی و ارتباطی جهت تبادل هر گونه اطلاعات، اعم از داده ، صدا یا ارتباطات تصویری بین پزشک و بیمار یا پزشک و متخصصان بهداشت و درمان در موقعیت های مجزای جغرافیایی و به منظور ایجاد امکان تبادل جهت مقاصد پزشکی ، بهداشتی درمانی ، تحقیقاتی و آموزشی تحصیلی اطلاق می شود.

در فرآیندهای تله مدیسین چه چیزهایی منتقل می‌شود؟

* جمع‌آوری داده‌ها و انتقال اطلاعات پزشكی

* تصاویر پزشكی ذخیره شده

* صدا و تصویر زنده

بعضی از اطلاعات بالینی كه توسط سامانه تله مدیسین منتقل می‌شود شامل:

* صدای قلب، ریه، شكم و...

* انتقال زنده اطلاعات نوار قلب (ECG)

* انتقال تست‌های تنفسی (PFT)

* تصویر رادیولوژی و ام.آر.آی

آشنایی با فناوری تله مدیسین(1)

* تصویر دهان و دندان

* تصویر گوش

* تصویر بیماری‌های پوستی

* انتقال اطلاعات فشارخون

* انتقال علائم حیاتی

فرایندهای تله مدیسین به طرق زیر منتقل می‌شوند:

شبكه‌های رایانه‌ای

* اینترنت و اینترانت

* خطوط تلفنی

* ماهواره‌ها

* و هر روشی كه ارتباط بین رایانه‌ها را برقرار كند

 سرویس های تله مدیسین به 3 گروه اطلاعات داده ای ، صوتی و تصویری تقسیم می شوند:

آشنایی با فناوری تله مدیسین(1)

الف:  اطلاعات و سرویس های صوتی : این دسته از از سرویس ها بر مبنای اطلاع رسانی به وسیله خطوط تلفن مهیا می شود. کم هزینه ترین نوع سرویس اطلاع رسانی پزشکی به وسیله تلفن است که در ایران هم تحت عنوان پزشک در منزل مورد استفاده قرار می گیرد. این سرویس به 2 گونه تقسیم بندی می شود:

گروه اول به صورت برون خط (off line) : به طور مثال صدای قلب بیمار برای پزشک ارسال و توسط دستگاه ضبط می شود ، تا مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و گاهی هم خروجی به صورت منحنی کشیده شده و نتیجه به بیمار اعلام می شود.

گروه دوم به صورت بر خط (on line) : به طور مثال صدای بیمار از طریق خط تلفن مستقیم به پزشک می رسد و پزشک همان جا روی آن تصمیم گیری کرده و اعلام نتیجه می کند.

 

ب: اطلاعات و سرویس های تصویری: از جمله این سرویس ها می توان به کنفرانس ویدئویی و انتقال تصاویر و دورآ پرتو نگاری اشاره کرد. این سرویس ها هزینه بر هستند ولی کاربرد فراوانی دارند.گاهی اوقات با دستگاه های اسکنر این اطلاعات به پزشک معالج می رسد و گاهی هم بوسیله پرتونگاری دیجیتالی این اتفاق رخ می دهد که بطور مستقیم تصاویر به صورت دیجیتالی تبدیل شده و انتقال می یابد . این روش امروزه در مراکز پرتونگاری رایج است.

 

ج: اطلاعات و سرویس های داده ای: این نوع از اطلاعات به 3 گروه تقسیم می شوند:

1. دسترسی on-line به پایگاه های اطلاعاتی که باعث می شود پزشکان و کاربران دیگر به راحتی از آخرین وضعیت بیمار مطلع شده و سریع تجویز کرده و بلافاصله بازخورد دهند.

2. اینترنت است که برای به روز رسانی اطلاعات پزشکی به کار می رود و باعث می شود پزشکان از آخرین اخبار جهان پزشکی مطلع شده و یا حتی بوسیله اینترنت از گوشه ای به گوشه دیگر اطلاعات را رد و بدل کرده و مراقبت های پزشکی انجام دهند .

3. دورآسنجی است که به مفهوم مطالعه و نمایش عملکردهای فیزیولوژیک انسان یا حیوان از مراکز دور یا سیار است . اولین تجربه دورآسنجی توسط NASA انجام شده است که از وضعیت فیزیولوژیک فضانوردان خود مطلع بود .

آشنایی با فناوری تله مدیسین(1)

اهداف تله مدیسین

• بهبود مراقبت از بیمار

• بهبود دسترسی و مراقبت پزشکی برای نواحی روستایی و محروم

• دسترسی بهتر به پزشکان جهت مشاوره

• در دسترس قرار دادن امکانات برای پزشکان جهت هدایت معاینات خودکار

• کاهش هزینه‌های مراقبت‌های پزشکی

• ایجاد خدمات مراقبت پزشکی (در سطح جغرافیایی و جمعیتی وسیع)

• کاهش نقل و انتقال بیماران به مراکز درمانی

• ایجاد فضای مراقبت مدیریت شده در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

 

    ادامه دارد...

 

 

فرآوری: مریم نایب زاده

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: dietiran- euc- Wikipedia- emory-tbzmed



:: بازدید از این مطلب : 216
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

ارائه ی نکات امنیتی درباره اینترنت


با این چند نکته می توانید تا حدودی امنیت زندگی آنلاین خود را تضمین کنید.

استفاده از یک برنامه مدیریت کلمات عبور

ارائه ی نکات امنیتی درباره اینترنت

همانطور که بارها گفته شده است ، در حال حاضر پرکاربردترین روش تایید هویت شما استفاده از کلمات عبور میباشد . در صورتی که از یک کلمه عبور طولانی و تا حد امکان پیچیده ( نه به شکلی که خودتان هم یادتان برود ) استفاده کنید ، تا حد زیادی امنیت حساب های کاربری خود را افزایش داده اید .

همه ماچندین حساب کاربری در وبسایت های مختلف داریم . از جیمیل گرفته تا حساب بانکی و سایت هایی که در آنها عضو هستیم . مسلما به خاطر سپردن کلمات عبور مربوط به هر حساب کاربری کار ساده ای نیست و همین مشکل باعث میشود تا ما دست به کار خطرناکی بزنیم . آن کار خطرناک استفاده از یک کلمه عبور برای چند حساب کاربری است . مسئله ای که در اکوسیستم سرقت هویت و اطلاعات حساب کاربری افراد نقش بسیار مهمی دارد .

اما راه حل چیست ؟ شاید بهترین راه حلی که بتوان برای این موضوع پیدا کرد ، استفاده از برنامه های مدیریت کلمات عبور باشد . روش کار نیز به این صورت است که شما اطلاعات مربوط به حساب های کاربری ( نام کاربری و کلمه عبور ) را به این برنامه ها میدهید . پس از این هرگاه که شما قصد ورود به وبسایتی را داشته باشید ، این برنامه ها به صورت خودکار اطلاعات شما را در وبسایت مورد نظر وارد میکنند و شما تنها با کلیک کردن بروی دکمه ورود میتوانید وارد وبسایت مورد نظر خود شوید .

استفاده از این برنامه ها چه مزایایی دارد ؟ شاید بتوان چهار مزیت اصلی را برای این برنامه ها عنوان کرد .

الف ) هنگامی که شما اطلاعات خود را به این برنامه ها میسپارید ، تنها کافیست که فقط یک کلمه عبور را به یاد داشته باشید . در واقع با همان کلمه عبور که Master Password نام دارد به سایر کلمات عبور خود دسترسی خواهید داشت . در این صورت دیگر لازم نیست از یک کلمه عبور مشابه برای چند حساب کاربری استفاده کنید .

ب ) این برنامه ها به صورت اتوماتیک وبسایت هایی که در آنها عضو هستید را شناسایی کرده و به محض مواجه شدن با صفحه ورود اطلاعات ، فیلدهای نام کاربری و کلمه عبور را پر میکنند . در اینصورت اگر یک بدافزار سارق اطلاعات مثل یک کیلاگر در سیستم شما فعال باشد نیز خطری شما را تهدید نخواهد کرد . چون شما هیچ کلیدی را نفشرده اید و کیلاگر هیچ موردی را ثبت نخواهد کرد .

اطلاعات مربوط به حساب های کاربری ( نام کاربری و کلمه عبور ) را برنامه های مدیریت کلمات عبور میدهید . پس از این هرگاه که شما قصد ورود به وبسایتی را داشته باشید ، این برنامه ها به صورت خودکار اطلاعات شما را در وبسایت مورد نظر وارد میکنند و شما تنها با کلیک کردن بروی دکمه ورود میتوانید وارد وبسایت مورد نظر خود شوید

پ ) این برنامه ها باعث میشوند تا شما دیگر نیازی به استفاده از سیستم مدیریت کلمات عبور مرورگر خود نداشته باشید . در این صورت کلمات عبورتان مستقیما در اختیار مرورگر قرار نخواهد گرفت . چون همانطور که میدانید مرورگرها یکی از آسیب پذیرترین برنامه های موجود روی یک سیستم هستند و همیشه با اشکالات امنیتی که دارند ، مستعد افشای اطلاعات کاربری شما میباشند .

ت ) تولید کلمات عبور پیچیده یکی دیگر از قابلیت های این برنامه ها میباشد . در هنگام عضویت در یک وبسایت از شما کلمه عبوری درخواست خواهد شد . شاید به دلیل عجله ای که داشته باشید نتوانید همه جوانب انتخاب یک کلمه عبور قدرتمند را رعایت کنید . اما کافیست این کار را به دست برنامه های مدیریت کلمه عبور بسپارید تا یک کلمه عبور قدرتمند برای شما انتخاب کنند .

اکنون که با مزایای این برنامه ها آشنا شدید شاید لازم باشد تا چند برنامه مشهور و قدرتمند در این زمینه را به شما معرفی کنیم . Lastpass ، KeePass ، 1Password ، Stenagos و Kaspersky Password Manager از برنامه های قدرتمند در این زمینه میباشند .

فعال سازی قابلیت تایید دو مرحله ای گوگل

ارائه ی نکات امنیتی درباره اینترنت

این روزهای بیشتر ما حداقل از یک یا چند محصول این غول اینترنت استفاده میکنیم . سرویس هایی که در کمال سادگی طراحی شده و واقعا کارآمد هستند . سرویس هایی مانند جیمیل ، گوگل مپ ، یوتیوب ، گوگل پلاس و … . این سرویس ها قابلیت این را دارند که با وارد کردن اطلاعات کاربری خود در وبسایت گوگل ، کاملا شخصی سازی شوند . مثل میتوانید به گوگل مپ لاگین کرده و نقشه هایی که خودتان ایجاد کرده اید و مکان هایی که روی نقشه علامت زده اید را مشاهده کنید .

اکنون فرض کنید که کلمه عبورتان به سرقت رفته است . فردی که کلمه عبور شما را در اختیار دارد به راحتی میتواند به تمام سرویس های گوگل لاگین کرده و اطلاعات شما که در آن سرویس ها قرار دارند را مشاهده کنید . مثلا به جیمیل لاگین کند و ایمیل های شما را بخواند و یا به گوگل مپ برود و مکان هایی که روی نقشه علامت زده اید را مشاهده کند . پس حتما متوجه شده اید که اطلاعات کاربری شما در گوگل چقدر مهم هستند . چون با همان کلمه عبور ، تمام سرویس های گوگل در دسترس قرار میگیرند .

سال گذشته بود که گوگل قابلیتی به نام Two-Step Verification را معرفی کرد . قابلیت که بسیار مورد توجه قرار گرفت و تا حد زیادی در امنیت حساب های کاربری گوگل موثر واقع شد . اگر میخواهید بیشتر در مورد این قابلیت بدانید و یا روش فعال سازی آن را مشاهده کنید ، این مطلب از گویا آی.تی را بخوانید .

 

به گوگل کروم مهاجرت کنید

ارائه ی نکات امنیتی درباره اینترنت

به عقیده آقای “رایان ناراین ”‌ که یکی از متخصصین آزمایشگاه امنیتی کسپرسکی هستند ، مرورگر کروم امن ترین مرورگر در بین 5 مرورگر مطرح دنیاست . دلایلی نیز که آقای ناراین برای ادعای خود می آورد ، قابلیت هایی همچون سندباکسینگ ، حالت مرور ایمن و آپدیت اتوماتیک میباشد . وی همچنین معتقد است که قابلیت های امنیتی کروم ، آن را به بهترین گزینه در مقایسه با سایر مرورگرها تبدیل کرده است و همچنین سرعت تیم امنیتی کروم در رفع مشکلات و نقایص را از دیگر عوامل مهم به شمار می آورد .

اما پس از همه این موارد آقای ناراین توصیه میکنند که بعد از نصب مرورگر کروم باید در اولین اقدام افزونه KB SSL Enforcer را نصب کنید . وبسایت هایی که قصد تبادل اطلاعات مهم را داشته باشند ، باید ابتدا بستری بسیار امن را پیاده سازی کرده تا به هنگام تبادل اطلاعات کسی در میانه راه به آنها دسترسی پیدا نکند . وبسایت بانک ها که دائما در حال تبادل اطلاعات مالی مشتریان هستند ، مثال خوبیست . این وبسایت های از کانال های ارتباطی امن SSL استفاده میکنند تا اطمینان حاصل شود که اطلاعات به دست فرد یا افراد دیگری نخواهد افتاد . بعضی از مواقع مرورگر ما نمیتواند به صورت اتوماتیک در هنگام وارد کردن اطلاعات ، پروتکل HTTPS را فعال کند . اگر ما هم فرد کم حواسی باشیم مسئله خطرناک تر خواهد شد . اما در صورتی که افزونه KB SSL Enforcer را نصب کنید ، به صورت اتوماتیک قابلیت SSL بروی وبسایت مورد نظر پیدا شده و فعال میشود . پس حتما این افزونه را از گویا آی.تی دریافت کرده و نصب کنید .

 

 

رمزنگاری کامل هارددیسک

ارائه ی نکات امنیتی درباره اینترنت

فایل هایی که رمزنگاری نشده باشند در واقع هیچ امنیتی ندارند . هر کسی میتواند به آنها دسترسی داشته باشد و هر نوع عملیاتی را روی آنها اجرا کند . اما اگر فایل های شما به صورت رمزنگاری شده باشند ، هیچکس به جز شما نمیتواند به محتوای آنها دسترسی پیدا کند . چون تنها کسی که کلمه عبور مربوط به فایل ها را دارد ، شما هستید . برخی برنامه ها هستند که روی فایل ها به اصطلاح رمز میگذارند . اما پس از اینکه آن برنامه را حذف کنید و یا از طریق سیستم عامل دیگری به آن فایل مراجعه کنید ، خیلی راحت محتوای آن را مشاهده خواهید کرد . اما در عملیات رمزنگاری یک فایل ، با استفاده از علم ریاضیات آن فایل رمزنگاری میشود و به شکل داده هایی غیر قابل فهم در خواهد آمد . اکنون شما از هر سیستم عامل دیگری به این فایل دسترسی پیدا کنید ، هیچ محتوایی نصیب شما نخواهد شد . بنابراین نتیجه میگیریم که رمزنگاری اطلاعات به نوع خاصی از سیستم عامل و یا پیکربندی آن بستگی ندارد .

اما برای رمزنگاری فایل ها میتوانید از نرم افزارهای قدرتمندی همچون Bit Locker که در خود ویندوز تعبیه شده است و یا نرم افزار بسیار قدرتمند TrueCrypt که در هر سه سیستم عامل مطرح ویندوز ، لینوکس و مک او اس ایکس کار میکند نیز بهره بگیرید . در صورتی قصد آشنایی با TrueCrypt را دارید ، مطالعه این مطلب از گویا آی.تی را به شما توصیه میکنیم .

 

پشتیبان گیری از اطلاعات

ارائه ی نکات امنیتی درباره اینترنت

اگر تا به حال در اثر مشکلات فنی و یا به سرقت رفتن لپ تاپ خود حین مسافرت اطلاعات تان را از دست داده باشید ، دردناکی این موضوع را کاملا حس کرده اید . اما راه چاره چیست ؟ همان چیزی که خیلی از کاربران از آن فراری هستند . یعنی پشتیبان گیری از اطلاعات مهم و ضروری . چون از آن برای خود یک غول ساخته ایم که جرات روبرو شدن با آن را نداریم . در حالی که این کار بسیار ساده و راحت است . شما میتوانید پشتیبان گیری را به دو صورت انجام دهید .

 

الف ) پشتیبان گیری از طریق اینترنت یک راه حل بسیار ایمن است . چون اطلاعات شما در بهترین شرایط ممکن نگهداری خواهند شد و هیچ ترسی بابت از دست دادن آنها نخواهیم داشت . به عنوان مثل وقتی فایلی را روی سرورهای گوگل آپلود میکنید ، دیگر نگرانی بابت از دست دادن آن بی معنی خواهد بود . چون آن فایل در چند سرور مختلف که در مکان های متفاوتی قرار دارند آپلود شده و اگر برای یکی از سرورها اتفاقی بیفتد ، چند صد و چند هزار کیلومتر دورتر ، نسخه دیگری از آن فایل موجود است .

اما چند سرویس مفیدی که میتوانید از آنها به منظور پشتیبان گیری از اطلاعات خود استفاده کنید ، میتوان به Mozy ، Carbonite و iDrive اشاره کرد . هر چند که سرویس های مفید و کارآمد دیگری نیز هستند که اشاره کردن به آنها مطلب را طولانی خواهد کرد .

ب ) پشتیبان گیری بوسیله یک هارددیسک اکسترنال میتواند روش خوبی برای آن دسته از افراد باشد که به اینترنت پرسرعت مجهز نیستند . در واقع شاید بهترین روش برای 99 درصد از ما ایرانی ها باشد . چون با این سرعت های لاک پشتی و هزینه های بالا ، نمیتوانیم فایل های چند صد مگابایتی و یا چند گیگابایتی را روی اینترنت آپلود کنیم . اما همین روش هم میتواند تا حدود زیادی خیال ما را راحت کند . پس در استفاده از آن تردید جایز نیست .

 

جاوا را از کامپیوتر خود حذف کنید

ارائه ی نکات امنیتی درباره اینترنت

توجه داشته باشید که منظور جاوا اسکریپت نیست . برنامه Java که از سوی شرکت سان میکروسیستمز عرضه میشود میتواند باعث دور زدن روتین های امنیتی برنامه های شرکت Adobe شده و از این راه هکرها میتوانند با استفاده از اکسپلویت ها به سیستم شما نفوذ کنند . آقای ناراین ساده ترین راه را به شما پیشنهاد میدهد و آن هم حذف برنامه Java از سیستم شماست . احتمال اینکه جاوا زیاد به کار شما بیاید ، کم است مگر اینکه با یک برنامه خاص سر و کار داشته باشید . در هر صورت حذف کردن جاوا به بالا بردن سطح امنیت شما کمک زیادی خواهد کرد .

 

ارتقا به Adobe Reader X

ارائه ی نکات امنیتی درباره اینترنت

امروزه بیشتر مقالات در اینترنت به صورت PDF منتشر میشوند . چون هنگامی که یک نوشته به صورت PDF منتشر میشود ، دیگر وابستگی به پیکربندی های سیستم مقصد مثل فونت ها ، زبان و مواردی از این دست وجود ندارد . برای مشاهده اینگونه فایل ها نیز باید از برنامه های مخصوص که به PDF Reader مشهور هستند استفاده کنید . شاید در بین تمام پی.دی.اف خوان ها ، Adobe Reader معروف تر از همه باشد . ولی مشکلی که همیشه محصولات شرکت ادوبی داشته اند آسیب پذیری های متعدد آنها بوده است . تا جایی که در سال های گذشته نام حداقل یکی از محصولات Adobe در بالای لیست آسیب پذیرترین نرم افزارهای سال قرار داشته است . اگر شما در حال استفاده از برنامهAdobe Reader هستید و به احتمال بسیار زیاد آن را آپدیت هم نمیکنید ، باید خود را آماده حملات هکرها و خرابکاران سایبری کنید . به نظر شما توصیه آقای ناراین در این مورد چیست ؟ این متخصص امنیت توصیه میکند که همیشه از آخرین نسخه برنامه Adobe Reader استفاده کنید . همچنین یکی دیگر از توصیه های وی استفاده از Adobe Reader X میباشد . این نسخه از برنامه ادوبی ریدر از قابلیت هایی مثل حالت محافظت شده شده و تکنولوژی Sandboxing بهره میبرد که همین موارد کار را برای هکرها بسیار سخت خواهد کرد .

بر اساس گفته های آقای “براد آرکین”‌ رئیس بخش امنیت نرم افزار شرکت ادوبی تا به حال کد مخربی نوشته نشده است که بتواند روی Adobe Reader X تاثیر گذار باشد .

 

اصول اولیه را فراموش نکنید

ارائه ی نکات امنیتی درباره اینترنت

همیشه در هر کاری باید اصول اولیه را درست انجام داد . در بحث امنیت نیز تفاوتی وجود ندارد . اگر شما همه موارد بالا را انجام دهید اما به اصول امنیت و پایه های آن توجه نداشته باشید ، مانند اینست که نیمی از مسیر را طی نکرده باشید . یکی از اصول اولیه امنیت ، بروزرسانی نرم افزارهای موجود روی سیستم است و اولین نرم افزاری که باید همیشه در اولویت بروزرسانی باشد ، سیستم عامل شماست . بروزرسانی سیستم عامل باعث میشود تا آسیب پذیری های امنیتی آن برطرف شده و راه نفوذ هکرها و بدافزارها سد شود . شاید یکی از مشکلاتی که ما کاربران ایرانی برای بروزرسانی نرم افزارها و از جمله سیستم عامل ها با آن مواجه هستیم ، سرعت بسیار پایین اینترنت باشد . به همین دلیل بیشتر کاربران ایرانی قید آپدیت کردن نرم افزارها و سیستم عامل خود را میزنند . اما میتوان با روش های دیگری نیز شروع به آپدیت سیستم عامل ویندوز کرد . قبلا در این مطلب توضیح داده ایم که چگونه با سرعت کم ، ویندوز را آپدیت کنیم . شاید سیستم عامل شما کاملا آپدیت نشود ، اما دریافت همین تعداد آپدیت امنیتی نیز میتواند مانع نفوذ هکرها و بدافزارها شود .

بعد از آپدیت سیستم عامل باید به فکر آپدیت نرم افزارها نیز باشیم . آپدیت نرم افزارها و مخصوصا آنهایی که در ارتباط با اینترنت هستند ( مثل مرورگرها ) بسیار مهم است . چون با کشف یک آسیب پذیری توسط هکرها ، سیل حملات اینترنتی به سمت کاربران روانه خواهد شد . برنامه بسیار مفیدی به نام Secunia CSI وجود دارد و مسئول بررسی دیگر برنامه ها به منظور دریافت پچ های امنیتی آنها میباشد

دومین مورد نیز آپدیت آنتی ویروس میباشد که نیازی به توضیح ندارد . در طی یک روز هزاران عدد بدافزار از قبیل کرم ، ویروس ، تروجان ، روتکیت و موارد دیگر تولید میشوند . اگر شما یک آنتی ویروس قدرتمند و آپدیت شده نداشته باشید مطمئنا به دردسر خواهید افتاد . پس آپدیت آنتی ویروس را نیز فراموش نکنید .

همچنین نکته دیگری که حائز اهمیت است ، احتیاط در زمان نصب برنامه هاست . بدین صورت که در هنگام نصب برنامه ها به گزینه هایی که تایید میکنید باید توجه ویژه ای داشته باشید . بعضی برنامه ها در هنگام نصب شدن به شما پیشنهاد میکنند که به عنوان مثال تولبار مربوط به یک سایت را نصب کنید . همین تولبار میتواند با آسیب پذیری هایی که دارد باعث اخلال در روند امنیتی سیستم شما شود .

اما آخرین توصیه آقای ناراین به کاربران اینست که برنامه هایی که نیازی به آنها ندارید را در اسرع وقت از سیستم حذف کنند . دلیل آن هم آسیب پذیری هاییست که در این برنامه ها وجود داشته و همین مورد میتواند امنیت شما را تهدید کند .

 

 

بخش دانش و زندگی تبیان

منبع: گویا آی تی



:: بازدید از این مطلب : 203
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

رسوایی بزرگ وال استریت


اعتراضاتی که 17 سپتامبر گذشته در آمریکا و مقابل ساختمان وال استریت در این کشور آغاز شد، هم اکنون سراسر آمریکا را دربرگرفته و به شدت نظام سرمایه‌داری حاکم بر آن را تهدید می‌کند.

شناخت ریشه‌های این اعتراضات و جنبش نشات یافته از آن که به نظر می‌رسد، در آینده حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهد داشت، امری بسیار ضروری می‌نماید به همین دلیل این مطلب تلاش می‌کند، شناختی از وال استریت، دست‌های در پشت پرده این نماد مالی عظیم بین المللی و آمریکایی و بحرانی که با درگیر شده را بررسی کند.

وال استریت

- ریشه کلمه وال‌استریت و ظهور آن

وال استریت واژه‌ هلندی- آلمانی و نام خیابان بسیار معروفی در محله "منهتن" کلان ‌شهر نیویورک در ایالات متحده آمریکا است که ساختمان اصلی‌ترین بورس‌های این کشور و بزرگ‌ترین مراکز اقتصادی آمریکا، از جمله بازار بورس نیویورک، بازار بورس نزدک، بازار بورس آمریکا، بازار بورس تجاری نیویورک و میز بازرگانی نیویورک نیز در این منطقه قرار دارند.

واژه "وال" احتمالا از نخستین مهاجران هلندی‌ تباری که در این منطقه ساکن شدند، یعنی "والون‌ها" نشات گرفته است. به هر روی مرور زمان موجب شد، واژه "وال استریت" بر بازارهای مالی ایالات متحده اطلاق شود و به مرور زمان، وال‌ استریت به مکانی معروف شد که در آن افراد با نفوذ اقتصاد آمریکا تجمع ‌کرده و حضور می‌یافتند.

البته روایت‌های دیگری نیز درباره نام وال‌استریت بر سر زبان‌هاست، از جمله این ‌که در سپتامبر 1653 ساکنان شهری که اکنون نیویورک نامیده می‌شود، خود را در معرض تهدید بومیان محلی و تهاجم ارتش "اولیور کرامول" می‌بینند،‌ به همین دلیل برای حفاظت از خود یک دیوار بزرگ به طول حدود 800 متر در جزیره منهتن احداث می‌کنند. به مرور زمان و توسعه منهتن خیابانی در امتداد آن دیوار با همان نام کشیده می‌شود و بعدها این نام روی آن باقی ماند.

از اواخر قرن 17 میلادی تاجران و معامله‌گران و بورس‌بازان، زیر یک درخت چنار در خیابان وال استریت گرد هم می‌آمدند و در آن‌جا به معامله و خرید و فروش می‌پرداختند.

مجسمه برنزی که به گاو وال‌ استریت شهرت یافته، 3200 کیلوگرم وزن، 11 فوت ارتفاع و 16 فوت طول دارد و سازنده آن مجسمه‌سازی به نام "آرتور دی ‌مودیکا" است

در سال 1792 این معامله‌ گران با امضای "توافقنامه چنار" به فعالیت خود در آن‌جا رسمیت بخشیدند و به این ترتیب این تشکل سر منشاء تشکیل بازار سهام نیویورک شد.

در سال 1789 "جرج واشنگتن" در عمارت فدرال در خیابان وال‌استریت، به عنوان اولین رئیس جمهور آمریکا سوگند خورد. در این مکان هم‌چنین واقعه تاریخی تصویب "لایحه حقوق" رخ داد و در قبرستان کلیسای ترینیتی نیز جسد "الکساندر همیلتون"، نخستین وزیر خزانه‌داری و معمار نظام مالی ایالات متحده دفن شد. همچنین کلیسایی تاریخی در تقاطع خیابان برادوی و وال‌استریت در دان‌تاون منهتن قرار دارد.

از اوایل قرن نوزده به تدریج ساکنان بومی خیابان وال استریت جای خود را به تجار و معامله‌گران دادند و به این ترتیب وال‌استریت به مرکز پولی آمریکا تبدیل شد؛ مرکزی که منافع فعالان آن به لحاظ تاریخی همواره در تقابل و تعارض با منافع دولت آمریکا بوده است.

جنگ‌های داخلی آمریکا در توسعه اقتصادی شهر نیویورک نقش مهمی ایفا کردند و بالطبع وال‌استریت نیز از این منفعت بی‌بهره‌ نماند. تشکیل شرکت‌های انحصاری "جی.پی. مورگان" و "جان راکفلر" هم در همین دوره رخ داد.

وال استریت

- تاسیس روزنامه "وال استریت ژورنال"

روزنامه مشهور اقتصادی "وال استریت ژورنال"، نام خود را از "خیابان وال استریت" گرفت تا در سال 1889 جایگزین "بولتن گزارش معاملات سهام" شود که تا آن زمان منتشر می‌شد. وال‌استریت ژورنال از سال 1896 انتشار فهرست قیمت سهام شرکت‌های مهم را آغاز کرد که یک قرن بعد به میانگین قیمت 30 سهام مهم جهان تبدیل شد.

- اوج گرفتن وال استریت و تبدیل آن به مقر ثروتمندترین تجار آمریکایی

در قرن 20 که دوره اوج گرفتن وال استریت بشمار می‌آید، ساختمان شماره 23 این خیابان - ساختمان مرکزی بانک جی.پی. مورگان – به مرکز بازارهای مالی آمریکا و حتی جهان تبدیل شد.

با اوج گرفتن وال استریت در قرن 20 رویارویی‌های آن با دولت‌هایی که در آمریکا برسر کار می‌آمدند، هم شدت گرفت و فرهنگ تجاری وال ‌استریت گسترش یافت که ساخت برج‌های بزرگ یکی از نمادهای آن به شمار می‌رفت.

در حالی وال استریت به مقر ثروتمندترین تجار آمریکایی تبدیل شد که محله همجوار آن "بولینگ گرین" که "حیات خلوت وال‌استریت" نامیده شده بود، منطقه‌ای بسیار فقیرنشین بود و ساکنان آن بدترین شرایط زندگی را در نیویورک دارند؛ این تناقض آشکار نمادی عیان از بی‌توجهی نظام سرمایه‌داری به کاهش نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی است.

وال ‌استریت در سال 1929 به شدت دچار رکود و به مرداب اقتصادی آمریکا تبدیل شد. این وضعیت تا دهه 1940 ادامه داشت و توجه به وال ‌استریت و بازار مالی به ویژه به علت مقررات سخت تصویب شده توسط دولت آمریکا به شدت افت پیدا کرد. این مقررات به تدریج تا دهه 1960 کاهش پیدا کرد تا وال ‌استریت دوباره تحت تاثیر رونق اقتصاد آمریکا رونق بگیرد.

اوایل دهه 1970 جنگ ویتنام اگرچه وال‌ استریت را وارد رکود کوتاه‌ مدت کرد، اما از سال 1973 که دولت آمریکا پروسه اصلاح مقررات بازارهای مالی کشور را کلید زد و به دنبال آن از سال 1975 که امکان مبادلات الکترونیکی سهام مهیا شد، قیمت‌ سهام‌ پایین آمده و این امکان برای اقشار بیشتری از مردم آمریکا فراهم شد که وارد بازار سهام شوند.

- مجسمه‌ای که نماد پیشرفت و موفقیت مالی است

مجسمه برنزی که به گاو وال‌ استریت شهرت یافته، 3200 کیلوگرم وزن، 11 فوت ارتفاع و 16 فوت طول دارد و سازنده آن مجسمه‌سازی به نام "آرتور دی ‌مودیکا" است.

این مجسمه در بولینگ گرین‌پارک در نزدیکی وال‌استریت قرار دارد و با عضلات تنومند و سر پائین خود که نشانه آمادگی برای حمله است، گفته می‌شود نماد‌ موفقیت مالی است، اما به اعتقاد بسیاری این گاو سمبل باطن خشن و بی‌رحم معاملات مالی آمریکا است.

در سال 1995 "مایکل اشتاین ‌هارت"،  با هزینه شخصی و با مبلغی معادل 400 میلیون دلار عضو یک کنسرسیوم شد. این کنسرسیوم اقدام به خریداری بانک "هاپوآلیم" و بانک "ماریتایم" کرد، از جمله طرح‌های بزرگ هارت طرح "حق تولد" نام داشت

از میان حوزه‌های اقتصادی که یهودیان و صهیونیست‌ها برای حضور و فعالیت در آن توجه نشان دادند، وال ‌استریت جایگاه ویژه‌‌ای دارد، چون وال‌ استریت نه تنها دستی در اقتصاد و شبکه‌های اقتصادی پیچیده دارد، بلکه بر هالیوود و رسانه‌های جمعی نیز حاکم است.

- نفوذ یهود در وال استریت چگونه حاصل شد

از قرن 1800 جمعی از خانواده‌های بانکدار آلمانی یهودی‌ تبار که به آمریکا مهاجرت کرده بودند، تلاش کردند، اقتصاد آمریکا را در قبضه بگیرند و این ایده نسل اندر نسل در میان این خانواده‌ها رسوخ کرد تا به نسل کنونی این یهودیان رسید و بالطبع نفوذ در وال‌ استریت از این قاعده مستثنی نبود، به همین دلیل وال استریت خیلی زود به جولانگاه یهودیانی چون "سنفورد آی. ویل"، رئیس "آمریکن اکسپرس"؛ "جان گاتفروند، رئیس شرکت "سولومون"، یکی از بزرگترین شرکت‌های خرید و فروش اوراق بهادار در غرب؛ "فلیکس روهاتین"،‌ ادغام کننده بسیاری از شرکت‌های آمریکا؛ "سنفورد سی. برن‌اشتاین" صاحب شرکتی به همین نام و به ارزش 3.5 میلیارد دلار، با دارایی 90 میلیارد دلار تبدیل شد.

به این ترتیب یهود در دهه 60 به موفق‌ترین و قدرتمندترین گروه اقتصادی آمریکا تبدیل شدند و توانستند با استفاده از تکنیک‌های نوین سرمایه‌گذاری‌ و بانکداری به ادغام شرکت‌ها بپردازند و در صنعت بیمه این امکان را بوجود آوردند که فرصت‌های شغلی با درآمد بالا ایجاد کنند، مانند تحلیل‌گری بیمه، مدیریت مالی، سهام، اوراق قرضه و واسطه‌گری بازرگانی و به همین دلیل است که هم ‌اکنون شاهد حضور و فعالیت میلیونرهای یهودی متنفذ بسیاری در وال ‌استریت هستیم.

- ارادت یهودیان وال استریت به اسرائیل

یهودیانی که هم‌ اکنون در وال‌ استریت مشغول فعالیت هستند، به شدت نسبت بر هم‌بستگی یهود با یکدیگر و تداوم نفوذ اقتصادی خود در وال‌ استریت حساسیت و تاکید دارند و حمایت از اسرائیل و وفاداری به آن در این میان جایگاه ویژه‌ای در اعتقادات و دیدگاه‌های آنها دارد.

"استفان آیزاکس"، نویسنده آمریکایی در کتاب خود در سال 1974 چنین می‌نویسد: "گوستاو لوی یکی از مدیران گلدمن ‌ساکس، یکی از شرکت‌های یهودی فعال در وال‌ استریت است. بسیاری وی را که یک یهودی است، متنفذترین شخص حال‌ حاضر وال‌ استریت می‌دانند. وی می‌تواند شرکتی را درهم‌ بشکند و یا به اوج برساند. او به تنهایی مدیریت میلیاردها دلار را در دست دارد و نسبت به مسئله یهود به شدت حساس است".

آیزاکس در ادامه می‌نویسد: "لوی در جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل، دیوانه‌وار برای اسرائیل پول می‌فرستاد. وی قادر بود به تنهایی هزینه کل جنگ را بپردازد".

وال استریت

- مایکل اشتاین هارت و حق تولد یهود

اما در سال 1995 "مایکل اشتاین ‌هارت"، یکی از سرمایه‌داران یهودی وال ‌استریت شرکت خود با نام شرکای اشتاین‌ هارت را تعطیل کرد. دلیل این اقدام هارت به گفته‌اش تصمیم وی برای وقف باقی‌مانده عمر خود در راه آرمانش بود که در تفوق و برتری یهودیان و اسرائیل در جهان خلاصه می‌شد.

وی با هزینه شخصی و با مبلغی معادل 400 میلیون دلار عضو یک کنسرسیوم شد. این کنسرسیوم اقدام به خریداری بانک "هاپوآلیم" و بانک "ماریتایم" کرد، از جمله طرح‌های بزرگ هارت طرح "حق تولد" نام داشت.

بر اساس طرح حق تولد کودکان یهودی آمریکا به طور رایگان به اسرائیل برده می‌شدند تا در آنجا با ریشه‌های فرهنگ یهودی و صهیونیستی خود آشنا شوند. وی این کار را در سنینی که شخصیت کودک در حال رشد بود، انجام می‌داد. پس از آن هارت ساختمانی در منهتن خریداری کرد تا در آن جا به بازسازی هویت یهودیان بپردازد.

تا سال 1999 پروژه "حق تولد" هزینه‌ای بالغ بر 210 میلیون دلار برای هارت هزینه دربرداشت و با توجه به آن سالیانه 50000 یهودی به اسرائیل برده ‌شدند تا با اعتقادات و انگاره‌های صهیونیسم آشنا شوند.

- حرص و طمع بی‌پایان مهمترین وجه مشخصه وال استریت

از نکات دیگر قابل توجه درباره وال‌ استریت "طمع‌ورزی" و "حرص" فعالان در آن است. رئیس کمیسیون سهام نیویورک در سال 1986 "طمع فعالان در وال استریت را بدون حد و مرز خواند" و " ساموئل کلاگزبان"، روان ‌پزشک نیویورکی معتقد است، کلیه مشاوران و وکلای فعال در وال‌ استریت "بیمار" هستند.

وی می‌گوید: "برای آنها تجارت نقش خدا را بازی می‌کند، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معادن طلای عصر حاضر هستند. ادغام‌های گوناگون و بی‌حد و حصر با استفاده از تاکتیک‌های متنوع، سودهای کلانی را نصیب این وکلا و بانکداران سرمایه‌گذار کرده است، اما همان‌طور که در اقتصاد همه می‌دانند سودهایی که در بلند مدت تنها نصیب یک سری افراد خاص و محدود بشود، در نهایت به ضرر سیستم اقتصادی کشور خواهد بود".

ریچ با اسرائیل روابط بسیار عمیقی داشت و در مذاکراتی که برای بازگرداندن سربازان به گروگان گرفته ‌شده اسرائیلی صورت ‌گرفت، شرکت داشت. نفوذ این فرد تاحدی بود که "بیل کلینتون" در سال 2001 و به هنگام ترک کاخ سفید تمام جرائم ریچ را مورد بخشش قرار داد

- رسوایی بزرگ وال استریت و به هراس افتادن یهود

در سال 1986 دستگیری "دنیس لوین"، دلالی که در شرکت "درکسل بورنهام لمپارت" فعالیت می‌کرد، به اتهام سوء استفاده از اطلاعات محرمانه شرکت‌های وال استریت بزرگ‌ترین افشاگری تاریخ وال‌ استریت را رقم زد، افشاگری که بیش از هر چیز رسوایی بسیار بزرگی می‌نمود و نگرانی‌هایی جدی را در بین جامعه یهودی آمریکا موجب شد.

پس از لوین نوبت به فردی به نام "مارتین سیگل" بود که دستگیر شود، تا او تیز هرچه بیش‌تر به حضور پر رنگ و باورنکردنی یهودیان در وال استریت و آن رسوایی تاکید کند. جنایت‌کاران ثروتمند این رسوایی بزرگ اکثرا یهودی بودند و یکی از بزرگ‌ترین متهمانی که در طول رسیدگی به این رسوایی دستگیر شد، " مایکل میلکن"، سوپر میلیاردر یهودی بود که در آمریکا به "شاه کثیف اوراق قرضه" معروف شده بود، چون به اخاذی و فریب‌کاری در زمینه بیمه متهم شده بود.

در دهه 1980 نام یک تاجر یهودی آمریکایی دیگر اهل وال‌استریت نیز بر سر زبان‌ها افتاد، این فرد "مارک ریچ" نام داشت. او سرمایه‌داری ظالم، تاجری کینه‌توز و درعین حال فروشنده‌ای فریبنده بود. از او غالبا تحت عنوان فاسدترین مرد در میان کاپیتالیست‌ها نام برده می‌شد. اما مهم‌ترین ویژگی ریچ مرموز بودن وی و داشتن روابطی خاص با سرویس‌های اطلاعاتی بود.

وال استریت

ریچ با اسرائیل روابط بسیار عمیقی داشت و در مذاکراتی که برای بازگرداندن سربازان به گروگان گرفته ‌شده اسرائیلی صورت ‌گرفت، شرکت داشت. نفوذ این فرد تاحدی بود که "بیل کلینتون" در سال 2001 و به هنگام ترک کاخ سفید تمام جرائم ریچ را مورد بخشش قرار داد. این اقدام اعتراض بسیاری را در آن زمان برانگیخت اما برخی از مقامات اسرائیل اقدام کلینتون را ستودند.

جنبش "وال استریت را اشغال کنید "، متاثر از اوضاع نامساعد کنونی آمریکا روز 17 سپتامبر گذشته در آمریکا متولد شد و به سرعت در میان گروه‌های سیاسی و اجتماعی جا باز کرده است. فعالان این جنبش روز 17 سپتامبر با تجمع مقابل ساختمان بورس اوراق بهادار نیویورک در خیایان وال استریت اعلام کردند تا زمانی که به خواسته‌هایشان رسیدگی نشود ، به تجمع خود پایان نخواهند داد.

- خواسته‌های جنبش

خواسته‌هایی که در بیمه تامین اجتماعی و پایان بخشیدن به جنگ‌های آمریکا در جهان و ایجاد شغل برای جوانان خلاصه می‌شود‌، اما آن‌چه موجب تجمع معترضان آمریکایی مقابل وال استریت شده، این است که این معترضان اعتقاد دارند، مدیران مالی در وال استریت لانه کرده و عامل همه این مشکلات هستند.

محور قرار گرفتن وال استریت به عنوان مرکز فرماندهی نظام سرمایه داری و صاحبان ثروت و قدرت در امریکا به عنوان محل تجمع اعتراض کنندگان، گسترش دامنه اعتراض‌ها به اکثر مناطق آمریکا، تأکید مردم بر اصل الگو گیری از قیام‌های مردمی کشورهای عربی و اسلامی، تبدیل اعتراض‌های مردمی به مقابله با نظام سرمایه‌داری با تاکید بر اصل 99 درصد فقیر در برابر یک درصد ثروتمند از جمله ویژگی‌های این جنبش است.

قبس زعفرانی

بخش سیاست تبیان



:: بازدید از این مطلب : 172
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

آشنایی با پژو 208


دراین مطلب به معرفی پژو 208 می پردازیم.

آشنایی با پژو 208

ادامه در "ادامه مطلب"


:: بازدید از این مطلب : 162
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

آموزش تصویری تمیز کردن کامپیوتر


کامپیوتر شما همانند ماشین، خانه و حتی خودتان نیاز دارد هر از چند گاهی بخوبی تمیز شود و از تلنبار شدنِ گرد و غبار و در نتیجه گرم شدن بیش از اندازه اش جلوگیری شود. این عمل بسیار ساده است و تنها حدود 20 دقیقه زمان می برد. به همین خاطر ما امروز بنا داریم نحوه تمیز کردن موثرِ درون کامپیوترتان را پوشش دهیم.

توضیح نویسنده: این مقاله نحوه تمیز کردن کاملِ هر چیز درون کامپیوتر را نشان می دهد. اگر نیازی نمی بینید ضرورتی ندارد که قطعاتی مانند RAM و یا کارت گرافیک را خارج نمایید. ما فقط به نحوه تمیز کردن کامپیوتر بگونه ای منظم می پردازیم.

هر از چند وقتی می بایست کامپیوترم را تمیز کنم؟

>>>برای روئیت ادامه مقاله به«ادامه مطلب» بروید<<<



:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

فناوری ژنومیکس

فناوری های اُمیکس (2)


ژنومیکس از پیوند زیست شناسی سلولی- مولکولی و ژنتیک کلاسیک، متولد شود و توسط علوم محاسباتی پرورش یافت.


قسمت اول 

فناوری ژنومیکس

ژنومیکس مطالعه ژن ها و عملکردشان است. و هدف آن درک ساختار ژنوم، شامل تعیین نقشه ژن ها و توالی DNA است. ژنوم در زیست شناسی مولکولی جدید و ژنتیک، کل اطلاعات وراثتی جاندار است که در DNA، یا در برخی ویروس ها در RNA، کد می شود.  ژنوم شامل هر دو بخش؛ ژن و توالی های غیر کد کننده ی DNA، یا RNA، است. برخی موجودات چندین نسخه از کرومزوم ها را دارا می باشند؛ دیپلوئید (دو نسخه)، تریپلوئید (سه نسخه)، تتراپلوئید (4 نسخه). در ژنتیک کلاسیک، در موجودات با تولید مثل جنسی، گامت ها نصف تعداد کرومزوم های سلول های بدنی را دارند و در حقیقت ژنوم مجموعه کامل کرومزوم ها در یک گامت است. همچنین در موجودات هاپلوئید، شامل سلول های باکتریایی و در اندامک های داخل سلولی نظیر میتوکوندری و کلروپلاست، یا ویروس ها، که آنها نیز دارای ژن هایی هستند، یک عدد یا دسته ای از DNA های حلقوی یا زنجیره های خطی (یا RNA برای برخی ویروس ها) ژنوم را تشکیل می دهد. واژه ژنوم را می توان به طور خاص برای مجموعه DNA هسته ی سلول اطلاق کرد (ژنوم هسته ای)، همچنین می توان برای مجموعه DNA اندامک ها نیز به کار برد برای مثال «ژنوم میتوکندری».

فناوری ژنومیکس

وقتی که گفته می شود، ژنوم یک گونه با تولید مثل جنسی تعیین توالی شد، به طور معمول به تعیین توالی یک دسته از  کرومزوم های غیر جنسی و یکی از  کرومزوم های جنسی، اشاره دارد.

به مطالعه ی ویژگی های کلی ژنوم های مربوط به موجودات، ژنومیکس گفته می شود، که از ژنتیک که عموماً مشخصات یک ژن منفرد یا گروهی از ژن ها را مطالعه می کند، متمایز است.

تعداد جفت بازها، و تعداد ژن ها از یک گونه به گونه ی دیگر به طور گسترده تغییر می کند. در حال حاضر، بیشترین تعداد شناخته شده ژن در حدود 60 هزار ژن، در یک نوع پروتوزوآ است که سبب بیماری مقاربتی تریکومونیاسیز در انسان می شود، که حدوداً 3 برابر بیشتر از ژنوم انسان است.

فناوری ژنومیکس

یک قیاس برای ژنوم انسان که بر روی DNA ذخیره شده است، ساختار و نظم یک کتاب است: کتاب (ژنوم) دارای 23 فصل (کرومزوم) است؛ هر فصل حاوی 48 تا 23 میلیون حرف (A, C, G, T) بدون فاصله است؛ از این رو کتاب در کل حاوی 2/3 میلیارد حرف است. کتابخانه ای که این کتاب را نگه داری می کند، هسته سلول است. حداقل یک نسخه از کتاب در اکثر سلول های بدن ما وجود دارد. تنها استثنا در انسان که این کتاب را ندارد، گلبول های قرمز بالغ خون است که هسته خود را در طول تکوینش از دست می دهد و بنابراین فاقد ژنوم است.

فناوری ژنومیکس

ژنومیکس مطالعه ی ژنوم یک جاندار است، که شامل تعیین همه ی ژن ها و عناصر تنظیمی آنها، و در واقع تلاش متمرکز برای تعیین توالی همه ترکیبات DNA ماده ی ژنتیکی و تعیین نقشه ژنتیکی جاندار  است. با بالا رفتن تعداد ژنوم های تعیین شده، آنالیزهای مقایسه ای هم ارزشمند می شود. همچنین این حوزه، مطالعه ی پدیده های درون ژنومی از قبیل هتروسیزی (تقویت عملکرد ژن ها در هیبریدها)، اپیستاسیز (تعدیل اثر یک ژن توسط ژن های دیگر)، پلیتروپی (اثر و نقش یک ژن بر روی چند پدیده) و دیگر میانکنش های بین جایگاه های ژنی با ژنوم را دربر می گیرد. در مقابل، بررسی نقش عملکرد ژن ها به تنهایی تمرکز اصلی زیست شناسی مولکولی یا ژنتیک است و موضوع مشترک تحقیقات پزشکی نوین و زیست شناسی است. بررسی یک ژن به تنهایی در تعریف ژنومیکس جای نمی گیرد، و ژنتیک است. مگر اینکه هدف از این مطالعه ژنتیکی، بررسی اطلاعات مربوط به مسیر و عملکرد ژن برای روشن سازی اثر، جایگاه و پاسخش در کل شبکه ژنوم باشد.

ژنومیکس مکانیسم های مولکولی و اثر متقابل ژنتیک و فاکتورهای محیطی در بیماری ها را بررسی می کند.

 

برخی زیر شاخه های ژنومیکس شامل این موارد است:

ژنومیکسی عملکردی (Functional genomics)- تعیین مشخصات ژن ها و mRNA و محصولات پروتئینی آنها است.

* ژنومیکس ساختاری- تشریح ویژگی های ساختاری ژن ها و کرومزوم ها.

* ژنومیکس مقایسه ای- بررسی ارتباطات تکاملی بین ژن ها و پروتئین های گونه های مختلف جانداران.

* اپی ژنومیکس- بررسی الگوهای متیلیشن DNA، مولکول ها و ضمایم اتصالی و  بسته بندی DNA.

فارماکوژنومیکس- بررسی اهداف جدید زیستی و راه های جدید برای طراحی دارو و واکسن.

 

 

سمانه سادات عنایتی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

Neil Woodford, Alan P. Johnson. Genomics, Proteomics, and Clinical Bacteriology (Methods and Reviews (Methods in Molecular Biology). Humana Press,  2004.

Hubert Hondermarck. Proteomics (Biomedical and Pharmaceutical Applications). Springer, 2004

 

 

مطالب مرتبط :

پروژه ژنوم انسان

فناوری های اُمیکس

با آقای ژنتیک ایران ( مصاحبه اختصاصی تبیان)



:: بازدید از این مطلب : 226
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

مناظره لاریجانی درتلویزیون آمریکا


 برنامه تلویزیونی زنده مورنینگ جو که هر روز صبح از شبکه تلویزیون سراسری ان بی سی آمریکا پخش می شود شاهد رویارویی و جدال لفظی شدید میان جواد لاریجانی و ریچارد هاس شد.


مناظره-لاریجانی-تلویزیون آمریکا

در این برنامه صبحگاهی تلویزیونی که به صورت زنده روی آنتن بود جواد لاریجانی در پاسخ به ادعای ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی آمریکا که ادعاهای مطرح شده در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی را خطرناک توصیف کرده بود آنها را خنده دار توصیف کرد و گفت این گزارش مایه بی آبرویی آژانس بوده است.

دبیرستاد حقوق بشر قوه قضائیه همچنین در این مصاحبه زنده تلویزیونی که میلیون ها بیننده دارد آمریکا را بزرگترین کشور حامی تروریسم در دنیا معرفی کرد.

 محمدجواد لاریجانی که در برنامه مورنینگ جو، شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا دعوت شده بود در پاسخ به ادعای ریچارد هاس که ایران را متهم به حمایت از گروه های تروریستی کرده بود گفت: ایران خود یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم است و اگر بخواهیم درباره سوابق حمایت کشورها از تروریسم صحبت کنیم این ایالات متحده آمریکاست که بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهان است.

در ادامه برغم تلاش مجری برنامه که می خواست مانع از ادامه سخنان او شود گفت : میزان عملیات های تروریستی در جهان که با مالیات مردم آمریکا انجام می شود غیرقابل احصاء است و من می توانم بسیاری از آنها را در اینجا تشریح کنم.

ایران هیچ فعالیت سری هسته ای ندارد و شما اگر واقعا نگران هستید چرا یک بار درباره سلاح های هسته ای اسرائیل سخن نمی گویید

فاش گویی دبیرستاد حقوق بشر درباره حمایت آمریکا از گروه های تروریستی مجری  و مهمانان برنامه مورنینگ جو را کاملا کلافه کرد به طوری که جو مجبور شد در پاسخ به این رک گویی لاریجانی اعلام کند که آمریکا کشور ازادی است و همه می توانند هرچه بخواهند در شبکه های تلویزیونی ان بگویند اما این که در تلویزیون ملی این کشور آمریکا به حمایت از تروریسم متهم شود خیلی بد است.

در بخشی از این گفتگو لاریجانی در پاسخ به اشکالاتی که ریچارد هاس به برنامه هسته ای ایران وارد دانست و کشور ما را متهم به فعالیت های مخفی هسته ای کرد که در گزارش آژانس نیز آمده گفت: ایران هیچ فعالیت سری هسته ای ندارد و شما اگر واقعا نگران هستید چرا یک بار درباره سلاح های هسته ای اسرائیل سخن نمی گویید.

مشاور امور بین الملل رئیس قوه قضائیه کشورمان آنگاه ادامه داد: " این چه استاندارد دو گانه ای است که هیچ کس به اسرائیل که یک رژیم سرکش و عصیانگر است، سلاح هسته ای دارد، عضو ان پی تی نیست و مرتبا در حال جنایت علیه فلسطینی هاست کاری ندارد اما همه فشارها بر روی ایران است که نه تنها بمب هسته ای ندارد بلکه دنبال درست کردن آن هم نیست و عضو ان پی تی هم هست.

به گفته ریچارد گرینبرگ تهیه کننده برنامه مورنینگ جو، گفتگوی زنده محمدجواد لاریجانی با شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا بقدری مهیج و چالشی بوده است که دقایقی بعد از پایان صدها اس ام اس برای باز انتشار آن در وب سایت اینرنتی به دست آنها رسیده است

به گفته ریچارد گرینبرگ تهیه کننده برنامه مورنینگ جو، گفتگوی زنده محمدجواد لاریجانی با شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا بقدری مهیج و چالشی بوده است که دقایقی بعد از پایان صدها اس ام اس برای باز انتشار آن در وب سایت اینرنتی به دست آنها رسیده است.

آنچنان که کارشناسان رسانه ای نیز تایید کرده اند این  اولین برنامه زنده تلویزیونی در آمریکا بوده است است که یک مقام ارشد جمهوری اسلامی اینچنین صریح از سیاست دوگانه آمریکا در قبال ایران و حمایت این کشور از گروه های تروریستی انتقاد می کند.

بخش سیاست تبیان


منابع:خبر آنلاین



:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

 عامل اصلی قیام مردم مصر، تحقیر آنها توسط "نامبارك" بود

 

 


 

رهبر انقلاب از جمله در یك خطبه 20 دقیقه ای به زبان عربی، رهنمودهای مهمی را خطاب به مردم، علما و ارتش مصر بیان كردند و اظهار كردند:شكی نیست كه قیام ملتها بسته به اقتضائات هر كشوری دارای مختصات منحصر به فردی است و نمی توان چیزی را كه در انقلاب اسلامی ایران واقع شد، در دیگر كشورهای اسلامی انتظار داشت.

 


 

 

مقدمه:

 

 

 

 

 

 

مواضع رهبری درباره انقلاب مصر

سرمای هوای تهران، یخبندان و زمستان بهمن ماه باعث نشد که گرمای نماز جمعه تهران که با حضور انبوه مردم تهران با امامت رهبر معظم انقلاب کاسته شود. خطبه های نماز جمعه رهبر معظم انقلاب ،حضور مردم و تظاهرات آنان در حمایت انقلاب مصر این روز تهران را گرمایی خاص بخشیده بود. اگرچه خطبه های نماز جمعه آقا بیش از 100 دقیقه به طول انجامید و بخشی از آن به زبان عربی قرائت شد اما این لحظات مانند چشم به هم زدنی گذشت.

اگرچه ایشان به مباحث زیادی در این خطبه ها اشاره کردند و نکات زیادی را مورد بحث قرار دادند اما تحولات اخیر جهان عرب،خاورمیانه و شمال آفریقا مهم ترین فرازهای خطبه های نماز جمعه تهران را به خوذ اختصاص داد.اگرچه تا کنون برخی مقامات کشورمان درباره این تحولات نکاتی را گوشزد کرده بودند اما بیانات ایشان چارچوب سیاستهای نظام را در قبال این تحولات ترسیم نموده و خط تحلیلی واضحی را برای افکار عمومی ایران و منطقه ترسیم کرد.لذا به نظر می رسد می بایست دوباره فرازهای مهم این خطبه ها برای تحلیلهای آینده مان مورد مطالعه قرار گیرد.

می توانید مسأله مصر شکست آمریکاست ، از سخنان رهبری را بشنوید.

به همین منظور فراز های مهم  خطبه های نماز جمعه امروز تهران برای تحلیل و تبیین ارائه شده و درباره آن به بررسی و تحلیل اقدام می شود:

انقلاب اسلامی مدل ایران یا انقلاب نارنجی اوکراین؟

شكی نیست كه قیام ملتها بسته به اقتضائات هر كشوری دارای مختصات منحصر به فردی است و نمی توان چیزی را كه در انقلاب اسلامی ایران واقع شد، در دیگر كشورهای اسلامی انتظار داشت.

این فراز از سخنان معظم له بر نکته بسیار اساسی اشاره دارد. در این روزها در جامعه ما و افکار عمومی منطقه این مساله مطرح است که رابطه انقلاب بهمن(فوریه)2011 مصر با انقلاب بهمن/ فوریه (1979) 1357  ایران چیست؟ عده ای از فعالان سیاسی رابطه این همانی بین این دو پدیده قائلند و معتقدند انقلاب اسلامی دوم در مصر در حال اتفاق است و نتیجه آن نظام اسلامی مانند ایران است.از سوی دیگر عده ای بویژه جریان های غرب گرا و رسانه های وابسته به آنها معتقدند که این جنبش جنبشی سکولار و لیبرال است و اصولا ارتباطی با انقلاب ایران ندارد.این دو نگاه افراطی در واقع  با ذهنی سازی بر اساس پیش فرض های خود وقایع سیاسی را تحلیل می کنند. گروه اول نقش تشیع، مرجعیت، رهبری امام خمینی و شرایط سیاسی و اجتماعی ایران را به عنوان عواملی که به انقلاب اسلامی ایران ویژگی های ممتازی بخشید فراموش کرده اند و گروه دوم با هراس از اسلام گرایی در منطقه، چشم بر واقعیتها بسته و فراموش کرده اند مصر اولین گهواره اسلام سیاسی در منطقه خاورمیانه بوده است و جنبش اخوان المسلمین از اوائل قرن بیستم یکی از بزرگترین بازیگران سیاسی مصر بوده است.نگاه رهبر انقلاب بر واقع بینی سیاسی استوار است که وقایع سیاسی و اجتماعی متناسب با شرایط تاریخی و ساختارهای خاص هر کشوری   تحلیل باید شود. در واقع بر مبنای این نگاه قیامها در تونس و مصر نشانه‌ای از بیداری اسلامی در جهان است که در پی پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بوده است و بعد از سال‌ها، مردم ایران می‌بینند که صدای آنها در دیگر ملت‌های جهان اسلام شنیده شده است  اما لزوما این انقلابها همان انقلاب اسلامی نیست.

در واقع بر مبنای این نگاه قیامها در تونس و مصر نشانه‌ای از بیداری اسلامی در جهان است که در پی پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بوده است و بعد از سال‌ها، مردم ایران می‌بینند که صدای آنها در دیگر ملت‌های جهان اسلام شنیده شده است  اما لزوما این انقلابها عینا همان انقلاب اسلامی نیست.

و ادامه در {{ادامه مطلب}}

 

 



:: بازدید از این مطلب : 163
|
امتیاز مطلب : 49
|
تعداد امتیازدهندگان : 13
|
مجموع امتیاز : 13
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

 وقتی مردم به ستوه می آیند!

 


 

 

 

مدتی است مردم از  پیر و جوان گرفته تا مسیحی و مسلمان؛ از  فقیر و غنی به نشانه اعتراض به خیابان ها ریخته اند و چند روزی است که در میدان التحریر و میادین دیگر تجمع کرده اند تا اینکه صدایشان شنیده شود. اما فریاد آنان برای تغییر گویی بر گوش های کر حسنی مبارک کوبیده می شود.

 


 

 

مصر

در این دو هفته گذشته هر بار به سراغ اخبار و خبرگزاری های رسمی و غیر رسمی می رویم سخن از تونس، اردن و مصر است. تحولات این کشورها به حدی همه را مشغول به خود کرده که تا حدی از سایر کشورها غافل شدیم. همه مردم دنیا یا شاید بهتر است بگویم مردم ایران به طور ویژه منتظرند زودتر خبر پیروزی این جریان به راه افتاده در مصر به آنها برسد. همه به نوعی روز شماری می کنند. درست در همین روزها در سال 1357 مردم کشور ما این گونه تحولات را با رهبری بزرگ به نوعی دیگر تجربه کردند و در حال حاضر این اوضاع مصر برای آنها غریبه نیست. 

تقریبا دو سوم  جمعیت مصر در زمان حکومت حسنی مبارک  متولد شده اند. بسیاری از آنها  تاکنون حتی چیزی جز قوانین حکومتی وی  در سر نمی پروراندند. اما مدتی است مردم از  پیر و جوان گرفته تا مسیحی و مسلمان؛ از  فقیر و غنی به نشانه اعتراض به خیابان ها ریخته اند و چند روزی است که در میدان التحریر و میادین دیگر تجمع کرده اند تا اینکه صدایشان شنیده شود. اما فریاد آنان برای تغییر گویی بر گوش های کر حسنی مبارک کوبیده می شود.

زمانی که اعتراضات غیر منتظره در جنوب قاهره به وقوع پیوست تلویزیون دولتی مصر به پخش برنامه مستندی درباره اهرام مصر پرداخت! از آشوب بوجود آمده در آخرین ساعات شب هیچ  سخنی به میان نیامد. به علاوه روز بعد اکثر روزنامه ها که در سلطه دولت دیکتاتور این کشور گرفتار هستند در عناوین خبرهای خود به مسائل کشورهای اطراف مانند لبنان پرداختند. اما روزنامه های غیر دولتی تصاویری از مجروح شدن مردم را به تصویر کشیدند و از شعارهایی نظیر «هشدار» استفاده کردند. این روند باز ادامه پیدا کرد، در حالیکه همه شبکه های ماهواره ای و تلویزیونی ناآرامی های مصر را به نمایش در آورده بودند تلویزیون این کشور به پخش صحنه هایی زیبا از رود نیل و کشتی های پهلو گرفته پرداخت.

همه شبکه های ماهواره ای و تلویزیونی ناآرامی های مصر را به نمایش در آورده بودند تلویزیون این کشور به پخش صحنه هایی زیبا از رود نیل و کشتی های پهلو گرفته پرداخت.

شاید سکوت دولت مبارک در روزهای نخست اعتراضات رساتر از آنچه که به نظر می رسد باشد. در همان روزها «صفوت الشریف» دبیر کل حزب حاکم و طرفدار مبارک در مصاحبه مطبوعاتی اذعان داشت که نگران جوانان است. به اعتقاد وی آنها گمراه شده اند و دولت هیچ گونه مصالحه ای با صدها تن از مردم مجروح شده در اعتراضات نخواهد داشت. اما این دولت خود گمراه شده بود و یا به نوعی خود را به گمراهی زده بود و فکر می کرد می تواند این بحران را نادیده گرفت. آنها متصور بودند این جرقه ای که به باروت خشم مردم از این نظام دیکتاتوری زده شده یک شبه خفه خواهد شد. محاسبات چگونه از آب در آمد؟ حسنی مبارک این پادشاه در حال سرنگونی در ابتدا به سرکوب اعتراضات پرداخت. اما اعتراضات تا آنجا ادامه یافت که دولت امریکا بزرگترین متحد حسنی مبارک نیز پشت او را خالی کرد و در این شرایط تنهایش گذاشت. پس از آنکه خود را در جبهه متحدان امریکاییش نیز تنها دید خود را برای کناره گیری آماده کرده است اما هنوز نتوانسته از این منصب دل بکند.

محمد البرادعی

در این میان افرادی به فکر صید ماهی از آب گل آلود افتادند. یکی از این افراد «محمدالبرادعی» بود که خود را نامزد رهبر موقت اعلام کرد. او می خواهد از این اوضاع به نحو احسنت برای خود بهره برداری کند و پس از پایان این اغتشاشات جایگاهی محکم برای خود درست کند.

معمولا وقتی در کشوری این اوضاع اتفاق می افتد بازار شایعه هر روز گرم تر و گرم تر می شود. شایعاتی به گوش می رسد وزارت اطلاعات این حکومت دیکتاتور بسیاری از افراد شرور و زندانی را به صورت گروه های کوچکی آزاد کرده که «اخوان الحق» یا «برادران حق» نام دارند، گروهی افراطی که به خیابان ها آمده و با چاقو زدن و اسید پاشی و یا آتش زدن ماشین های پارک شده در بسیاری از مناطق  فقیر نشین قاهره و اسکندریه، تظاهرات کنندگان را از قیام صلح طلبانه با خشونت افراطی گرایی اسلامی پشیمان کنند. (قضاوت و دلیل بر صحت یا عدم صحت این شایعات به مخاطبان عزیز واگذار می گردد.)

در تمام این مدت سرویس پیام کوتاه مردم کشور مصر توسط مخابرات قطع شده و انتظار می رود تلفن ها نیز تحت نظر باشند. به نظر می رسد سرویس اینترنت نیز در روزهای آتی از سرویس خارج شوند.

در این میان چه کسی می داند قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ حسنی مبارک در آخرین تلاش های خود چه می کند؟ اگر این انقلاب پیروز شود ساختارهای این کشور در هم نوردیده می شوند و بنایی نو بر پا می شود؟چه نوع حکومتی بر سر این کشور عرب خواهد آمد؟ تنها مسئله ای که روشن است این است : مردم به ستوه آمده اند.

پی نوشت:

• سایت الجزیره

 


 

 


 

*فیلمهای جدید درباره تحولات مصر را اینجا ببنید



:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 29
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

 اوضاع مصر و اخوان المسلمین

 


 

ناآرامی ها و اعتراضات در این کشور آفریقایی تا به جایی رسید که موجبات فرار «زین العابدین بن علی» رئیس جمهور پیشین را فراهم کرد. بن علی پس از 23 سال، روز جمعه 24 دی ماه قدرت را ترک کرداخوان المسلمین سازمان مذهبی - سیاسی است که در 1307 هجری شمسی در مصر و به وسیله «شیخ حسن بن احمد بن عبدالرحمن البنا» معروف به حسن البنا در شهر اسماعیلیه بنیانگذاری شد .

 


 

تونس رییس جمهور بن علی

در چند ماه اخیر آنارشی جهانی ابعاد وسیع تری به خود گرفت. مردم کشور تونس به پا خواستند تا خود را از بندهای درهم تنیده شده دیکتاتوری برهانند.  ناآرامی ها و اعتراضات در این کشور آفریقایی تا به جایی رسید که موجبات فرار «زین العابدین بن علی» رئیس جمهور پیشین را فراهم کرد. بن علی پس از 23 سال، روز جمعه 24 دی ماه قدرت را ترک کرد. در این میان اوضاع کشور اردن بهتر از تونس نیست. نزدیک به یک ماه است که شهرهای این کشور روی آرامش ندیده  است. این اغتشاشات هر روز شکل جدی تری به خود گرفت تا جاییکه «عبدالله دوم» پادشاه این کشور نخست وزیر خود را از کار برکنار کرده و سعی بر آرام کردن اوضاع دارد که البته هنوز موفقیتی نداشته است. از سوی دیگر مردم مصر بعد از سالیان طولانی بر علیه پادشاه مستبد و دیکتاتور خود «حسنی مبارک» دست به شورش زدند. مردم در شهرهای مختلف به خیابان ها ریخته با سر دادن شعارهایی علیه حسنی مبارک، خواستار کناره گیری او شدند. این پادشاه دیکتاتور احتمالا از کشور فرار کرده است و درواقعیت امر می توان گفت حکومت مصر عملا سرنگون شده است. در روند شکل گیری این تحولات ملت، گروه و احزاب گوناگونی نقش داشته اند. احزاب مدرن در مصر سابقه 35 ساله دارند که در بین احزاب مصر چهار حزب وفد، ناصری، التجمع و جبهه دموكراتیك از همه شناخته شده تر هستند ولی در عرصه واقعی این اخوان المسلمون است كه برغم ممنوعیت فعالیت، بازیگر اصلی در میان احزاب معارض مصر است. به همین خاطر در این مقاله پس از معرفی اجمالی اخوان المسلمین نگاه کوتاهی به موضع گیری آنها در اوضاع کنونی مصر می کنیم.

معرفی اخوان المسلمین

اخوان المسلمین سازمان مذهبی - سیاسی است که در 1307 هجری شمسی در مصر و به وسیله «شیخ حسن بن احمد بن عبدالرحمن البنا» معروف به حسن البنا در شهر اسماعیلیه بنیانگذاری شد . سپس‌در دیگر كشورهای‌عربى‌و اسلامى‌به‌فعالیت‌می پردازد. این نهضت به تاثیر از اندیشه هاى سید جمال الدین اسدآبادی و در پاسخ به انحطاط داخلى مسلمانان و سلطه بیگانگان بر كشورهاى اسلامى، به ویژه بر كشور مصر پدید آمد. اخوان المسلمین جهت رسیدن به اهدافش (چون زنده كردن شعائر اسلامى و برافكندن سلطه اجانب و برقرارى حكومت اسلامى ) در جبهه هاى مختلف فرهنگى، نظامى و سیاسى به مبارزه پرداخت، و در این رهگذر چند بار به دست حكومت ملك فاروق منحل شد و طى آن شمار زیادى از اعضاى آن دستگیر و یا اعدام شدند. پس از ترور حسن البنا، بتدریج تحولى در جنبش اخوان المسلمین صورت گرفت . این تحول عبارت بود از جایگزین كردن راه هاى مسالمت آمیز به جاى مبارزه مسلحانه علیه رژیم و سلطه بیگانگان . این اقدام كه در پى ناامیدى از مؤثر بودن راه حل نظامى برگزیده شد، از محبوبیت و كارآیى اخوان المسلمین كاسته و گروه‌هاى جدید اسلامى (مانند جهاد اسلامى) كه اغلب متاثر از اخوان المسلمین بودند، امّا بر مبارزه نظامى پاى مى فشارند، پا به میدان گذاشتند. با این وصف، تاثیر عمیقى كه جنبش اخوان در روند مبارزات مردم مصر و جهان اسلام داشته است، غیر قابل انكار مى باشد.

«اشرف بدر الدین» عضو گروه اخوان المسلمین مصر گفته است شیوه مقامات مصری در تهدید و بازداشت اعضای اخوان المسلمین، نه تنها باعث ترس و وحشت آنان نشده بلکه اراده آنان را در ادامه راه خود و مقابله جدید با نظام حسنی مبارک تا تحقق همه منافع ملت مصر مستحکم تر کرده است

جنبش اخوان‌المسلمین را اصولاً باید زائیده اوضاع سیاسی و اجتماعی تاریخ معاصر مصر در پی رواج تفکر جدایی دین از سیاست (سکولاریسم) در میان روشنفکران و آهنگ احساسات ملی‌گرایانه برای اصلاح این کشور در دوران اختتاق بعد از انقلاب 1919 مصر برضد انگلیس دانست. اهداف بنیان‌گذاران این جنبش- به ویژه حسن البناء- از یک سو بر ایجاد تحول در اعتقادات اسلامی مسلمانان و بالاخص مصریان از حالتی ایستا و بی‌تحرک به سمت پویایی و حاکمیت تعالیم شریعت بر زندگی اجتماعی و سیاسی مصر و از سوی دیگر بر یگانگی مسلمانان در برابر استعمارگران غرب که کشورهای اسلامی را مورد تجاوز قرار داده بودند، دور می زد. آزادسازى دنیاى اسلام از سلطه بیگانگان، مبارزه با جهل، بیمارى و فقر، ترویج صلح جهانى، تجدید خلافت اسلامى، ایجاد یك دولت مذهبى، وحدت كشورهاى عرب مسلمان و ... از هدف ها و خواسته هاى اخوان المسلمین است.

موضع جریان اخوان المسلمین در اوضاع کنونی مصر

«محمد غانم» نماینده اخوان المسلمین مصر در انگلیس گفته است: تنها راه پیش روی مصر در شرایط کنونی، قیام مردم

آشنایی با جنبش اخوان المسلمین

و خلاص شدن از شر حکومت حسنی مبارک همانند بن علی در تونس است و رسیدن به این هدف نیز امکان پذیر است. تفاوت هایی میان وضع تونس و مصر وجود دارد اما آنها دو بخش از ملت واحد اسلامی هستند و دراین دو کشور، ساختار سیاسی به گونه ای بوده است كه مبارک و بن علی قدرت را به صورت انحصاری در اختیار خودشان داشته اند و با فساد حکومتی، خون مردم را ریختند. مخالفان باید برای دوره گذارآماده شوند تا پس از آن انتخابات آزاد برگزار شود و مردم مصر بتوانند از حقی که برای مدت طولانی از آن محروم بوده اند استفاده کنند، زیرا مبارک در همه انتخابات تقلب کرده و افرادی فاسد را از این طریق در اطراف خودش جمع کرده است. او همچنین افزوده است که آمریکا به هیچ وجه حق ندارد خواسته های خودش را به مردم مصر تحمیل کند، مصر به ملت مصر تعلق دارد و مصری ها خودشان می توانند باتوجه به باورهای خودشان به دموکراسی، حکومتشان را تعیین کنند.

«اشرف بدر الدین» عضو گروه اخوان المسلمین مصر گفته است شیوه مقامات مصری در تهدید و بازداشت اعضای اخوان المسلمین، نه تنها باعث ترس و وحشت آنان نشده بلکه اراده آنان را در ادامه راه خود و مقابله جدید با نظام حسنی مبارک تا تحقق همه منافع ملت مصر مستحکم تر کرده است. اخوان المسلمین در راه تحقق آزادی و کرامت انسانی مردم مصر گام بر می دارد و درهمه فعالیت های آنان برای مطالبه حقوقشان شرکت می کند. شعاری که در سراسر طنین افکن شده، تغییر، آزادی، عدالت اجتماعی و لغو وضعیت فوق العاده ای است که از سی سال پیش تاکنون بر ملت مصر تحمیل شده است.  وی همچنین در ادامه بیان داشته که ما خواستار بازنگری فوری در سیاست خارجی مصر در قبال رژیم اشغالگراسرائیل و قطع روابط با این رژیم و حمایت از مقاومت در لبنان و فلسطین هستیم . از جمله مطالبات فوری تظاهرکنندگان مصری، آزادی و عفو عمومی همه زندانیان سیاسی و افرادی است که در جریان انتفاضه اخیر بازداشت شده، تضمین آزادی احزاب و لغو محدودیت های مطبوعات و همچنین محاکمه کسانی است که ثروت آن ها در سال های حکومت مبارک و حزب ملی حاکم به طور غیرطبیعی افزایش یافته است.

«عصام العریان» رییس بخش سیاسی اخوان المسلمین مصر قبل از بازداشت توسط نیروهای امنیتی مصر اعلام کرده است: امیدواریم حکومت نظام مبارک هر چه سریعتر پایان یابد و خشم و نارضایتی مردم بیش از این ادامه نیابد. وی همچنین ده خواسته اصلی اخوان المسلمین را اعلام کرده است که از اصلی ترین آنها می توان به انحلال مجلس تقلبی و برگزاری انتخابات آزاد و شفاف، زندگی آزاد و با کرامت، لغو حالت فوق العاده، تحقق عدالت اجتماعی و مبارزه با فاسدان دولتی اشاره کرد.



:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

 اتهامات مشرف در ترور بی نظیر بوتو

 


اتهامات وارده به پرویز مشرف در مورد ترور بی نظیر بوتو، نخست وزیر اسبق پاکستان شرایط جدیدی را در پاکستان پدید آورده و در کنار بحران های دیگر این کشور، فضا را برای ناآرامی در پاکستان و پدید آمدن شرایط جدید فراهم آورده است.


 

بوتو و مشرف

اخیرا دادستانی پاکستان اعلام کرد كه نام پرویز مشرف، رئیس‌جمهور سابق این کشور به فهرست متهمان ترور بی‌نظیر بوتو، نخست‌وزیر اسبق پاکستان افزوده شده است. این نظر اتهام بر اساس کیفرخواست آژانس فدرال تحقیقات که به دادگاه ضد تروریسم ارائه شده است، اعلام شده و همچنن بر اساس بررسی ریزمکالمات تلفن همراه بوتو که به تازگی پیدا شده، از سعود عزیز، افسر سابق و خرم شهزاد، مقام سابق پلیس راولپندی به‌عنوان دیگر متهمان نام برده شده است. در تحقیقات اثبات شده است که دستور تغییر تدابیر امنیتی برای بوتو توسط مشرف صادر شده و صحنه جنایت بلافاصله پس از این ترور پاک‌سازی شده است.

این در حالی است که کمیته‌ ی سازمان ملل ماه آوریل سال 2010 میلادی، دولت مشرف را به‌علت ناتوانی در تامین امنیت بوتو مقصر دانسته بود ولی دولت مشرف، یکی از رهبران سابق طالبان را مسئول ترور بوتو اعلام کرده است.

این شرایط در کنار وضعیت نامطلوب اقتصادی و مشکلات موجود در ایالات شمالی این کشور، شرایط نامطلوب سیاسی را در این کشور پدید آورده و به آن دامن می زند. پاکستان از دیر باز با مشکلات عدیده ای مواجه بوده و مردم این کشور نیز لطمات بسیاری از قبال دیکتاتوری، کودتا و ترور در این کشور متحمل شده اند. پشتیبانی مستقیم سازمان اطلاعات ارتش پاکستان موسوم به ISI از طالبان در طول سال های پایانی دهه 90 قرن گذشته که تا به امروز ادامه داشته، وضعیتی بحرانی برای مردم افغانستان و شمال پاکستان فراهم آورده است. هم اکنون نیز پس از سقوط طالبان در افغانستان مردم شمال پاکستان و از جمله ایالت وزیرستان شمالی دچار حملات متعدد هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی قرار دارند. از طرف دیگر عدم توانایی دولت پاکستان در برآورده کردن حوائج مردم و تامین امنیت در نقاط مختلف این کشور، این پیش بینی را از طرف کارشناسان به دنبال داشته که در آینده ای نزدیک این کشور راه تجزیه را خواهد پیمود.

در این نوشتار برآنیم بخشی از زندگی پرویز مشرف، دیکتاتور سابق پاکستان را بررسی کرده و نقش وی در ترور بی نظیر بوتو را تبیین کنیم.  

پرویز مشرف دومین فرزند از جمع سه پسر خانواده ‌است که در ۱۰ آگوست ۱۹۴۳ در نهر والی هاولی واقع در منطقهٔ دریاگنج نزدیک دهلی و در هندوستان تحت حاکمیت انگلستان متولد شد. پس از تقسیم هندوستان، همراه با والدین خود به پاکستان مهاجرت نمود و در کراچی سکنی گزید. او وابسته به جامعهٔ مسلمان اردو زبان مهاجر است. مشرف از خانوادهٔ متوسط سطح پایینی است. پدرش سید مشرف‌الدین، به عنوان منشی سفارت پاکستان در ترکیه کار می‌کرد. او سالهای نخستین زندگی خود را از ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۶ میلادی در ترکیه گذراند. وی درسال ۱۹۶۱، وارد دانشکده نظامی پاکستان در کاکول شد، و در دوره ۱۱ ام آن در کلاسش فارغ التحصیل گردید و سپس در واحد توپخانه آن به خدمت پذیرفته شد. به عنوان فارغ التحصیل از کالج کارمندی کوئتا، و کالج دفاع ملی در راولپندی، مشرف از کالج سلطنتی تحقیقات دفاعی بریتانیای کبیر نیز فارغ التحصیل گردید. در سال ۱۹۶۵، مشرف در خاطرات خود فاش می‌کند که او با گرفتن مرخصی غیر مجاز، قرار بود تا در یک دادگاه نظامی به خاطر آن احضار گردد، اما به خاطر جنگ با هندوستان موضوع آن لغو گردید. مشرف در جنگ هند- پاکستان در سال ۱۹۶۵ به عنوان ستوان دو در یگان میدانی توپخانه شماره ۱۶ حضور داشت. یگان او به عنوان مامور بخشی از رسته نظامی اول در تهاجم در ناحیه خمکاران فعالیت می نمود که حمله اصلی را علیه ارتش هند برنامه ریزی نمود. با وجود احراز امتیاز و برتری عمده از لحاظ نظامی اولین واحد مسلح (با نام " غرور ارتش پاکستان") متحمل شکست سختی شد و خمکاران به گورستان تانکهای پاکستانی تبدیل شد. با وجود تمام محاسبات پیشرفت حساس در نبرد اسال اوتار به ناکامی انجامید، چرا که پاکستان فرصت طلایی را برای به دست آوردن نقاط مهم از لحاظ راهبردی از دست داد و نقطه عطفی در جنگ شد. بعدها، وی در جنگ ۱۹۷۱ هند- پاکستان به عنوان فرمانده یگان از  گردان نظامی کماندوها خدمت نمود. سپس او فرمانده یگان‌های توپخانه و سپس فرمانده واحد سواره نظام گردید. در ارتقاء به درجه سرلشگری در ۱۵ ژانویه ۱۹۹۱، او فرمانده واحد سولره نظام بود. سپس، در ۲۱ اکتبر ۱۹۹۵، او به مقام سپهبدی و فرماندهی سپاه یکی رسید. در سال ۱۹۹۸، در پی بازنشستگی ژنرال جهانگیر کرامت، او شخصا" از سوی نخست وزیر نواز شریف به مقام افسران عالی رتبه ارتشی دست یافت، و فرماندهی کل ارتش را به دست گرفت.

سهل انگاری در محاسبات امنیتی برای حفظ جان بی نظیر بوتو از سوی دستگاههای مسئول تحت مسئولیت دولت مشرف باعث وقوع چنین حادثه‌ای اعلام شده است

 در سال ۱۹۹۹، او ارتش پاکستان را طی درگیری کارجیل هدایت می نمود. از آوریل تا ژوئن۱۹۹۹، پاکستان و هندوستان در درگیری کارجیل شرکت کردند که در آن مشرف رئیس ستاد ارتش پاکستان بود. این درگیری موجب بی اعتمادی بین رهبری دولتی و نظامی شد و این نهایتا" به برکناری دولت شریف منجر گردید. مشرف بطور رسمی در ۱۲ اکتبر ۱۹۹۹ در پی کودتایی بدون خونریزی رئیس حکومت پاکستان شد. در آن روز، نخست وزیر مشروطه پاکستان نواز شریف کوشید تا مشرف را کنار زده و به جای او رئیس سازمان اطلاعات داخلی پاکستان (ISI) خواجه زین الدین را بر سر کارآورد. مشرف که خارج از کشور بود، با یک پرواز هوایی بازرگانی وارد پاکستان شد. ژنرالهای بالا رتبه ارتش از پذیرش برکناری مشرف خودداری نمودند. شریف به فرودگاه کراچی دستور داد تا از فرود هواپیمای حامل مشرف جلوگیری کند، که پس از آن مجبور شد در آسمانهای اطراف کراچی دور بزند. در کودتا، ژنرالها دولت شریف را برکنار نموده و فرودگاه را تحت کنترل خود درآوردند. هواپیما تنها پس از آن که سوخت آن در حال اتمام بود، فرود آمد و مشرف کنترل دولت را در دست گرفت. شریف در خانه خود زندانی بود و سپس به تبعید فرستاده شد. او و دیگر رهبران دموکراتیک در پی آن از ورود به پاکستان ممنوع شدند. بر اساس یک گزارش، مخالفت بین مشرف و شریف در حول این محور دور می‌زد که نخست وزیر منتخب دموکراتیک آن کشور به یافتن راه حلی دیپلماتیک برای درگیری تمایل داشت.

رئیس جمهور وقت پاکستان، رفیق طرار تا ژوئن ۲۰۰۱ به تصدی خود ادامه داد. مشرف بطور رسمی در ۲۰ ژوئن ۲۰۰۱ درست چند روز پیش از دیدار مقرر خود برای مذاکره با هند در آگرا خود را رئیس جمهور پاکستان کرد.

کمی پس از روی کار آمدن مشرف، بسیاری از مردم به دادگاه این کشور تقاضاهایی مبنی بر تعیین صلاحیت وی جهت احراز قدرت عرضه کردند. در ۱۲ می ۲۰۰۰، دادگاه عالی پاکستان به مشرف دستور داد تا در ۱۲ اکتبر ۲۰۰۲ انتخابات سراسری را برگذار نماید. در تلاش برای مشروعیت دادن به ریاست جمهوری خود، او قول داد که به تلاشش پس از رسیدن به احیاء دموکراسی ادامه دهد، او همه پرسی را در ۳۰آوریل،۲۰۰۲ برای تمدید دوره ۵ساله ریاست جمهوری خود پس از انتخابات اکتبر برگزار کرد. اما، همه پرسی توسط اکثریت گروه‌های سیاسی پاکستانی بایکوت شد، که بعدها شکایت کردند که انتخابات به شدت یک انتخابات صوری بوده، و تعداد کل رای دهندگان بر اساس بالترین تخمینها، ٪۳۰ یا کمتر بوده است. چند هفته بعد، مشرف در تلویزیون حاضر شد و به خاطر " اختلالات" در همه پرسی از مردم پوزش خواست. همچنین مشرف به زور تعدادی از قضات دادگاه عالی پاکستان را برکنار کرد. این افراد شامل قاضی تقی عثمانی می‌شد که یک مقام جهانی در قانون مالیه بین‌المللی و قانون مشروطه داشت. سردبیران روزنامه‌هایی که همچون سردبیر روزنامه بلوچستان پست مخالف مشرف بودند نیز تبعید شدند.

انتخابات عمومی در اکتبر۲۰۰۲ برگذار شد و اکثریت کرسی‌های مجلس پاکستان توسط حزب مسلم لیگ پاکستان در اختیار گرفته شد اما احزاب مخالف مشرف بطور موثر برای یکسال مجمع ملی پاکستان را به حالت فلج نگهداشتند. این بن بست در دسامبر ۲۰۰۳ با توافق با حزب متحد مجلس در جهت ترک ارتش در ۳۱ دسامبر ۲۰۰۴ به اتمام رسید. او نهایتا" از عمل به قول خود خودداری نمود. با حمایت این حزب، قانونگذاران طرفدار مشرف توانستند دو سوم اکثریت مطلق آراء را که برای تصویب اصلاحیه هفدهم برای قانون اساسی پاکستان لازم بود به دست آورند، که کودتای ۱۹۹۹ مشرف را در گذشته و بسیاری از احکام وی را مشروعیت می بخشید.

ر رای اعتماد مورخه ۱ ژانویه ۲۰۰۴، مشرف با احراز ۶۵۸ رای از مجموع ۱۱۷۰ رای در انتخابات هیئت انتخاب کنندگان، بر اساس قانون اساسی پاکستان در پست ریاست جمهوری تا اکتبر۲۰۰۷ به عنوان رئیس جمهور ابقاء شد.

مشرف در جریان حمله آمریکا به افغانستان به نفع دولت آمریکا وارد عمل شد و خطاب به مردم پاکستان اظهار داشت که با این که وی از طالبان حمایت می‌کرده، اما پاکستان از حمایت آنها برگشته، چرا که پاکستان درگیر خطر (حمله) از سوی اتحاد هند و آمریکا است. وی در ۱۲ ژانویه ۲۰۰۲، نیز در یک سخنرانی علیه افراطی گرایی اسلامی علنا" هرگونه اقدامات تروریستی را محکوم کرد.

در زمان ترور بی نظیر بوتو نیز هیچ گروهی مسئولیت قتل بی‌نظیر بوتو را برعهده نگرفت اما دولت وقت پاكستان به سهل انگاری در حفاظت از جان خانم بوتو متهم شد

در ۴ دسامبر۲۰۰۳، ژنرال مشرف از یک اقدام تروریستی جان سالم بدر برد زمانی که یک بمب قدرتمند چند دقیقه پس از آن که گروه بسیار حفاظتی بدرقه وی از روی پل راولپندی عبور کردند. این سومین مورد از یک چنین تلاشهایی در طی حومت ۴ ساله وی بود. ۱۱روز بعد، در ۲۵ دسامبر۲۰۰۳، دو بمبگذار انتحاری کوشیدند تا مشرف را ترور نمایند، اما ماشینهای حامل بمب آنها نتوانست رئیس جمهور را بکشد، در عوض ۱۶ نفر به این وسیله کشته شدند. مشرف تنها بر اثر شیشه ضد گلوله جلوی اتومبیل خود از مهلکه جان سالم بدر برد. ظاهرا" امجد فارق یک شبه نظامی به عنوان مظنون جهت سازماندهی این گونه تلاشها محسوب شده و و او در سال ۲۰۰۴ پس از یک دوره تعقیب گسترده از سوی نیروهای پاکستانی کشته شد.

پرویز مشرف

پرویز مشرف، سرانجام در ۱۸ اوت ۲۰۰۸، در یک سخنرانی تلویزیونی، استعفای خود را از مقام ریاست جمهوری پاکستان اعلام کرد. آقای مشرف با دفاع از عملکرد 9 ساله دولت خود، گفت که به خاطر منافع کشور استفعا می‌دهد و آینده خود را به قضاوت مردم واگذار می‌کند. او نخستین رئیس جمهور پاکستان بود که از این مقام کناره گیری کرد.

در شرایط حکومت مشرف و دو سال پیش از ترور بی‌نظیر بوتو در حالی که وی رهبری حزب مردم را برای مبارزه با دولت پرویز مشرف بر عهده داشت، دولت بوش مبلغ 22 میلیون دلار را برای تقویت احزاب سیاسی در پاکستان تخصیص داد. مطابق با اسناد وزارت امور خارجه آمریکا، این کشور معادل 22 میلیون دلار برای استقرار برنامه‌های دمکراسی در پاکستان در سال 2006 تخصیص داده است. بخش اعظم این مبلغ برای کمیته انتخاباتی که زیر نظر پرویز مشرف است درنظر گرفته شد. این 22 میلیون دلار تنها بخش کوچکی از 6/1 میلیارد دلار کمکی بود که آمریکا در سال 2006 به پاکستان ارائه داد. این مقدار معادل ارزش موتور جت و لوازم یدکی بالگردهایی است که پاکستان در سال 2006 به کمک بودجه آمریکا خریداری کرده بود. در سال گذشته زمانی که قدرت سیاسی پرویز مشرف متزلزل شده بود، دولت بوش تلاش بسیار زیادی برای برقراری ارتباط با گروه‌های مخالف به عمل آورد که از جمله آن می‌توان به اعزام کارشناسان به گروه‌های مخالف اشاره کرد. این شرایط در حالی پدید آمد که دولت مشرف در این راه تلاشی به خرج نداد. با توجه به کمک های آمریکا، نهایتا مشرف موافقت کرد که بی نظیر بوتو در پاکستان حضور یابد اما امروز این مساله مطرح است که سازمان‌های اطلاعاتی این كشور در ترور بی‌نظیر بوتو تدابیر جدی تری را اتخاذ نکرده اند.

براساس گزارش سازمان ملل متحد، نیز سهل انگاری در محاسبات امنیتی برای حفظ جان بی نظیر بوتو از سوی دستگاههای مسئول تحت مسئولیت دولت مشرف باعث وقوع چنین حادثه‌ای اعلام شده است. این گزارش در حالی از بی تدبیری مشرف در این خصوص خبر داده است که مقام‌های پاكستان می‌گویند ترور بی‌نظیر بوتو، توطئه بین‌المللی بوده و از سازمان ملل متحد خواستند درباره آن تحقیق كند.

در زمان ترور بی نظیر بوتو نیز هیچ گروهی مسئولیت قتل بی‌نظیر بوتو را برعهده نگرفت اما دولت وقت پاكستان به سهل انگاری در حفاظت از جان خانم بوتو متهم شد و هدف انتقاد مخالفان قرار گرفته است. رهبران حزب مردم پاكستان نیز با استناد به نتیجه‌گیری‌های گزارش كمیسیون تحقیقات سازمان ملل، پرویز مشرف، رئیس جمهور سابق پاكستان را مسئول ترور بی نظیر بوتو، نخست‌وزیر اسبق این كشور معرفی كرده و اعلام داشتند كه وی نتوانسته امنیت لازم را برای بوتو تامین كند.

پاكستان هشت مقام خود از جمله افراد پلیس مسئول امنیت بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر ترور شده‌ پاكستان را پس از انتشار گزارش سازمان ملل مبنی بر اینكه حفاظت از وی ضعیف بوده بركنار كرده است

حزب مردم پاكستان بر عزم و قاطعیت خود برای به محاكمه كشاندن تمام عاملان این اقدام جنایی از جمله مشرف تاكید دارد. اما این اتهامات از سوی پرویز مشرف رئیس جمهور سابق پاکستان نیز بی پاسخ نمانده است. حاكم نظامی سابق پاكستان با اشاره به اینكه وی در زمان ترور بی‌نظیر بوتو، قدرتی در اختیار نداشت، اظهار نموده است كه نخست وزیر وقت پاكستان با توجه به قدرت اجرایی و امنیتی كه از آن برخوردار بود باید در این باره پاسخگو باشد. بر اساس ادعای مشرف، در زمان ترور بوتو، شوكت عزیز كنترل امنیت كشور را در اختیار داشت بنا بر این متهم كردن وی (مشرف) به دست داشتن در قتل نخست وزیر اسبق پاكستان(بوتو) بی‌پایه و اساس است. رئیس جمهور سابق پاكستان در ادامه اظهاراتش، به طور ضمنی اتهامات برخی از مقامات و سازمانهای پاكستان به وی مبنی بر سهل انگاری در برقراری فضای امنیتی مناسب برای بوتو اظهار نموده است كه شوكت عزیز به عنوان نخست وزیر پاكستان، امنیت این كشور را در دست داشت و رئیس جمهور در این گونه موضوع‌ها دخالت نمی‌كرد.

پاكستان هشت مقام خود از جمله افراد پلیس مسئول امنیت بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر ترور شده‌ پاكستان را پس از انتشار گزارش سازمان ملل مبنی بر اینكه حفاظت از وی ضعیف بوده بركنار كرده است. به هر حال بازتابهای انتشار گزارش اخیر سازمان ملل متحد در خصوص مرگ بی نظیر بوتو، به نوعی دیگر تقابل پرویز مشرف و آصف علی زرداری را تشدید نموده است. سعود عزیز رئیس اداره پلیس وقت راولپندی، یاسین فاروق رئیس واحد عملیات، خرم شهزاد ورایچ رئیس پلیس منطقه راول تائون، عرفان الهی بخشدار اسبق راولپندی، سید اشفاق انور رئیس دفتر پلیس راولپندی و چوهدری عبدالمجید معاون رئیس كل پلیس ایالت پنجاب را كه هم اكنون نیز در پستهای مهم مشغول وظیفه بودند، مشمول فهرست ممنوع الخروج‌ها قرار گرفته اند. به علاوه ژنرال بازنشسته حمید گل و سرتیپ بازنشسته اعجاز شاه رئیس اسبق سازمان اطلاعات نیز مشمول این فهرست قرار گرفته اند.

حال در این شریط باید منتظ بود و دید که تحفقیقات بیشتر به کجا می آنجامد و دولت پاکستان در این زمینه چه تدابیری اتخاذ می کند. آیا این بار نیز پاکستان در بن بستی سیاسی فرو میرود و یا به گونه ای دیگر از این باتلاق برون می جهد.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 169
|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

 

22بهمن روز نامبارک آمریکا!

 

 

1-پس از جنگ جهانی دوم ،سیاست خارجی آمریکا در منطقه خاورمیانه دارای دو هدف عمده و اساسی بوده است: اول تامین منابع نفت خام و امنیت آنها و دوم تامین امنیت رژیم صهیونیستی. در دوران جنگ سرد، ایالات متحده ستونهای اتحاد استراتژیک خود را  بر پایه ایران ستم شاهی و عربستان سعودی بنا کرده بود. عربستان سعودی محافظه کار در واقع به عنوان بزرگترین کشور عرب حاشیه خلیج فارس با دخایر فراوان نفتش هم بازار خوبی برای فروش اسلحه است و هم می تواند نقش رهبری را برای شیوخ کوچک خلیجی بازی کند. از سوی دیگر آمریکا پس از کودتا 28 مرداد محمد رضا شاه را به عنوان متحد اصلی خود در خاورمیانه انتخاب کرد. هم منابع نفتی ایران وسوسه انگیز بود و هم شاه بر خلاف سعودی ها از ارتباط و حمایت اسراییل ابایی نداشت. در واقع محمد رضا پهلوی با فروش نفت به رژیم صهیونیستی در زمان جنگ اعراب و اسراییل ،صهیونیست‌ها را نجات داد و نشان داد ایران شاهنشاهی متحد خوبی برای اسراییل است.

پهلوی و مبارک

2-اگرچه ایالات متحده در سیاست خارجی خود بین دو جنگ جهانی با دکترین ویلسونی ایدئال گرا به کنش در سیاست خارجی مشغول بود،اما جنگ جهانی دوم رئالیسم را جایگزین آن کرد. این رئالیسم دستاویز خوبی برای حمایت از دیکتاتورهای منطقه ای فقط به خاطر مبارزه با مارکسیسم یا منابع طبیعی بود. رژیم مطلقه محمدرضا شاهی که با کودتا علیه دولت ملی در سال 1332 با حمایت آمریکا پاگرفت ،اگرچه ضد آزادی مطبوعات بود،انتخابات واقعی نداشت،به معنای کامل حقوق بشر را نقض می کرد، نه مشروطه بود ونه دموکراتیک و در این اواخر تک حزبی هم شده بود اما متحد آمریکا بود و جزیره ثبات اردوگاه غرب. منابع طبیعی و نفتی ایران در اختیار آمریکا قرارداشت و ظرفیتهای ژئوپلتیک و استراتژیک کشورمان در جهت حفظ منافع بلوک غرب و امنیت صهیونیستها استفاده میشد.

 رژیم مطلقه محمدرضا شاهی که با کودتا علیه دولت ملی در سال 1332 با حمایت آمریکا پاگرفت ،اگرچه ضد آزادی مطبوعات بود،انتخابات واقعی نداشت،به معنای کامل حقوق بشر را نقض می کرد، نه مشروطه بود ونه دموکراتیک و در این اواخر تک حزبی هم شده بود اما متحد آمریکا بود و جزیره ثبات اردوگاه غرب.

3-در سالهای دهه 60 میلادی مصر آبستن حوادث بسیاری بود.ملی گرایی عرب و رشد آن تهدیدی جدی برای رژیم صهیونیستی محسوب می شد. جمال عبدالناصر رهبر ناسیونالیست آنروز مصر با ملی گرایی خاصش دوبار به مصاف صهیونیست‌ها رفت که نهایتا با شکست همراه شد. هر چقدر که محمدرضا شاه خود را به آمریکا نزدیک می کرد ،ناصر به شوروی تمایل داشت و محمدرضا و ناصر در واقع خود را رقیب هم می دانستند. اما رقابت ایران و مصر از دوران انور سادات به همگرایی مبدل شد.انورسادات به جای تخاصم با اسراییل غاصب به همگرایی سیاسی و امنیتی با آن پرداخت و به آمریکا نزدیک شد.پس همگرایی با آمریکا و رژیم صهیونیستی به همگرایی شاه و سادات منجر شد.سالهای انتهایی دهه هفتاد میلادی اوج همگرایی مصر سادات و رژیم پهلوی بود و ایالات متحده از داشتن سه متحد بزرگ در منطقه سود می برد.

4-  22 بهمن سال 1357 برای آمریکایی ها به معنای از دست دادن اولین متحد خاورمیانه ای بود. رژیم سلطنتی مطلقه ایران در فوریه 1979 جای خود را به نظامی انقلابی و مذهبی داد که استکبار ستیزی از ویژگی‌های ذاتی اش بود. لنگر ثبات آمریکا به بزرگترین چالشگر نظم هژمونی دو قطبی جهان تبدیل شد و عملا مصر و عربستان دو ستون نظم راهبردی آمریکا را در خاورمیانه عهده دار شدند. انور سادات که پس از امضای قرارداد صلح با صهیونیست‌ها توسط شهید خالد اسلامبولی به هلاکت رسید جای خود را به معاونش حسنی مبارک داد که متحد ذاتی صهیونیست‌ها و غرب بود. پس از تسویه اسلامگرایان در مصر توسط او ،وضعیت فوق العاده بر مصر حاکم شد و بر طبق این وضعیت آزادی مطبوعات محدود،زندانهای سیاسی متراکم، فعالیت احزاب رقیب ممنوع، حقوق بشر نقض و یک رژیم دیکتاتوری رقرار شد. آمریکا هم مانند دوران محمد رضا پهلوی چشم بر سوابق دیکتاتور منشانه مبارک بست و به جای حداقل نقد سالیانه بیش از یک میلیارد دلار کمک بلاعوض به او می کرد.

 آمریکا هم مانند دوران محمد رضا پهلوی چشم بر سوابق دیکتاتور منشانه مبارک بست و به جای حداقل نقد سالیانه بیش از یک میلیارد دلار کمک بلاعوض به او می کرد.

5- سی و دو سال بعد در 11 فوریه سال 2011 در همان روز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران ، دیکتاتور جانشین سیاست‌های شاه در مصر به سرنوشت او دچار شد. ملت مصر در انقلاب 18 روزه خود توانستند رژیم خودکامه و وابسته مصر را به زانو درآورند.آمریکا با حمایت از رژیمهای دیکتاتوری مانند مبارک در واقع این امر رابه اثبات رسانیده که بدترین سوابق را در ترویج و حمایت از مردمسالاری دارد. در این روزها که بعد از 32 سال از انقلاب خمینی کبیر،انفجار نور تمام منطقه خاورمیانه را فرا گرفته و ساختار جدید خاورمیانه اسلامی را بنیان نهاده است، موقعیت آمریکا بیش از پیش تضعیف شده است.خروج ایران از ترتیبات منطقه ای آمریکا در سال 1357 با بازگشت مصر ترمیم شد و دو ستونی مصر و عربستان این ساختار را شکل دادند. اما در همان روز و انقلاب  32 سال بعد در مصر این سوال را در ذهن پدید می آورد که آیا عربستان محافظه کار و فرتوت به تنهایی می تواند بار خروج مصر را به دوش بکشد.آیا دولت جدید مصر به اندازه مبارک در اختیار غربیها و صهیونیستهاست؟پاسخ این سوال منفی به نظر می آید.

 هر چقدر 22 بهمن برای ما و مصری ها بابرکت بوده است روزی بس" نامبارک" برای آمریکا و استکبار است! 



:: بازدید از این مطلب : 173
|
امتیاز مطلب : 24
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

 اتهامات مشرف در ترور بی نظیر بوتو

 


اتهامات وارده به پرویز مشرف در مورد ترور بی نظیر بوتو، نخست وزیر اسبق پاکستان شرایط جدیدی را در پاکستان پدید آورده و در کنار بحران های دیگر این کشور، فضا را برای ناآرامی در پاکستان و پدید آمدن شرایط جدید فراهم آورده است.


 

بوتو و مشرف

اخیرا دادستانی پاکستان اعلام کرد كه نام پرویز مشرف، رئیس‌جمهور سابق این کشور به فهرست متهمان ترور بی‌نظیر بوتو، نخست‌وزیر اسبق پاکستان افزوده شده است. این نظر اتهام بر اساس کیفرخواست آژانس فدرال تحقیقات که به دادگاه ضد تروریسم ارائه شده است، اعلام شده و همچنن بر اساس بررسی ریزمکالمات تلفن همراه بوتو که به تازگی پیدا شده، از سعود عزیز، افسر سابق و خرم شهزاد، مقام سابق پلیس راولپندی به‌عنوان دیگر متهمان نام برده شده است. در تحقیقات اثبات شده است که دستور تغییر تدابیر امنیتی برای بوتو توسط مشرف صادر شده و صحنه جنایت بلافاصله پس از این ترور پاک‌سازی شده است.

این در حالی است که کمیته‌ ی سازمان ملل ماه آوریل سال 2010 میلادی، دولت مشرف را به‌علت ناتوانی در تامین امنیت بوتو مقصر دانسته بود ولی دولت مشرف، یکی از رهبران سابق طالبان را مسئول ترور بوتو اعلام کرده است.

این شرایط در کنار وضعیت نامطلوب اقتصادی و مشکلات موجود در ایالات شمالی این کشور، شرایط نامطلوب سیاسی را در این کشور پدید آورده و به آن دامن می زند. پاکستان از دیر باز با مشکلات عدیده ای مواجه بوده و مردم این کشور نیز لطمات بسیاری از قبال دیکتاتوری، کودتا و ترور در این کشور متحمل شده اند. پشتیبانی مستقیم سازمان اطلاعات ارتش پاکستان موسوم به ISI از طالبان در طول سال های پایانی دهه 90 قرن گذشته که تا به امروز ادامه داشته، وضعیتی بحرانی برای مردم افغانستان و شمال پاکستان فراهم آورده است. هم اکنون نیز پس از سقوط طالبان در افغانستان مردم شمال پاکستان و از جمله ایالت وزیرستان شمالی دچار حملات متعدد هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی قرار دارند. از طرف دیگر عدم توانایی دولت پاکستان در برآورده کردن حوائج مردم و تامین امنیت در نقاط مختلف این کشور، این پیش بینی را از طرف کارشناسان به دنبال داشته که در آینده ای نزدیک این کشور راه تجزیه را خواهد پیمود.

در این نوشتار برآنیم بخشی از زندگی پرویز مشرف، دیکتاتور سابق پاکستان را بررسی کرده و نقش وی در ترور بی نظیر بوتو را تبیین کنیم.  

پرویز مشرف دومین فرزند از جمع سه پسر خانواده ‌است که در ۱۰ آگوست ۱۹۴۳ در نهر والی هاولی واقع در منطقهٔ دریاگنج نزدیک دهلی و در هندوستان تحت حاکمیت انگلستان متولد شد. پس از تقسیم هندوستان، همراه با والدین خود به پاکستان مهاجرت نمود و در کراچی سکنی گزید. او وابسته به جامعهٔ مسلمان اردو زبان مهاجر است. مشرف از خانوادهٔ متوسط سطح پایینی است. پدرش سید مشرف‌الدین، به عنوان منشی سفارت پاکستان در ترکیه کار می‌کرد. او سالهای نخستین زندگی خود را از ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۶ میلادی در ترکیه گذراند. وی درسال ۱۹۶۱، وارد دانشکده نظامی پاکستان در کاکول شد، و در دوره ۱۱ ام آن در کلاسش فارغ التحصیل گردید و سپس در واحد توپخانه آن به خدمت پذیرفته شد. به عنوان فارغ التحصیل از کالج کارمندی کوئتا، و کالج دفاع ملی در راولپندی، مشرف از کالج سلطنتی تحقیقات دفاعی بریتانیای کبیر نیز فارغ التحصیل گردید. در سال ۱۹۶۵، مشرف در خاطرات خود فاش می‌کند که او با گرفتن مرخصی غیر مجاز، قرار بود تا در یک دادگاه نظامی به خاطر آن احضار گردد، اما به خاطر جنگ با هندوستان موضوع آن لغو گردید. مشرف در جنگ هند- پاکستان در سال ۱۹۶۵ به عنوان ستوان دو در یگان میدانی توپخانه شماره ۱۶ حضور داشت. یگان او به عنوان مامور بخشی از رسته نظامی اول در تهاجم در ناحیه خمکاران فعالیت می نمود که حمله اصلی را علیه ارتش هند برنامه ریزی نمود. با وجود احراز امتیاز و برتری عمده از لحاظ نظامی اولین واحد مسلح (با نام " غرور ارتش پاکستان") متحمل شکست سختی شد و خمکاران به گورستان تانکهای پاکستانی تبدیل شد. با وجود تمام محاسبات پیشرفت حساس در نبرد اسال اوتار به ناکامی انجامید، چرا که پاکستان فرصت طلایی را برای به دست آوردن نقاط مهم از لحاظ راهبردی از دست داد و نقطه عطفی در جنگ شد. بعدها، وی در جنگ ۱۹۷۱ هند- پاکستان به عنوان فرمانده یگان از  گردان نظامی کماندوها خدمت نمود. سپس او فرمانده یگان‌های توپخانه و سپس فرمانده واحد سواره نظام گردید. در ارتقاء به درجه سرلشگری در ۱۵ ژانویه ۱۹۹۱، او فرمانده واحد سولره نظام بود. سپس، در ۲۱ اکتبر ۱۹۹۵، او به مقام سپهبدی و فرماندهی سپاه یکی رسید. در سال ۱۹۹۸، در پی بازنشستگی ژنرال جهانگیر کرامت، او شخصا" از سوی نخست وزیر نواز شریف به مقام افسران عالی رتبه ارتشی دست یافت، و فرماندهی کل ارتش را به دست گرفت.

سهل انگاری در محاسبات امنیتی برای حفظ جان بی نظیر بوتو از سوی دستگاههای مسئول تحت مسئولیت دولت مشرف باعث وقوع چنین حادثه‌ای اعلام شده است

 در سال ۱۹۹۹، او ارتش پاکستان را طی درگیری کارجیل هدایت می نمود. از آوریل تا ژوئن۱۹۹۹، پاکستان و هندوستان در درگیری کارجیل شرکت کردند که در آن مشرف رئیس ستاد ارتش پاکستان بود. این درگیری موجب بی اعتمادی بین رهبری دولتی و نظامی شد و این نهایتا" به برکناری دولت شریف منجر گردید. مشرف بطور رسمی در ۱۲ اکتبر ۱۹۹۹ در پی کودتایی بدون خونریزی رئیس حکومت پاکستان شد. در آن روز، نخست وزیر مشروطه پاکستان نواز شریف کوشید تا مشرف را کنار زده و به جای او رئیس سازمان اطلاعات داخلی پاکستان (ISI) خواجه زین الدین را بر سر کارآورد. مشرف که خارج از کشور بود، با یک پرواز هوایی بازرگانی وارد پاکستان شد. ژنرالهای بالا رتبه ارتش از پذیرش برکناری مشرف خودداری نمودند. شریف به فرودگاه کراچی دستور داد تا از فرود هواپیمای حامل مشرف جلوگیری کند، که پس از آن مجبور شد در آسمانهای اطراف کراچی دور بزند. در کودتا، ژنرالها دولت شریف را برکنار نموده و فرودگاه را تحت کنترل خود درآوردند. هواپیما تنها پس از آن که سوخت آن در حال اتمام بود، فرود آمد و مشرف کنترل دولت را در دست گرفت. شریف در خانه خود زندانی بود و سپس به تبعید فرستاده شد. او و دیگر رهبران دموکراتیک در پی آن از ورود به پاکستان ممنوع شدند. بر اساس یک گزارش، مخالفت بین مشرف و شریف در حول این محور دور می‌زد که نخست وزیر منتخب دموکراتیک آن کشور به یافتن راه حلی دیپلماتیک برای درگیری تمایل داشت.

رئیس جمهور وقت پاکستان، رفیق طرار تا ژوئن ۲۰۰۱ به تصدی خود ادامه داد. مشرف بطور رسمی در ۲۰ ژوئن ۲۰۰۱ درست چند روز پیش از دیدار مقرر خود برای مذاکره با هند در آگرا خود را رئیس جمهور پاکستان کرد.

کمی پس از روی کار آمدن مشرف، بسیاری از مردم به دادگاه این کشور تقاضاهایی مبنی بر تعیین صلاحیت وی جهت احراز قدرت عرضه کردند. در ۱۲ می ۲۰۰۰، دادگاه عالی پاکستان به مشرف دستور داد تا در ۱۲ اکتبر ۲۰۰۲ انتخابات سراسری را برگذار نماید. در تلاش برای مشروعیت دادن به ریاست جمهوری خود، او قول داد که به تلاشش پس از رسیدن به احیاء دموکراسی ادامه دهد، او همه پرسی را در ۳۰آوریل،۲۰۰۲ برای تمدید دوره ۵ساله ریاست جمهوری خود پس از انتخابات اکتبر برگزار کرد. اما، همه پرسی توسط اکثریت گروه‌های سیاسی پاکستانی بایکوت شد، که بعدها شکایت کردند که انتخابات به شدت یک انتخابات صوری بوده، و تعداد کل رای دهندگان بر اساس بالترین تخمینها، ٪۳۰ یا کمتر بوده است. چند هفته بعد، مشرف در تلویزیون حاضر شد و به خاطر " اختلالات" در همه پرسی از مردم پوزش خواست. همچنین مشرف به زور تعدادی از قضات دادگاه عالی پاکستان را برکنار کرد. این افراد شامل قاضی تقی عثمانی می‌شد که یک مقام جهانی در قانون مالیه بین‌المللی و قانون مشروطه داشت. سردبیران روزنامه‌هایی که همچون سردبیر روزنامه بلوچستان پست مخالف مشرف بودند نیز تبعید شدند.

انتخابات عمومی در اکتبر۲۰۰۲ برگذار شد و اکثریت کرسی‌های مجلس پاکستان توسط حزب مسلم لیگ پاکستان در اختیار گرفته شد اما احزاب مخالف مشرف بطور موثر برای یکسال مجمع ملی پاکستان را به حالت فلج نگهداشتند. این بن بست در دسامبر ۲۰۰۳ با توافق با حزب متحد مجلس در جهت ترک ارتش در ۳۱ دسامبر ۲۰۰۴ به اتمام رسید. او نهایتا" از عمل به قول خود خودداری نمود. با حمایت این حزب، قانونگذاران طرفدار مشرف توانستند دو سوم اکثریت مطلق آراء را که برای تصویب اصلاحیه هفدهم برای قانون اساسی پاکستان لازم بود به دست آورند، که کودتای ۱۹۹۹ مشرف را در گذشته و بسیاری از احکام وی را مشروعیت می بخشید.

ر رای اعتماد مورخه ۱ ژانویه ۲۰۰۴، مشرف با احراز ۶۵۸ رای از مجموع ۱۱۷۰ رای در انتخابات هیئت انتخاب کنندگان، بر اساس قانون اساسی پاکستان در پست ریاست جمهوری تا اکتبر۲۰۰۷ به عنوان رئیس جمهور ابقاء شد.

مشرف در جریان حمله آمریکا به افغانستان به نفع دولت آمریکا وارد عمل شد و خطاب به مردم پاکستان اظهار داشت که با این که وی از طالبان حمایت می‌کرده، اما پاکستان از حمایت آنها برگشته، چرا که پاکستان درگیر خطر (حمله) از سوی اتحاد هند و آمریکا است. وی در ۱۲ ژانویه ۲۰۰۲، نیز در یک سخنرانی علیه افراطی گرایی اسلامی علنا" هرگونه اقدامات تروریستی را محکوم کرد.

در زمان ترور بی نظیر بوتو نیز هیچ گروهی مسئولیت قتل بی‌نظیر بوتو را برعهده نگرفت اما دولت وقت پاكستان به سهل انگاری در حفاظت از جان خانم بوتو متهم شد

در ۴ دسامبر۲۰۰۳، ژنرال مشرف از یک اقدام تروریستی جان سالم بدر برد زمانی که یک بمب قدرتمند چند دقیقه پس از آن که گروه بسیار حفاظتی بدرقه وی از روی پل راولپندی عبور کردند. این سومین مورد از یک چنین تلاشهایی در طی حومت ۴ ساله وی بود. ۱۱روز بعد، در ۲۵ دسامبر۲۰۰۳، دو بمبگذار انتحاری کوشیدند تا مشرف را ترور نمایند، اما ماشینهای حامل بمب آنها نتوانست رئیس جمهور را بکشد، در عوض ۱۶ نفر به این وسیله کشته شدند. مشرف تنها بر اثر شیشه ضد گلوله جلوی اتومبیل خود از مهلکه جان سالم بدر برد. ظاهرا" امجد فارق یک شبه نظامی به عنوان مظنون جهت سازماندهی این گونه تلاشها محسوب شده و و او در سال ۲۰۰۴ پس از یک دوره تعقیب گسترده از سوی نیروهای پاکستانی کشته شد.

پرویز مشرف

پرویز مشرف، سرانجام در ۱۸ اوت ۲۰۰۸، در یک سخنرانی تلویزیونی، استعفای خود را از مقام ریاست جمهوری پاکستان اعلام کرد. آقای مشرف با دفاع از عملکرد 9 ساله دولت خود، گفت که به خاطر منافع کشور استفعا می‌دهد و آینده خود را به قضاوت مردم واگذار می‌کند. او نخستین رئیس جمهور پاکستان بود که از این مقام کناره گیری کرد.

در شرایط حکومت مشرف و دو سال پیش از ترور بی‌نظیر بوتو در حالی که وی رهبری حزب مردم را برای مبارزه با دولت پرویز مشرف بر عهده داشت، دولت بوش مبلغ 22 میلیون دلار را برای تقویت احزاب سیاسی در پاکستان تخصیص داد. مطابق با اسناد وزارت امور خارجه آمریکا، این کشور معادل 22 میلیون دلار برای استقرار برنامه‌های دمکراسی در پاکستان در سال 2006 تخصیص داده است. بخش اعظم این مبلغ برای کمیته انتخاباتی که زیر نظر پرویز مشرف است درنظر گرفته شد. این 22 میلیون دلار تنها بخش کوچکی از 6/1 میلیارد دلار کمکی بود که آمریکا در سال 2006 به پاکستان ارائه داد. این مقدار معادل ارزش موتور جت و لوازم یدکی بالگردهایی است که پاکستان در سال 2006 به کمک بودجه آمریکا خریداری کرده بود. در سال گذشته زمانی که قدرت سیاسی پرویز مشرف متزلزل شده بود، دولت بوش تلاش بسیار زیادی برای برقراری ارتباط با گروه‌های مخالف به عمل آورد که از جمله آن می‌توان به اعزام کارشناسان به گروه‌های مخالف اشاره کرد. این شرایط در حالی پدید آمد که دولت مشرف در این راه تلاشی به خرج نداد. با توجه به کمک های آمریکا، نهایتا مشرف موافقت کرد که بی نظیر بوتو در پاکستان حضور یابد اما امروز این مساله مطرح است که سازمان‌های اطلاعاتی این كشور در ترور بی‌نظیر بوتو تدابیر جدی تری را اتخاذ نکرده اند.

براساس گزارش سازمان ملل متحد، نیز سهل انگاری در محاسبات امنیتی برای حفظ جان بی نظیر بوتو از سوی دستگاههای مسئول تحت مسئولیت دولت مشرف باعث وقوع چنین حادثه‌ای اعلام شده است. این گزارش در حالی از بی تدبیری مشرف در این خصوص خبر داده است که مقام‌های پاكستان می‌گویند ترور بی‌نظیر بوتو، توطئه بین‌المللی بوده و از سازمان ملل متحد خواستند درباره آن تحقیق كند.

در زمان ترور بی نظیر بوتو نیز هیچ گروهی مسئولیت قتل بی‌نظیر بوتو را برعهده نگرفت اما دولت وقت پاكستان به سهل انگاری در حفاظت از جان خانم بوتو متهم شد و هدف انتقاد مخالفان قرار گرفته است. رهبران حزب مردم پاكستان نیز با استناد به نتیجه‌گیری‌های گزارش كمیسیون تحقیقات سازمان ملل، پرویز مشرف، رئیس جمهور سابق پاكستان را مسئول ترور بی نظیر بوتو، نخست‌وزیر اسبق این كشور معرفی كرده و اعلام داشتند كه وی نتوانسته امنیت لازم را برای بوتو تامین كند.

پاكستان هشت مقام خود از جمله افراد پلیس مسئول امنیت بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر ترور شده‌ پاكستان را پس از انتشار گزارش سازمان ملل مبنی بر اینكه حفاظت از وی ضعیف بوده بركنار كرده است

حزب مردم پاكستان بر عزم و قاطعیت خود برای به محاكمه كشاندن تمام عاملان این اقدام جنایی از جمله مشرف تاكید دارد. اما این اتهامات از سوی پرویز مشرف رئیس جمهور سابق پاکستان نیز بی پاسخ نمانده است. حاكم نظامی سابق پاكستان با اشاره به اینكه وی در زمان ترور بی‌نظیر بوتو، قدرتی در اختیار نداشت، اظهار نموده است كه نخست وزیر وقت پاكستان با توجه به قدرت اجرایی و امنیتی كه از آن برخوردار بود باید در این باره پاسخگو باشد. بر اساس ادعای مشرف، در زمان ترور بوتو، شوكت عزیز كنترل امنیت كشور را در اختیار داشت بنا بر این متهم كردن وی (مشرف) به دست داشتن در قتل نخست وزیر اسبق پاكستان(بوتو) بی‌پایه و اساس است. رئیس جمهور سابق پاكستان در ادامه اظهاراتش، به طور ضمنی اتهامات برخی از مقامات و سازمانهای پاكستان به وی مبنی بر سهل انگاری در برقراری فضای امنیتی مناسب برای بوتو اظهار نموده است كه شوكت عزیز به عنوان نخست وزیر پاكستان، امنیت این كشور را در دست داشت و رئیس جمهور در این گونه موضوع‌ها دخالت نمی‌كرد.

پاكستان هشت مقام خود از جمله افراد پلیس مسئول امنیت بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر ترور شده‌ پاكستان را پس از انتشار گزارش سازمان ملل مبنی بر اینكه حفاظت از وی ضعیف بوده بركنار كرده است. به هر حال بازتابهای انتشار گزارش اخیر سازمان ملل متحد در خصوص مرگ بی نظیر بوتو، به نوعی دیگر تقابل پرویز مشرف و آصف علی زرداری را تشدید نموده است. سعود عزیز رئیس اداره پلیس وقت راولپندی، یاسین فاروق رئیس واحد عملیات، خرم شهزاد ورایچ رئیس پلیس منطقه راول تائون، عرفان الهی بخشدار اسبق راولپندی، سید اشفاق انور رئیس دفتر پلیس راولپندی و چوهدری عبدالمجید معاون رئیس كل پلیس ایالت پنجاب را كه هم اكنون نیز در پستهای مهم مشغول وظیفه بودند، مشمول فهرست ممنوع الخروج‌ها قرار گرفته اند. به علاوه ژنرال بازنشسته حمید گل و سرتیپ بازنشسته اعجاز شاه رئیس اسبق سازمان اطلاعات نیز مشمول این فهرست قرار گرفته اند.

حال در این شریط باید منتظ بود و دید که تحفقیقات بیشتر به کجا می آنجامد و دولت پاکستان در این زمینه چه تدابیری اتخاذ می کند. آیا این بار نیز پاکستان در بن بستی سیاسی فرو میرود و یا به گونه ای دیگر از این باتلاق برون می جهد.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 24
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

 

حادثه رزول، سقوط سفینه موجودات فضایی!!

درسال 1952 در مزرعه رزول امریکا یک سفینه فضایی حامل 3 سرنشین در مزرعه ای در آمریکابه نام رزول سقوط کرد ( بر پایه این ماجرا فیلمی نیز در امریکا ساخته شد)
این مزرعه به سرعت و درآن زمان توسط نیروی هوایی و اف ب آی و سایرمقامات امنیتی محاصره شد.
چندی بعد و با فشار رسانه های امریکا و جهان - دولتامریکا ماجرا را به کلی تکذیب نمود !!
اما شاهدان و مزرعه داراناطراف که تعداد انها بیش از 200 نفر بود گواهی میدادند که این موجودات را دیده اندو هم چنین سفینه انها را...
به هر حال این ماجرا از تب و تاب افتاد ولی همه سالهمراسمی در سالگرد سقوط سفینه در امریکا بر گزار میشد و هنوز هم میشود.
تا اینکه در سال 2000 تعداد 1000 دانشمند برجسته جهان و برندگانجوایز نوبل از جورج بوش درخواست نمودند تا تکلیف رزول را روشن کند! یا تکذیب یاتایید!
جورج بوش در بیانیه ای رادیو تلویزیونی و خیلی کوتاه ماجرا سقوط راتایید نمود! و دیگر هیچ توضیحی نداد!
از آن پس تصاویری توسط ناسادر اختیار رسانه ها قرار گرفت و هنوز هم دانشمندان در انتظار دریافت ااطلاعاتتکمیلی تر هستند .
فقط گفته میشود که از سه سرنشین این فضاپیما 2 نفرکشته شده و مهندس پرواز زنده میماند.
این موجود 3 سال در اختیارسرویس های امنیتی و جاسوسی و دانشمندان بود و دست اخر بر اثر ابتلا به انفلو انزافوت میکند . 
دانشمندان و محققین معتقدند ؛ طراحی هواپیمای ضد رادار - آپولو ها - شاتل های فضایی - 
و بسیاری از پیشرفت های شگرفامریکا بر اثر دانش این مهندس پرواز میباشد و امریکا هم به همین دلیل نمیخواهد اینموضوع را بیشتر باز کند!!!
حتی در بسیاری از مقالات تاحدی قضیه جدی پیگیری شده است که میگویند ؛ موجود رزول بر اثرفشار های تخلیه اطلاعاتی و هم چنین آزمایشات متعدد امریکایی ها فوتنموده است!










عکس هوایی مزرعه رزول، نیومکزیکو

یک تصویر از کلیپ آخرین لحضات زندگی موجود رزول


اینکلپ در اینترنت موجود است و میتوانید از سایت رسمی " ناسا " یا شبکه خبری " abc news " دانلود کنید !!!



بقایای چتر نجات مهندس پرواز از سفینه بیرون پریده بود یا چتر نجات خود سفینه!!
که همان زمان توسط یک افسر امریکایی در روزنامه ها چاپ شد. گرچه بعدها این افسر تحت فشار همه چیز را تکذیب کرد اما روزنامه های فردای آن روز موجود است.!!!!



















فلزات باقی مانده پس از انهدام سفینه رزول ( یک آلیاژ ناشناخته !! )




تصاویری که در مجلات به طور همزماندر سال 2000 چاپ شد !!
اینها اولین تصاویری بود که رسما توسط ناسا عرضه شد !!!

 





















موزه رزول ؛واقع در نیومکزیکو در امریکا ! در این موزهماکتی از سفینه و ماکتی از فضا نوردان و عکس هایسال1952وجوددارد





 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



عکس هوایی مزرعه رزول - نیومکزیکو ( محل سقوطفضا پیمای ناشناخته

مستندات دینی برای مطلب 
درآستانه سال دو هزار و ده ودر اوج ترقی ها وپیشرفت تكنولوژی بشری ، پرداختن موضوعاتی پوچ وفاقد اعتبار ، مطمئنا كاری بیهوده است وكتاب فوق تنها اثری ( بازاری ) و( عامه پسند) می باشد .در برابر گفته های این عزیزان ، همانگونه كه در دفتر قبلی نیز بی طرفانه سخن راندیم می گوئیم كه : نظر اسلام نیز در این باره بسیار روشن واحادیث اسلام از چهارده قرن پیش موضوع را برای ما حل كرده است . قرآن مجید با بیان روشن به موجودات زنده در آسمانها تصریح می كند ودر تصویف قدرت باری تعالی چنین می فرماید ( ومن آیاته خلق السموات والارض ومابث فیمها من دابه )معنی : از نشانه های قدرت گسترده خداوند آفرینش آسمانها وزمین وموجودات زنده ای است كه در آسمان وزمین پخش كرده وپدید آورده است . چه بیانی رساتر از اینكه می گوید ( خداوند در زمین وآسمانها موجوداتی زنده ومتحرك آفریده وپخش كرده است .) قرآن نه تنها به وجود حیات وزندگی در كرات آسمانی تصریح می كند ، بلكه در برخی از آیات به روشنی می گوید كه در آسمانها ، موجودات زنده وعاقلی هستند كه بسان بشر خاكی تكلیف ووظیفه دارند ودر روز باز پسین هم مانند بشر محضور خواهند شد . امیر مومنان درباره ستارگان می فر ماید : ( ان هذا النجوم التی فی السمامدائن مثل امدائن التی فی الارض مربوطه كل مدینه الی عمد من نور ) معنی : این ستارگان شهرهائی هستند مانند شهرهای روی زمین وهر شهر با شهری دیگر ، با ستونی از نور مربوطه می باشد .سالار شهیدان حسین بن علی ( ع ) در دعا ونیایش خود به درگاه الهی چنین می فرماید : الهم انی اسئلك بلكماتك ومعاقد عزك وسكان سماواتك وارضك ..... پروردگارا من به كلمات وسخنان ومراكز عزت وساكنان آسمانها وزمینت سوگند می دهم ....... واین جمله نیز به روشنی می رساند كه آسمانها هم ساكنانی دارد ، آنهم مقرب در گاه الهی وپاكدامن . گرچه برخی از علمای جهان اسلام این جمله را تفسیر به ملائكه وفر شتگان كرده اند ولی روی هم رفته دلیلی را بر این انحصار نداریم . همانگونه كه در اخبار شبكه اول سیما ی جمهوری اسلامی ایران ( شهریور ماه 1371 ) نیز بدان اشاره رفت اخیرا بشقاب پرنده هائی نیز در آسمان شوروی سابق مشاهده شده بود كه خوشبختانه محققین وخبر نگارهای مختلف در آنجا موفق به فیلم برداری وعكسبرداری از آن شیئ عجیب شده است.

 



:: موضوعات مرتبط: تکنولوژی روز , ,
:: بازدید از این مطلب : 882
|
امتیاز مطلب : 73
|
تعداد امتیازدهندگان : 25
|
مجموع امتیاز : 25
تاریخ انتشار : 12 دی 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار


:: بازدید از این مطلب : 317
|
امتیاز مطلب : 113
|
تعداد امتیازدهندگان : 38
|
مجموع امتیاز : 38
تاریخ انتشار : 7 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

قرآن در ایستگاه فضایی

با پیگیری‌های یك ایرانی، یک جلد کلام‌الله مجید، چاپ جمهوری اسلامی ایران، توسط الکساندر کالری، فرمانده ناو سایوز تی.ام.آ-01 ام به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل شد.

قرآن در ایستگاه فضایی

به گزارش ایسنا، سیروس برزو، تحلیلگر فضایی و روزنامه‌نگار ایرانی مقیم روسیه كه چند سال پیش با انتقال مجموعه‌ای از كارت پستال‌های منقش به مینیاتورهای استاد فرشچیان توسط یك فضانورد روسیه، مبتكر برپایی نخستین نمایشگاه هنری در ایستگاه فضایی بین‌المللی بود، این بار موفق به ارسال یک جلد کلام‌الله مجید، چاپ جمهوری اسلامی ایران به ایستگاه فضایی بین‌المللی شد.

وی درباره چگونگی ارسال قرآن مجید به ایستگاه فضایی بین‌المللی گفت: چند سال پیش نخستین محموله ایرانی را که شامل کارت پستال هایی از کارهای استاد فرشچیان و کتاب تالیفی‌ام بود، از طریق پاول وینوگرادوف، کیهان‌نورد سایوز تی.ام.آ-8 ، به فضا فرستادم.

برزو افزود: با توجه به نگاه الکساندر کالری، کیهان‌نورد نامدار روسیه به ایران و مردم ما و همچنین احترامی که وی به عقاید دینی‌مان دارد، پس از آن که مشخص شد، وی فرماندهی ناو کیهانی سایوز تی.ام.آ-01 ام را بر عهده گرفته است، تصمیم گرفتم بار دیگر محموله‌ای ایرانی را توسط او راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی کنم.

وی گفت: در پاسخ به اهانت اخیری که در امریكا به قرآن مجید صورت گرفت، به این نتیجه رسیدم که فرستادن قرآن مجید، می‌تواند عکس‌العمل مناسب و پاسخ شایسته‌ای به این حركت زشت باشد. به همین دلیل پیشنهاد خود را با الکساندر کالری مطرح كردم. وی نیز که بارها با ارسال نامه‌های تبریک به مناسبت موفقیت‌های علمی ایران، احترام خود را به ایران و ایرانیان نشان داده، با کمال میل پذیرفت و قرار بر این شد که قرآن مجید را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برده و در پایان ماموریت، به زمین بازگرداند. وی گفت: البته همان گونه که مطلع هستید، حمل هرگونه محموله‌ای به فضا مستلزم طی کردن مراحل خاصی است. به همین دلیل، لازم بود تا انجام کامل مراحل، صبر کنیم. خوشبختانه این مراحل با موفقیت انجام شد و اینک قرآن مجید، چاپ جمهوری اسلامی ایران، در ایستگاه فضایی بین‌المللی قرار گرفته است.

الکساندر کالری تا اواخر اسفند ماه سال جاری در ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد بود. این فضانورد که طی چهار سفر قبلی خود به مجتمع مداری میر و ایستگاه فضایی بین‌المللی، جمعا 610 شبانه‌روز در فضا به سربرده، قرار است این بار حدود شش ماه در مدار زمین فعالیت کند.

الكساندر كالری در حال نوشتن پیام تبریك پرتاب ماهواره امید در كنار برزو

الکساندر کالری در سال 1956 در یورملا ( از شهر های جمهوری لاتویا در شوروی سابق) به دنیا آمد. پس از به پایان رساندن انستیتوی فیزیک و فناوری مسکو در مؤسسه تولیدات فضایی موسوم به «انرگیا» به عنوان مهندس طراح و سازنده سامانه های فضایی مشغول به کار شد. از سال 1984 به جرگه فضانوردان پیوست و تاکنون سه بار در مجتمع مداری میر و یک بار در ایستگاه فضایی بین‌المللی فعالیت داشته است.

آخرین سفر او در سال 2004 بود و پس از آن وی حاضر نشد پرواز دیگری به فضا داشته باشد؛ زیرا معتقد بود دادن صندلی سایوز به کیهان نوردان آمریکایی و یا فروش محل به ثروتمندان کیهانگرد در جایی که تعداد زیادی از کیهان نوردان تازه کار روس در صف پرواز به فضا هستند، کار درستی نیست و پرواز خود را منوط به حضور یک کیهان نورد تازه کار کرد تا بتواند در جریان سفر تجربیات خود را به وی منتقل کند.

وی هفته گذشته توانست با مهارت تحسین برانگیزی یک ناو بدون سرنشین پروگرس را که سامانه الحاقش از کار افتاده بود، به ایستگاه فضایی بین‌المللی پیوند دهد.



:: بازدید از این مطلب : 332
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : 26 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

نبرد الکترونیکی و هواپیماهای جنگی

 

در قسمت قبل مقاله  به قیاس دو سری جدید جنگنده  یعنی سری اف آمریکا و سوخوی به قسمتی رسیدیم که مانورهای آن سه نوع هواپیما را بررسی کردیم در این قسمت می خواهیم به بررسی سیستم های الکترونیکی آنها نیز نگاهی داشته باشیم:

سیستم های الکترونیک

نقش سیستم های الکترونیک یا آویونیک هواپیماهای جنگی، روز به روز در حال رشد و توسعه می باشد. در جنگنده ی Su-30MKI زیرمجموعه ای از سامانه های اصلی، نظیر سیستم های ناوبری، ادوات مخابراتی و آلات دقیق داخل کابین،‌ با انجام مناقصه و مشارکت کمپانی های خارجی طراحی و توسعه یافته اند؛ در نتیجه، این ادوات، از نظر سطح تکنولوژیکی، با بهترین تولیدات کمپانی های خارجی، برابری خواهند نمود.

مزیت های فوق العادهء رادار جنگنده ی Su-30MKI از جهت برد شناسایی، پویش قطاع ها و مصونیت بالا در برابر اغتشاشگرهای الکترونیکی دشمن، آن را در بین پرتاثیرترین رادار هواپیماهای جنگنده در جهان، جهت عملیات دوربرد شکار هواپیماها قرار داده است.

سوخو30

امروزه جنگنده های مدرن روسی نظیر Su-30، به سیستم های بسیار پیشرفته الکترواپتیکالی مجهز هستند. به وسیله ی این سیستم ها، می توان اهداف را جستجو و یافت کرد و بر رویشان قفل نمود. این سیستم همچنین می تواند به طور خودکار بر روی سطح زمین یا پهنه ی آسمان، به جستجوی اهداف پرداخته و آنها را با تسلیحات هدایت شونده، به راحتی مورد اصابت قرار دهد. از جمله ی سیستم های الکترواپیتکالی به کار رفته در Su-30 و MiG-29، می توان به جستجوگر مادون قرمز IRST(مخفف Infrared Search and Track)اشاره کرد. این سیستم، مستقل از رادار، به کشف اهداف می پردازد، از این رو، به هنگام قفل بر روی اهداف هوایی، دستگاه «گیرنده ی اخطار راداری»، پیغام خطر را برای خلبان هواپیمای دشمن، پخش نمی کند و خلبان متوجه رهگیری شدن هواپیمایش نمی شود.

همچنین استفاده از مکان یاب اپتیکالی و سایت نشانه روی نصب شده داخل کلاه خلبان، کمک شایانی به دقت هدفگیری اهداف هوایی می نماید.

سیستم با دقت بسیار بالای هدفگیری و ضد اغتشاش به کار رفته در Su-30 که با رادار بسیار پیشرفته، هماهنگ شده است، به راحتی امکان هدفگیری دقیق اهدافی فراتر از 50 کیلومتر را فراهم می آورد که حاکی از توسعه ی راندمان رزمی کلی جنگنده نسبت به Su-27 می باشد.

سایت نشانه روی داخل کلاه خلبان، تنها برای هدفگیری جنگنده های دشمن کاربرد دارد، در حالی که سیستم های الکترواپتیکالی، به طور عمده برای کشف و انهدام اهداف زمینی استفاده می شوند. این سیستم روسی، مشابه سیستم LANTIRN جنگنده ی F-16 و ATFLIR جنگنده ی F-18E/F می باشد؛ هرچند که سابقه ی استفاده چنین سیستمی در جنگنده های غربی، بیشتر است.

توان حمل مهمات

در قیاس با F-16C سری Block 50، جنگنده ی Su-30 حدود 20 درصد توان بیشتر برای حمل مهمات دارد که بدین جهت، زمان لازم جهت انهدام اهداف زمینی، برای یگان به خدمت گیرنده یSu-30، کاهش می یابد. یعنی در یک پرواز، 5 فروند جنگنده ی Su-30 به اندازه ی6 فروند F-16C قابلیت حمله به اهداف زمینی را پیدا می کنند؛ به ویژه اگر از بمب به جای موشکهای هدایت شونده استفاده نمایند. در این میان، از نظر بارگذاری مهمات، تنها جنگنده ی سوپرهورنت F-18E/F با جنگنده یSu-30 برابری می کند.

نکته ی قابل توجه دیگر این است که از نظر تنوع به کارگیری تسلیحات، جنگنده های روسی، برتری قابل ملاحظه ای نسبت به F-16C سری Block 50/60 دارند و تنها جنگنده ی سوپرهورنت F-18E/F با جنگنده ی Su-30MKI قابل قیاس می باشد.

اف18

از نظر مکان یابی و حمله به اهداف هوایی در زوایای مختلف، قابلیت مانور و غیره، موشک کوتاه برد هوا به هوای R-73E یکی از تسلیحات اصلی به خدمت گرفته شده با Su-30MKI می باشد که کارکردی مشابه موشکهای کوتاه برد هوا به هوای غربی داشته و می شود گفت یکی از بهترین های کلاس خود می باشد.

اما موشکهای پرقدرت، بالستیک و دوربرد هوا به هوای مخصوص Su-30MKI، که بستگی به قابلیتهای رادار هواپیما دارند، امکان پیشگیری از حمله هوایی جنگنده های دشمن را می دهند و از نظر توان بالقوه، با رقبای غربی خود، برابری می کنند.

در Su-30 به طور استاندارد، 12 جایگاه حمل تسلیحات تعبیه شده است که امکان حمل ترکیبی از انواع مهمات هوا به هوا با قابلیت درگیری همزمان با چند جنگندهء دشمن را به این هواپیما می بخشند؛ بدین طریق، Su-30MKI توان دفع یک حملهء هوایی گسترده را دارد.

Su-30MKI دو برتری مهم نسبت به F-16C دارد که این برتری ها، یکی در زمینه ی تعداد تسلیحات هدایت شوندهء هوا به زمین و دیگری در زمینه ی دقت و قدرت فوق العاده ی آنها در اصابت به اهداف زمینی می باشد.

قدرت تخریب بالای تسلیحات هدایت شونده ی هوا به زمین جنگنده ی Su-30MKI، این امکان را می دهد تا اهداف بسیار مقاوم و حفاظت شده در زیرزمین را نیز به راحتی و دقت بالا منهدم سازد.

موشکهای میان برد هدایت شونده ی جنگنده ی Su-30MKI می توانند از فواصل دور از دسترس پدافند دشمن، پرتاب شوند؛ اما جنگنده ی سوپرهورنت F-18E/F، پس از سال 2005 به چنین موشکهایی مجهز شد. همچنین برای جنگنده ی  Su-30 موشکهایی هوا به زمین با قابلیت هدایت به وسیله ی ماهواره نیز پیش بینی شده است؛ هرچند در نمونه های صادراتی این جنگنده، همانند مدلهای فروخته شده به چین، هند، ونزوئلا و ایران، چنین امکانی حذف شده است.

برای جنگنده ی Su-30MKI، موشکهای ضدکشتی و ضدرادار نیز پیش بینی شده است که از ای لحاظ، بر نمونه های غربی خود نظیر F-18E/F و F-16C به طور کامل برتری پیدا می کند.

مسلسل تعبیه شده در Su-30MKI دقت بسیار بالایی داشته و دارای گلوله های بسیار پرقدرتی می باشد که قدرت نفوذ در برخی خودروهای زرهی سبک را دارند؛ در حالی که مسلسل به کار رفته در F-16 و F-18، بسیار ضعیفتر بوده و تنها می تواند در نبرد نزدیک هوایی مفید واقع شود.

 سوخوی30 می تواند در نقش یک شکاری رهگیر دوربرد همانند F-14 Tomcat عمل نماید، یا یک جنگنده ضربتی همانند F-16C باشد، یا به عنوان هواپیمای فرماندهی عملیات، پرواز نماید.

با در نظر گرفتن خصوصیات بی نظیر خانوادهء جنگنده های Su-30 که آن را از همتاهای غربی خود، کاملا متمایز می نماید، جنگنده ی Su-30MKI که توسط چندین شرکت معتبر هواپیمایی، جهت نیروی هوایی هند، مورد بهینه سازی قرار گرفته است، به عنوان یکی از بهترین جنگنده های «چندکاره» در آغاز قرن 21 ام در نظر گرفته می شود.

قیاس در نبرد هوایی دور

قابلیتهای هواپیماهای جنگی معمولا با مخلوطی از شاخص های بارز تعیین می شوند که کارایی کلی هواپیما را مشخص می سازند. بر اساس تخمین های اولیه، در نبرد هوایی از فاصله ی دور، جنگنده ی Su-30MKI بدین ترتیب ارزیابی می شود:

* 20 درصد برتری نسبت به F-16C Block 50

* 15 درصد برتری نسبت به F-16C Block 60

* 12 تا 15 درصد برتری نسبت به F-18E/F

و این برتری، به دلیل «رادار با برد شناسایی بیشتر»، «امنیت بالا در برابر اغتشاشگرهای الکترونیکی»، «قابلیت کارکرد چندکاناله» و «مانورپذیری بسیار بهتر» می باشد.

قیاس در نبرد نزدیک هوایی

قابلیت ابرمانورپذیری جنگنده Su-30MKI و موشکهای هوا به هوای بهتر، به این جنگنده، برتری زیادی در «نبرد نزدیک هوایی» می بخشد؛ برتری این جنگنده در این حالت، به ترتیب زیر ارزیابی می شود:

* 10 تا 15 درصد برتری نسبت به F-16C Block 50

* 20 تا 30 درصد برتری نسبت به F-16C Block 60

* 15 تا 20 درصد برتری نسبت به F-18E/F

البته برخلاف Su30MKI، بارگذاری مهمات کامل در F-16C و F-18E/F، باعث کاهش قدرت مانورپذیری در نبردهای نزدیک هوایی می شود.

اف16

بر طبق مقایسه ای که شرح آن را در بالا خواندید، جنگنده ی Su-30MKI دارای قابلیتهای رزمی و شاخصهای تکنیکی فوق العاده ای است که به این جنگنده قابلیت «برتری هوایی»، «دفع حملهء هوایی وسیع دشمن»، «پشتیبانی عملیات رزمی سایر گروههای هوایی»، «انهدام گستردهء اهداف زمینی و دریایی» و «اجرای عملیاتهای گوناگون اختصاصی» را می بخشد.

 

منابع: انجمن هوانوردی

millitarypitures



:: بازدید از این مطلب : 254
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : 26 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

هنر نزد بیگانگان است و بس

ارتباط با فضایی ها

دانشمندان می گویند اگر روزی بتوانیم با بیگانگان فضایی ارتباط برقرار کنیم، هنرمندانی مانند ونگوک و باخ بیش تر مورد توجه آن ها قرار خواهند گرفت تا دانشمندانی مانند انیشتین و نیوتون. دانشمندان معتقدند هنر بیش تر از علم، نظر بیگانگان فضایی را به خود جلب خواهد کرد؛ زیرا هر نوع تمدن فرازمینی که بتوان با آن ارتباط برقرار کرد، از تمدن زمینیان بسیار قدیمی تر بوده و از نظر علمی بسیار پیشرفته تر خواهد بود.

این نظریه مدعی است؛ احتمالا انسان ها نمی توانند اطلاعات زیادی درباره علوم و ریاضیات _که بیگانگان از آن آگاه نباشند _ در اختیار آن ها قرار دهند. با این وجود، هنر و موسیقی منحصر به بشر بوده و می تواند برای بیگانگان جذاب باشد.

داگلاس واکچ – مدیر بخش پیام های بین ستاره ای – می گوید: آن ها می خواهند درباره ی ما چه چیزی بدانند؟ ما در جهان خود چه داریم که به آن ها عرضه کنیم؟ در صورتی که آن ها بسیار پیشرفته باشند، احتمالا قادر نخواهیم بود چیز زیادی از علم خود به آن ها بیاموزیم؛ اما می توانیم به آن ها بگوییم قرار گرفتن در چنین نقطه ی پرهراسی که در آن امکان تشخیص احتمال ادامه ی بقای بشر بسیار دشوار است چه احساسی دارد.

از نظر بیگانگان، آثار افرادی مانند باخ قابل لمس ترند؛ زیرا از هارمونی و نظم قابل قبولی برخوردار هستند.

وی در ادامه افزود؛ به احتمال زیاد تمدن های پیشرفته ی بیگانه با موضوعاتی از قبیل زندگی پایدار بدون آسیب رساندن به زمین و چگونگی آسیب وارد نکردن به نسل خود با سلاح های جنگی بیولوژیکی و فنی که نسل تمدن جوان و نوپایی مانند تمدن انسان ها را با خطر تهدید می کند کنار آمده اند. این تمدن ها حتی فراموش کرده اند زندگی کردن با آینده ای در ابهام، چه احساسی دارد. به همین دلیل بهترین راه برای نشان دادن این که انسان بودن و مانند انسان زندگی کردن چگونه است، آموختن موسیقی و هنر به آن هاست. با این همه به دلیل تفاوت های زیادی که میان دو تمدن وجود دارد، درک هنر زمینی برای بیگانگان می تواند بسیار سخت باشد. وی همچنین می گوید؛ باید آثار خود را به بهترین شکل براساس زبان و الگوهای ریاضیات که فراگیرتر است ارائه کنیم.

دانشمندان معتقدند قطعات موسیقی ماند قطعه ی «گلدبرگِ» باخ که مبتنی بر الگوهای ریاضیات است  می تواند برای بیگانگان فضایی قابل درک تر باشد. از نظر بیگانگان، آثار افرادی مانند باخ قابل لمس ترند؛ زیرا از هارمونی و نظم قابل قبولی برخوردار هستند.

در زمینه هنرهای دیداری نیز آثار نقاشانی مانند «پری – رافیلایت» به دلیل ساختار سه بعدی و عکس مانند، برای بیگانگان قابل درک تر خواهد بود. سث شوستاک – ستاره شناس و فضانورد ارشد عضو پروژه ی ستی – می گوید؛ اگر قرار بود تنها یک پرسش از بیگانگان بپرسیم، این سوال  که «آیا شما موسیقی دارید یا نه؟» بهترین پرسش ممکن می تواند باشد.

 

به نقل از: ماهنامه صنایع هوافضا



:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : 26 آبان 1389 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد