نوشته شده توسط : محمد میرشکار

قرآن در ایستگاه فضایی

با پیگیری‌های یك ایرانی، یک جلد کلام‌الله مجید، چاپ جمهوری اسلامی ایران، توسط الکساندر کالری، فرمانده ناو سایوز تی.ام.آ-01 ام به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل شد.

قرآن در ایستگاه فضایی

به گزارش ایسنا، سیروس برزو، تحلیلگر فضایی و روزنامه‌نگار ایرانی مقیم روسیه كه چند سال پیش با انتقال مجموعه‌ای از كارت پستال‌های منقش به مینیاتورهای استاد فرشچیان توسط یك فضانورد روسیه، مبتكر برپایی نخستین نمایشگاه هنری در ایستگاه فضایی بین‌المللی بود، این بار موفق به ارسال یک جلد کلام‌الله مجید، چاپ جمهوری اسلامی ایران به ایستگاه فضایی بین‌المللی شد.

وی درباره چگونگی ارسال قرآن مجید به ایستگاه فضایی بین‌المللی گفت: چند سال پیش نخستین محموله ایرانی را که شامل کارت پستال هایی از کارهای استاد فرشچیان و کتاب تالیفی‌ام بود، از طریق پاول وینوگرادوف، کیهان‌نورد سایوز تی.ام.آ-8 ، به فضا فرستادم.

برزو افزود: با توجه به نگاه الکساندر کالری، کیهان‌نورد نامدار روسیه به ایران و مردم ما و همچنین احترامی که وی به عقاید دینی‌مان دارد، پس از آن که مشخص شد، وی فرماندهی ناو کیهانی سایوز تی.ام.آ-01 ام را بر عهده گرفته است، تصمیم گرفتم بار دیگر محموله‌ای ایرانی را توسط او راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی کنم.

وی گفت: در پاسخ به اهانت اخیری که در امریكا به قرآن مجید صورت گرفت، به این نتیجه رسیدم که فرستادن قرآن مجید، می‌تواند عکس‌العمل مناسب و پاسخ شایسته‌ای به این حركت زشت باشد. به همین دلیل پیشنهاد خود را با الکساندر کالری مطرح كردم. وی نیز که بارها با ارسال نامه‌های تبریک به مناسبت موفقیت‌های علمی ایران، احترام خود را به ایران و ایرانیان نشان داده، با کمال میل پذیرفت و قرار بر این شد که قرآن مجید را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برده و در پایان ماموریت، به زمین بازگرداند. وی گفت: البته همان گونه که مطلع هستید، حمل هرگونه محموله‌ای به فضا مستلزم طی کردن مراحل خاصی است. به همین دلیل، لازم بود تا انجام کامل مراحل، صبر کنیم. خوشبختانه این مراحل با موفقیت انجام شد و اینک قرآن مجید، چاپ جمهوری اسلامی ایران، در ایستگاه فضایی بین‌المللی قرار گرفته است.

الکساندر کالری تا اواخر اسفند ماه سال جاری در ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد بود. این فضانورد که طی چهار سفر قبلی خود به مجتمع مداری میر و ایستگاه فضایی بین‌المللی، جمعا 610 شبانه‌روز در فضا به سربرده، قرار است این بار حدود شش ماه در مدار زمین فعالیت کند.

الكساندر كالری در حال نوشتن پیام تبریك پرتاب ماهواره امید در كنار برزو

الکساندر کالری در سال 1956 در یورملا ( از شهر های جمهوری لاتویا در شوروی سابق) به دنیا آمد. پس از به پایان رساندن انستیتوی فیزیک و فناوری مسکو در مؤسسه تولیدات فضایی موسوم به «انرگیا» به عنوان مهندس طراح و سازنده سامانه های فضایی مشغول به کار شد. از سال 1984 به جرگه فضانوردان پیوست و تاکنون سه بار در مجتمع مداری میر و یک بار در ایستگاه فضایی بین‌المللی فعالیت داشته است.

آخرین سفر او در سال 2004 بود و پس از آن وی حاضر نشد پرواز دیگری به فضا داشته باشد؛ زیرا معتقد بود دادن صندلی سایوز به کیهان نوردان آمریکایی و یا فروش محل به ثروتمندان کیهانگرد در جایی که تعداد زیادی از کیهان نوردان تازه کار روس در صف پرواز به فضا هستند، کار درستی نیست و پرواز خود را منوط به حضور یک کیهان نورد تازه کار کرد تا بتواند در جریان سفر تجربیات خود را به وی منتقل کند.

وی هفته گذشته توانست با مهارت تحسین برانگیزی یک ناو بدون سرنشین پروگرس را که سامانه الحاقش از کار افتاده بود، به ایستگاه فضایی بین‌المللی پیوند دهد.



:: بازدید از این مطلب : 333
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : 26 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

نبرد الکترونیکی و هواپیماهای جنگی

 

در قسمت قبل مقاله  به قیاس دو سری جدید جنگنده  یعنی سری اف آمریکا و سوخوی به قسمتی رسیدیم که مانورهای آن سه نوع هواپیما را بررسی کردیم در این قسمت می خواهیم به بررسی سیستم های الکترونیکی آنها نیز نگاهی داشته باشیم:

سیستم های الکترونیک

نقش سیستم های الکترونیک یا آویونیک هواپیماهای جنگی، روز به روز در حال رشد و توسعه می باشد. در جنگنده ی Su-30MKI زیرمجموعه ای از سامانه های اصلی، نظیر سیستم های ناوبری، ادوات مخابراتی و آلات دقیق داخل کابین،‌ با انجام مناقصه و مشارکت کمپانی های خارجی طراحی و توسعه یافته اند؛ در نتیجه، این ادوات، از نظر سطح تکنولوژیکی، با بهترین تولیدات کمپانی های خارجی، برابری خواهند نمود.

مزیت های فوق العادهء رادار جنگنده ی Su-30MKI از جهت برد شناسایی، پویش قطاع ها و مصونیت بالا در برابر اغتشاشگرهای الکترونیکی دشمن، آن را در بین پرتاثیرترین رادار هواپیماهای جنگنده در جهان، جهت عملیات دوربرد شکار هواپیماها قرار داده است.

سوخو30

امروزه جنگنده های مدرن روسی نظیر Su-30، به سیستم های بسیار پیشرفته الکترواپتیکالی مجهز هستند. به وسیله ی این سیستم ها، می توان اهداف را جستجو و یافت کرد و بر رویشان قفل نمود. این سیستم همچنین می تواند به طور خودکار بر روی سطح زمین یا پهنه ی آسمان، به جستجوی اهداف پرداخته و آنها را با تسلیحات هدایت شونده، به راحتی مورد اصابت قرار دهد. از جمله ی سیستم های الکترواپیتکالی به کار رفته در Su-30 و MiG-29، می توان به جستجوگر مادون قرمز IRST(مخفف Infrared Search and Track)اشاره کرد. این سیستم، مستقل از رادار، به کشف اهداف می پردازد، از این رو، به هنگام قفل بر روی اهداف هوایی، دستگاه «گیرنده ی اخطار راداری»، پیغام خطر را برای خلبان هواپیمای دشمن، پخش نمی کند و خلبان متوجه رهگیری شدن هواپیمایش نمی شود.

همچنین استفاده از مکان یاب اپتیکالی و سایت نشانه روی نصب شده داخل کلاه خلبان، کمک شایانی به دقت هدفگیری اهداف هوایی می نماید.

سیستم با دقت بسیار بالای هدفگیری و ضد اغتشاش به کار رفته در Su-30 که با رادار بسیار پیشرفته، هماهنگ شده است، به راحتی امکان هدفگیری دقیق اهدافی فراتر از 50 کیلومتر را فراهم می آورد که حاکی از توسعه ی راندمان رزمی کلی جنگنده نسبت به Su-27 می باشد.

سایت نشانه روی داخل کلاه خلبان، تنها برای هدفگیری جنگنده های دشمن کاربرد دارد، در حالی که سیستم های الکترواپتیکالی، به طور عمده برای کشف و انهدام اهداف زمینی استفاده می شوند. این سیستم روسی، مشابه سیستم LANTIRN جنگنده ی F-16 و ATFLIR جنگنده ی F-18E/F می باشد؛ هرچند که سابقه ی استفاده چنین سیستمی در جنگنده های غربی، بیشتر است.

توان حمل مهمات

در قیاس با F-16C سری Block 50، جنگنده ی Su-30 حدود 20 درصد توان بیشتر برای حمل مهمات دارد که بدین جهت، زمان لازم جهت انهدام اهداف زمینی، برای یگان به خدمت گیرنده یSu-30، کاهش می یابد. یعنی در یک پرواز، 5 فروند جنگنده ی Su-30 به اندازه ی6 فروند F-16C قابلیت حمله به اهداف زمینی را پیدا می کنند؛ به ویژه اگر از بمب به جای موشکهای هدایت شونده استفاده نمایند. در این میان، از نظر بارگذاری مهمات، تنها جنگنده ی سوپرهورنت F-18E/F با جنگنده یSu-30 برابری می کند.

نکته ی قابل توجه دیگر این است که از نظر تنوع به کارگیری تسلیحات، جنگنده های روسی، برتری قابل ملاحظه ای نسبت به F-16C سری Block 50/60 دارند و تنها جنگنده ی سوپرهورنت F-18E/F با جنگنده ی Su-30MKI قابل قیاس می باشد.

اف18

از نظر مکان یابی و حمله به اهداف هوایی در زوایای مختلف، قابلیت مانور و غیره، موشک کوتاه برد هوا به هوای R-73E یکی از تسلیحات اصلی به خدمت گرفته شده با Su-30MKI می باشد که کارکردی مشابه موشکهای کوتاه برد هوا به هوای غربی داشته و می شود گفت یکی از بهترین های کلاس خود می باشد.

اما موشکهای پرقدرت، بالستیک و دوربرد هوا به هوای مخصوص Su-30MKI، که بستگی به قابلیتهای رادار هواپیما دارند، امکان پیشگیری از حمله هوایی جنگنده های دشمن را می دهند و از نظر توان بالقوه، با رقبای غربی خود، برابری می کنند.

در Su-30 به طور استاندارد، 12 جایگاه حمل تسلیحات تعبیه شده است که امکان حمل ترکیبی از انواع مهمات هوا به هوا با قابلیت درگیری همزمان با چند جنگندهء دشمن را به این هواپیما می بخشند؛ بدین طریق، Su-30MKI توان دفع یک حملهء هوایی گسترده را دارد.

Su-30MKI دو برتری مهم نسبت به F-16C دارد که این برتری ها، یکی در زمینه ی تعداد تسلیحات هدایت شوندهء هوا به زمین و دیگری در زمینه ی دقت و قدرت فوق العاده ی آنها در اصابت به اهداف زمینی می باشد.

قدرت تخریب بالای تسلیحات هدایت شونده ی هوا به زمین جنگنده ی Su-30MKI، این امکان را می دهد تا اهداف بسیار مقاوم و حفاظت شده در زیرزمین را نیز به راحتی و دقت بالا منهدم سازد.

موشکهای میان برد هدایت شونده ی جنگنده ی Su-30MKI می توانند از فواصل دور از دسترس پدافند دشمن، پرتاب شوند؛ اما جنگنده ی سوپرهورنت F-18E/F، پس از سال 2005 به چنین موشکهایی مجهز شد. همچنین برای جنگنده ی  Su-30 موشکهایی هوا به زمین با قابلیت هدایت به وسیله ی ماهواره نیز پیش بینی شده است؛ هرچند در نمونه های صادراتی این جنگنده، همانند مدلهای فروخته شده به چین، هند، ونزوئلا و ایران، چنین امکانی حذف شده است.

برای جنگنده ی Su-30MKI، موشکهای ضدکشتی و ضدرادار نیز پیش بینی شده است که از ای لحاظ، بر نمونه های غربی خود نظیر F-18E/F و F-16C به طور کامل برتری پیدا می کند.

مسلسل تعبیه شده در Su-30MKI دقت بسیار بالایی داشته و دارای گلوله های بسیار پرقدرتی می باشد که قدرت نفوذ در برخی خودروهای زرهی سبک را دارند؛ در حالی که مسلسل به کار رفته در F-16 و F-18، بسیار ضعیفتر بوده و تنها می تواند در نبرد نزدیک هوایی مفید واقع شود.

 سوخوی30 می تواند در نقش یک شکاری رهگیر دوربرد همانند F-14 Tomcat عمل نماید، یا یک جنگنده ضربتی همانند F-16C باشد، یا به عنوان هواپیمای فرماندهی عملیات، پرواز نماید.

با در نظر گرفتن خصوصیات بی نظیر خانوادهء جنگنده های Su-30 که آن را از همتاهای غربی خود، کاملا متمایز می نماید، جنگنده ی Su-30MKI که توسط چندین شرکت معتبر هواپیمایی، جهت نیروی هوایی هند، مورد بهینه سازی قرار گرفته است، به عنوان یکی از بهترین جنگنده های «چندکاره» در آغاز قرن 21 ام در نظر گرفته می شود.

قیاس در نبرد هوایی دور

قابلیتهای هواپیماهای جنگی معمولا با مخلوطی از شاخص های بارز تعیین می شوند که کارایی کلی هواپیما را مشخص می سازند. بر اساس تخمین های اولیه، در نبرد هوایی از فاصله ی دور، جنگنده ی Su-30MKI بدین ترتیب ارزیابی می شود:

* 20 درصد برتری نسبت به F-16C Block 50

* 15 درصد برتری نسبت به F-16C Block 60

* 12 تا 15 درصد برتری نسبت به F-18E/F

و این برتری، به دلیل «رادار با برد شناسایی بیشتر»، «امنیت بالا در برابر اغتشاشگرهای الکترونیکی»، «قابلیت کارکرد چندکاناله» و «مانورپذیری بسیار بهتر» می باشد.

قیاس در نبرد نزدیک هوایی

قابلیت ابرمانورپذیری جنگنده Su-30MKI و موشکهای هوا به هوای بهتر، به این جنگنده، برتری زیادی در «نبرد نزدیک هوایی» می بخشد؛ برتری این جنگنده در این حالت، به ترتیب زیر ارزیابی می شود:

* 10 تا 15 درصد برتری نسبت به F-16C Block 50

* 20 تا 30 درصد برتری نسبت به F-16C Block 60

* 15 تا 20 درصد برتری نسبت به F-18E/F

البته برخلاف Su30MKI، بارگذاری مهمات کامل در F-16C و F-18E/F، باعث کاهش قدرت مانورپذیری در نبردهای نزدیک هوایی می شود.

اف16

بر طبق مقایسه ای که شرح آن را در بالا خواندید، جنگنده ی Su-30MKI دارای قابلیتهای رزمی و شاخصهای تکنیکی فوق العاده ای است که به این جنگنده قابلیت «برتری هوایی»، «دفع حملهء هوایی وسیع دشمن»، «پشتیبانی عملیات رزمی سایر گروههای هوایی»، «انهدام گستردهء اهداف زمینی و دریایی» و «اجرای عملیاتهای گوناگون اختصاصی» را می بخشد.

 

منابع: انجمن هوانوردی

millitarypitures



:: بازدید از این مطلب : 254
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : 26 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

هنر نزد بیگانگان است و بس

ارتباط با فضایی ها

دانشمندان می گویند اگر روزی بتوانیم با بیگانگان فضایی ارتباط برقرار کنیم، هنرمندانی مانند ونگوک و باخ بیش تر مورد توجه آن ها قرار خواهند گرفت تا دانشمندانی مانند انیشتین و نیوتون. دانشمندان معتقدند هنر بیش تر از علم، نظر بیگانگان فضایی را به خود جلب خواهد کرد؛ زیرا هر نوع تمدن فرازمینی که بتوان با آن ارتباط برقرار کرد، از تمدن زمینیان بسیار قدیمی تر بوده و از نظر علمی بسیار پیشرفته تر خواهد بود.

این نظریه مدعی است؛ احتمالا انسان ها نمی توانند اطلاعات زیادی درباره علوم و ریاضیات _که بیگانگان از آن آگاه نباشند _ در اختیار آن ها قرار دهند. با این وجود، هنر و موسیقی منحصر به بشر بوده و می تواند برای بیگانگان جذاب باشد.

داگلاس واکچ – مدیر بخش پیام های بین ستاره ای – می گوید: آن ها می خواهند درباره ی ما چه چیزی بدانند؟ ما در جهان خود چه داریم که به آن ها عرضه کنیم؟ در صورتی که آن ها بسیار پیشرفته باشند، احتمالا قادر نخواهیم بود چیز زیادی از علم خود به آن ها بیاموزیم؛ اما می توانیم به آن ها بگوییم قرار گرفتن در چنین نقطه ی پرهراسی که در آن امکان تشخیص احتمال ادامه ی بقای بشر بسیار دشوار است چه احساسی دارد.

از نظر بیگانگان، آثار افرادی مانند باخ قابل لمس ترند؛ زیرا از هارمونی و نظم قابل قبولی برخوردار هستند.

وی در ادامه افزود؛ به احتمال زیاد تمدن های پیشرفته ی بیگانه با موضوعاتی از قبیل زندگی پایدار بدون آسیب رساندن به زمین و چگونگی آسیب وارد نکردن به نسل خود با سلاح های جنگی بیولوژیکی و فنی که نسل تمدن جوان و نوپایی مانند تمدن انسان ها را با خطر تهدید می کند کنار آمده اند. این تمدن ها حتی فراموش کرده اند زندگی کردن با آینده ای در ابهام، چه احساسی دارد. به همین دلیل بهترین راه برای نشان دادن این که انسان بودن و مانند انسان زندگی کردن چگونه است، آموختن موسیقی و هنر به آن هاست. با این همه به دلیل تفاوت های زیادی که میان دو تمدن وجود دارد، درک هنر زمینی برای بیگانگان می تواند بسیار سخت باشد. وی همچنین می گوید؛ باید آثار خود را به بهترین شکل براساس زبان و الگوهای ریاضیات که فراگیرتر است ارائه کنیم.

دانشمندان معتقدند قطعات موسیقی ماند قطعه ی «گلدبرگِ» باخ که مبتنی بر الگوهای ریاضیات است  می تواند برای بیگانگان فضایی قابل درک تر باشد. از نظر بیگانگان، آثار افرادی مانند باخ قابل لمس ترند؛ زیرا از هارمونی و نظم قابل قبولی برخوردار هستند.

در زمینه هنرهای دیداری نیز آثار نقاشانی مانند «پری – رافیلایت» به دلیل ساختار سه بعدی و عکس مانند، برای بیگانگان قابل درک تر خواهد بود. سث شوستاک – ستاره شناس و فضانورد ارشد عضو پروژه ی ستی – می گوید؛ اگر قرار بود تنها یک پرسش از بیگانگان بپرسیم، این سوال  که «آیا شما موسیقی دارید یا نه؟» بهترین پرسش ممکن می تواند باشد.

 

به نقل از: ماهنامه صنایع هوافضا



:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : 26 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

گزارش تصویری از ماشین جیمز باند

هم ماشین، هم قایق، هم هواپیما و هم هلی‌کوپتر

 

یک طراح انگلیسی خوش‌ذوق خودرویی طراحی کرده که هیچ مانعی نمی‌تواند مانع از حرکت آن شود. خودروی هالومی‌تواند به هواپیما، هلی‌کوپتر و قایق نیز تبدیل شود و به سادگی به بیشترین سرعت‌های ممکن دست یابد.

گزارش تصویری از ماشین جیمز باند

طراحان تاکنون خودروهایی طراحی و ساخته‌اند که به قایق، هواپیما و حتی هلی‌کوپتر هم تبدیل می‌شوند؛ به این ترتیب چرا نتوان خودرویی ساخت که بتواند به همه این وسایل تبدیل شود؟

 

به گزارش گیزمگ، همین سوال، فیلیپ پالی انگلیسی را به فکر طراحی خودروی مفهومی هالو انداخت. اما قبل از آنکه نگاه دقیق‌تری به این خودرو داشته باشید، بدانید که این خودرو مفهومی جداشونده دارای قسمتی مرکزی است که بدون تغییر باقی می‌ماند و قسمت‌های دیگر به دور آن می‌چرخند. این بخش مرکزی به سادگی به وصله‌ها و ابزارهای دیگر متصل می‌شود که به نوبه خود، ایده‌ای منحصربه‌فرد و فوق‌العاده است.

گزارش تصویری از ماشین جیمز باند

این خودرو که دارای چهار صندلی است، از موتوری ترکیبی بهره می‌برد و می‌تواند به حداکثر سرعت 500 کیلومتر در ساعت برسد و تا 1127 کیلومتر نیاز به سوخت‌گیری نداشته باشد.

گزارش تصویری از ماشین جیمز باند

شتاب این خودرو بسیار بالاست، به طوری که رسیدن از سرعت صفر به 100 کیلومتربرساعت آن فقط 2.3 ثانیه به طول می‌انجامد.

گزارش تصویری از ماشین جیمز باند

در صورتی که وصله هالو 120 متصل شود، خودرو به یک هواپیمای جت تبدیل خواهد شد.

گزارش تصویری از ماشین جیمز باند

هالو 120 دارای دو موتور توربوفن Pratt and Whitney TF30-P-100 است که هر کدام نیروی پیشران 76.9 کیلونیوتن را تولید می‌کنند.

گزارش تصویری از ماشین جیمز باند

زمانی که این هواپیما در حالت پس‌سوز قرار بگیرد، قدرت رانش موتورها به 112 کیلونیوتن می‌رسد. هواپیمای هالو می‌تواند به حداکثر سرعت 2 ماخ (2 برابر سرعت صوت یا حدود 700 متر بر ثانیه)، برد 6هزار و 756 کیلومتر و بیشترین ارتفاع پروازی 66هزار پا (20هزار متری) دست پیدا کند.

گزارش تصویری از ماشین جیمز باند

البته در روزهایی که صاحبان میلیاردر این خودرو عجله نداشته باشند، می‌توانند به سراغ وصله هالو 46 بروند و خودروی خود را به هلی‌کوپتر تبدیل کنند. دو صندلی جلوی این خودرو در آن زمان جایگاه خلبانان خواهد بود و در این حال مسافران می‌توانند به سادگی در عقب هلی‌کوپتر نشسته و از پرواز لذت ببرند.

گزارش تصویری از ماشین جیمز باند

در این حالت این هلی‌کوپتر می‌تواند به سرعت 185 نات، برد 833 کیلومتر و بیشترین ارتفاع پروازی 4هزار و 572 متری برسد.

در نهایت زمانی که شما بخواهید از روی آب عبور کنید باید به سراغ وصله هالو 22 بروید. در این حالت دو موج‌شکن مخصوص این اطمینان را می‌دهند که قایق شما هیچ‌گاه در حین حرکت دچار مشکل نخواهد شد.

گزارش تصویری از ماشین جیمز باند

طراحی خاص این قایق ما را به یاد قایق مفهومی و لوکس Strand Craft 122 می‌اندازد. بیشترین سرعت آن بین 55 تا 66 نات و برد قایق تا 2222 کیلومتر پیش‌بینی شده است.

گزارش تصویری از ماشین جیمز باند

پالی در این باره می‌گوید: «طراحی این خودرو با هدف گسترش مرزها برای کارخانه‌های خودروسازی است تا محدودیت‌ها در این زمینه کم‌رنگ‌تر شود. در طول دهه آینده تمایل برای ساخت این گونه خودروها افزایش پیدا خواهد کرد. در حالی که زیرساختارهای راه‌های جهانی محدودیت‌های زیادی در آینده خواهند داشت رقابت در عرصه هوایی بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت»

 

 

برگرفته از خبرآنلاین



:: بازدید از این مطلب : 211
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : 26 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

عمل جراحی بدون جراح!

حاضرید یک ربات به تنهایی شما را جراحی کند؟

 

یک تیم جراحی روباتی موفق شد برای اولین بار بدون حضور انسان، یک عمل جراحی را با موفقیت انجام بدهد، البته با نظارت ویدئویی جراحان ماهر! شاید در آینده بخشی از اعمال جراحی به دست تیم‌های روباتی سپرده شود.

عمل جراحی بدون جراح!

اگر قرار باشد یک روبات شما را جراحی کند،‌ آن هم بدون حضور انسان، حاضرید با خیال راحت خودتان را به دست او بسپارید؟ اگر قرار باشد حتی مسئول بیهوشی شما هم یک روبات باشد، آن وقت چه حسی خواهید داشت؟ خب،‌ ظاهرا یک انسان شجاع پیدا شده که به دو روبات اجازه دهد برای اولین بار،‌ جراحی کاملی را بدون حضور انسان روی او انجام بدهند.

به گزارش پاپ‌ساینس، در مرکز سلامت دانشگاه مک‌گیل،‌ دو روبات مک‌اسلیپی و داوینچی، اولین جراحی روباتی دنیا را با خارج کردن پروستات یک مرد، انجام دادند.

 

داوینچی روبات جراحی پرکاربردی است که جراحان می‌توانند آن (یا شاید باید بگویم او) را از راه دور کنترل کنند. مک‌اسلیپی هم در حقیقت یک متخصص بیهوشی است. این دو روبات با همکاری هم اولین جراحی روباتی را در بیمارستان عمومی مونترال با موفقیت انجام دادند. البته جراحان آن‌ها را به دقت زیر نظر داشتند.

عمل جراحی بدون جراح!

داوینچی تصاویر اچ.دی سه‌بعدی را برای گروه جراحی می‌فرستاد و آن‌ها از طریق کنترل ویدئویی،‌ از بازوهایش استفاده می‌کردند. مک‌اسلیپی هم ثابت کرد که می‌تواند همراه بسیار خوبی برای جراحان روبات باشد. بیهوشی در یک جراحی روباتی می‌تواند دشوار باشد؛ چراکه بیمار باید در حالتی ثابت و با ماهیچه‌هایی کاملا رها قرار داشته باشد. گفته می‌شود که مک‌اسلیپی می‌تواند برای هر عمل جراحی به کار بیاید و به عنوان یک متخصص بیهوشی خوب،‌ میزان هشیاری بیمار را کنترل نماید.

عمل جراحی بدون جراح!

موفقیت این اولین جراحی روباتی باعث شده که مک‌اسلیپی و داوینچی حالا برای خود یک تیم جراحی تشکیل بدهند. محققین تصمیم گرفته‌اند که از این تیم جراحی روباتی در طیف وسیعی از جراحی‌ها و بیماری‌ها استفاده کنند و نحوه جراحی آن‌ها را مورد ارزیابی قرار دهند. شاید روزی برسد که دست‌کم بخشی از عمل‌های جراحی هم به روبات‌ها سپرده شود. البته ظاهرا به این زودی‌ها قرار نیست نقش انسان در این جراحی‌های حذف بشود. پس خیلی نگران نباشید!

 

 

منبع: پاپ ساینس

برگرفته از خبرآنلاین



:: بازدید از این مطلب : 195
|
امتیاز مطلب : 27
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : 26 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

پرسرعت ترین ابررایانه جهان

چینی ها با ارائه ابررایانه ای جدید، آمریکا را از مقام مالکیت پر سرعت ترین ابررایانه جهان به پایین کشیدند و خود را به عنوان دارنده پر سرعت ترین رایانه جهان معرفی کردند.

پرسرعت ترین ابررایانه جهان

ایالات متحده آمریکا از این پس دیگر مالک پر سرعت ترین ابررایانه جهان نیست، زیرا رایانه ای به نام "تیانهه-1A" توسط چینی ها ارائه شده است که می تواند محاسبات را با سرعتی بسیار بالاتر از ابررایانه جاگوار لابراتواری در تنسی آمریکا انجام دهد.

این رایانه جدید از توانایی اجرای محاسبات با سرعت 2.507 پتافلاب برخوردار است، این در حالی است که جاگوار، سریعترین ابررایانه جهان پیش از "تیانهه" در محاسبات سرعتی برابر 1.75 پتا فلاب داشت.

 

بر اساس تحلیلهایی که در زمینه جهان تکنولوژی انجام گرفته، رکورد جدید ابررایانه چینی ها بر روی نقش چین به عنوان یکی از رهبران تکنولوژیکی جهان تاکید می کند.

به گفته شرکت رایانه ای Nvidia ابررایانه تیانهه به عنوان سیستمی با دسترسی آزاد برای استفاده در محاسبات عظیم و گسترده علمی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بر اساس گزارش سی ان ان، ابررایانه ها که در اصل تعداد زیادی رایانه متصل به هم هستند، به اندازه ای بزرگ و گسترده اند که می توانند چند اتاق و یا حتی یک انبار کوچک را اشغال کنند.

پرسرعت ترین ابررایانه جهان

این تجهیزات معمولا برای پردازش مقادیر عظیمی از اطلاعات علمی مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال مدلهای هواشناسی از جمله محاسباتی هستند که در لابراتوار های آمریکا بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 

برگرفته از مهر



:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 30
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : 26 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

لپ‌ تاپ را روی پای خود نگذارید

لپ تاپ، زانو

بعضی‌ها عادت دارند وقتی با لپ ‌تاپ کار می‌ کنند آن را روی پای خود بگذارند. اگر شما هم جزو همین افراد باشید حتما می ‌دانید که پس از مدتی حرارت پایین کامپیوتر به پوست شما می ‌رسد و گرمای آن را احساس می ‌کنید. اخیرا دانشمندان آمریکایی بیماری ‌ای را معرفی کرده ‌اند که به دلیل همین انتقال حرارت اتفاق می ‌افتد. این بیماری "نشانگان پوست کبابی" نام گرفته است...

در این بیماری پس از این که پوست ران پا مدتی تقریبا طولانی در معرض حرارت قرار می ‌گیرد خال‌ هایی روی آن ظاهر می ‌شود و ظاهری غیرطبیعی به پوست می‌ دهد. به‌ عنوان نمونه یکی از بیماران مبتلا به این نشانگان پسربچه 12 ساله ‌ای بود که عادت داشت روزانه چند ساعت با لپ‌ تاپ بازی کامپیوتری انجام دهد. پس از چند ماه پوست ران پای این پسر شکلی اسفنجی پیدا کرد. علاوه بر آن لکه‌های پوستی بی ‌رنگی هم در ران چپ او به وجود آمد. مورد دیگر یک دانشجوی حقوق بود که او هم دچار خال‌ های بی ‌رنگ روی پوست ران شد. این دانشجو هر روز حدود 6 ساعت لپ ‌تاپی را روی پاهایش می ‌گذاشت و با آن کار می ‌کرد. در 6 سال گذشته، 10 مورد ابتلا به این بیماری در مجله ‌های پزشکی دنیا گزارش شده است.

نشانگان پوست کبابی

دانشمندان معتقدند وقتی پوست بدن در معرض حرارت مزمن قرار بگیرد علاوه بر ایجاد این نشانگان احتمال بروز سرطان ‌های پوستی هم وجود دارد. البته تاکنون ایجاد سرطان در اثر گذاشتن لپ ‌تاپ روی پا گزارش نشده است. اما بروز چنین حادثه‌ ای کاملا منطقی به ‌نظر می ‌رسد چون التهاب مزمن ناشی از حرارت می ‌تواند سرطان پوستی ایجاد کند. دکتر سالکی، متخصص پوست در دانشگاه ویرجینیا می ‌گوید: "وقتی پوست مبتلایان به نشانگان پوست کبابی زیر میکروسکوپ بررسی می ‌شود همان تغییراتی قابل مشاهده است که در آسیب ‌های پوستی ناشی از تابش طولانی اشعه ‌های خورشیدی به وجود می‌ آید."

"نشانگان پوست کبابی" قبل از رواج پیدا کردن استفاده از لپ‌ تاپ هم وجود داشت. این نشانگان در افرادی که شغل آن ها ایجاب می‌ کرد همیشه نزدیک به حرارت زیاد کار کنند، ایجاد می‌ شد. به‌ عنوان نمونه کارگران نانوایی یا شیشه‌ گری. اما در حال حاضر این بیماری در قشر تحصیل ‌کرده و به دلیل استفاده نادرست از لپ ‌تاپ رو به افزایش است.

منبع: AP

ترجمه: پروین رحمانی

هفته نامه سلامت

 

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید. 

 

*مطالب مرتبط:

20 دلیـل درد مـزمــن

تاثیر صفحه نمایش رایانه روی صورت زنان

مراقبت‌ از چشم در کار با كامپیوتر

دردهای ناشی از کار با کامپیوتر

توصیه هایی پزشکی برای كارمندان پشت میزنشین

رفع درد گردن و شانه در کاربران کامپیوتر

بخش تغذیه و سلامت تبیان



:: بازدید از این مطلب : 183
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : 26 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

قباله‌ی بهشت را بخرید
باغ بهشت، ونکور کانادا، معماری سبز

هر وقت دلش می‌گرفت به کنار رودخانه می‌آمد. در ساحل می‌نشست و به آب نگاه می‌کرد. پاکی و طراوت آب، غصه‌هایش را می‌شست. اگر بیکار بود همانجا می‌نشست و مثل بچه‌ها گِل بازی می‌کرد.

آن روز هم داشت با گِل‌های کنار رودخانه، خانه می‌ساخت. جلوی خانه باغچه ایی درست کرد و توی باغچه چند ساقه علف و گُل صحرایی گذاشت.

ناگهان صدای پایی شنید برگشت و نگاه کرد. زبیده خاتون (همسر خلیفه) با یکی از خدمتکارانش به طرف او آمد. به کارش ادامه داد. همسر خلیفه بالای سرش ایستاد و گفت:

- بهلول، چه می‌سازی؟

بهلول با لحنی جدی گفت:

- بهشت می‌سازم.

همسر هارون که می‌دانست بهلول شوخی می‌کند، گفت:

- آن را می‌فروشی؟!

بهلول گفت:

- می‌فروشم.

- قیمت آن چند دینار است؟

- صد دینار.

زبیده خاتون گفت:

- من آن را می‌خرم.

بهلول صد دینار را گرفت و گفت:

- این بهشت مال تو، قباله آن را بعد می‌نویسم و به تو می‌دهم.

زبیده خاتون لبخندی زد و رفت.

بهلول، سکه‌ها را گرفت و به طرف شهر رفت. بین راه به هر فقیری رسید یک سکه به او داد. وقتی تمام دینارها را صدقه داد، با خیال راحت به خانه برگشت.

زبیده خاتون همان شب، در خواب، وارد باغ بزرگ و زیبایی شد. در میان باغ، قصرهایی دید که با جواهرات هفت رنگ تزئین شده بود. گلهای باغ، عطر عجیبی داشتند. زیر هر درخت چند کنیز زیبا، آماده به خدمت ایستاده بودند. یکی از کنیزها، ورقی طلایی رنگ به زبیده خاتون داد و گفت:

- این قباله همان بهشتی است که از بهلول خریده ای.

وقتی زبیده از خواب بیدار شد از خوشحالی ماجرای بهشت خریدن و خوابی را که دیده بود برای هارون تعریف کرد.

صبح زود، هارون یکی از خدمتکارانش را به دنبال بهلول فرستاد. وقتی بهلول به قصر آمد، هارون به او خوش آمد گفت و با مهربانی و گرمی از او استقبال کرد. بعد صد دینار به بهلول داد و گفت:

- یکی از همان بهشت‌هایی را که به زبیده فروختی به من هم بفروش.

بهلول، سکه‌ها را به هارون پس داد و گفت:

- به تو نمی فروشم.

هارون گفت:

- اگر مبلغ بیشتری می‌خواهی، حاضرم بدهم.

بهلول گفت:

- اگر هزار دینار هم بدهی، نمی فروشم.

هارون ناراحت شد و پرسید:

- چرا؟

بهلول گفت:

- زبیده خاتون، آن بهشت را ندیده خرید، اما تو می‌دانی و می‌خواهی بخری، من به تو نمی فروشم! 


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از تبلاگ مسجد امام جعفر صادق ( ع )



:: بازدید از این مطلب : 171
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : 26 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

خرچنگ بخوریم یا نخوریم؟

گوشت خرچنگ

اشاره:

مدتی است فروش خرچنگ و ماهی مركب در برخی رستوران‌های كشور تبلیغ و حتی شنیده شده که در این رستوران ها عملا گوشت خرچنگ سرو می شود. محمد رضا فروزان، راقم این سطور، نخست مبنای فقهی حرمت و حلیت حیوانات دریایی را تحلیل کرده و آنگاه به تبیین دیدگاه فقیهان در این خصوص پرداخته است.

 

در آیاتی از قرآن کریم می خوانیم:

یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا كُلُوا مِنْ طَیبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُوا لِلَّهِ إِنْ كُنْتُمْ إِیاهُ تَعْبُدُونَ(البقرة/172)

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از نعمتهای پاکیزه‌ای که به شما روزی داده‌ایم، بخورید و شکر خدا را بجا آورید؛ اگر او را پرستش می‌کنید!

وَكُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَیبًا وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی أَنْتُمْ بِهِ مُؤْمِنُونَ(المائدة/88)

و از نعمتهای حلال و پاکیزه‌ای که خداوند به شما روزی داده است، بخورید! و از (مخالفت) خداوندی که به او ایمان دارید، بپرهیزید!

در مکتب اسلام بر روی غذا ی حلال وطیب سفارشهای فراوان شده است . دو آیه فوق ودیگر آیات مشابه ، صراحت بر این دارند که مسلمان باید از روزی های پاک وحلال استفاده کرده تا اثر آنرا در زندگی وحیات معنوی خویش مشاهده کند .

خداوند تبارک وتعالی به رسولان دستور می‌دهد که از روزی حلال وپاکیزه ارتزاق کنید تا صالح بگردید . ( دقت کنید ؛ حلال بودن وپاکیزه بودن دو مقوله جداگانه هستند).

مفهموم مخالف آیه چنین است که حلال نخوردن مساوی نا صالح بودن است . در واقع ریشه ی تمام معاصی وانحرافات اخلاقی از لقمه ی حرام سر چشمه می‌گیرد . به تجربه هم ثابت شده ؛ اثر یک لقمه ی حرام مسیر زندگی شخصی را عوض کرده واز اوج عزت به قعر ذلت کشانده است .خداوند فرمود : " فلینظر الانسان الی طعامه " انسان در غذای خود بنگرد .( مهم از کجا آمدن است ) عبس 24

در اهمیت این موضوع همان بس که اصحاب کهف وقتی از خواب بیدار شده ودوست خود را بدنبال تهیه طعام فرستادند ؛ به او سفارش کردند که :

" فلینظر ایها ازکی طعاماً " کهف 19

بنگر کدام غذا پاکیزه تر است . ( واین درسی برای همه ماست که در راههای کسب در آمد خود دقت کافی را مبذول داریم . ) .

از آبزیان ؛ تنها ماهیان وفلس دار آن حلال است که با شرایط درست صید ؛ خوردن آن بدون اشکال است . وشرط آن اینست که باید از آب زنده گرفته شده ودر خارج آب جان بدهد ، نیازی نیست که حتماً در خشکی باشد ؛ اگر داخل قایق وکشتی هم بمیرد ؛ حلال است . اگر داخل تور ودر میان آب بمیرد ؛ آنهم حرام است .

شخصی به خدمت رسول الله ص رسیده وعرض کرد ؛ دوست دارم دعایم مستجاب شود

فرمود : " طهّر مَاءکَلَکَ ولا تُدخِل بَطنَکَ الحرام " وسائل الشیعه 7/145

غذای پاکیزه وحلال بخور واز حرام اجتناب کن .!

 

یکی از کتب فقهی که بسیار کاربردی بوده ودر زندگی روزمره همه با آن سر وکار دارند , بحث« اطعمه واشربه» است . چه چیزی حلال است وچه حرام .

موجودات  رابه سه قسمت تقسیم کنیم :

اول -  برّی ؛ هر آنچه در خشکی زیست کند

دوم – بحری ؛ آبزیان           

سوم – جوّی ؛ پرندگان

دو زیستان مشترکند بین بری وبحری ؛ هیچکدام از دو زیستان ؛ در مکتب اهل البیت حلال نیستند ،مثل ، تمساح ؛ لاک پشت ؛ خر چنگ ؛ قور باغه و...

دو زیستان در مکتب اهل سنت نیز تفصیل دارند .

ما در این نوشتار در صدد بیان حکم خرچنگ وصدف – حلزون – هستیم .

ولی اشاره مختصری به کلیات سه قسمت می کنیم .

 

حیوانات بریّ:

گوشت خرچنگ

از حیوانات برّی – خشکی – فقط 6نوع حلالند ومابقی حرام .

گاو( اهلی ووحشی ) ؛گوسفند ؛ بز ( اهلی ووحشی) ؛ شتر ؛ اسب والاغ ( اهلی ووحشی)

گوزن و آهو و مشابه اینها که در زیر مجموعه ی بز کوهی جای بگیرند , آنها هم حلال هستند .  خرگوش در مکتب شیعه حرام ودر فقه سنیان حلال است .قال فی المغنی : " والارنب مباحة "   11/71

 شیر و تخم هر حیوانی تابع خود حیوان است .حیوان جلّال- نجاستخوار- حرام-عارضی- است .

حیوان موطوءة هم احکامی خاص دارد که دو قسم است:

ماکول ومرکوب .حیوانی هم که از شیر خوک استفاده کرده وپرورش یافته باشد ؛ خودش واولادش ؛ حرامٌ .

تمام محرمات در حال اضطرار ؛ حلال می‌شوند؛ به دلیل " فمن اضطر غیر باغ ولا عاد فلا اثم علیه" بقره 173

حشرات نیز بر اساس قاعده « ویُحرّم ُعلیهمُ الخبائث »  اعراف 157؛ حرمت اکل دارند .

قاعده : "کلما یحرم فی البر یحرم مثله فی البحر والماء " مستند الشیعة فاضل نراقی 15/69

پرندگان :

از پرندگان ؛ آنهائی که با ل زدنشان –دفیفشان- بیشتر از عدم با ل زدن-صفیفشان- باشد ؛ حلال اند . علائم دیگری هم دارند که میتوانید به کتب فقهی مراجعه کنید . از باب وفور گوئیم ؛ تمام انواع کلاغها از هر نوع ( شیخ بهائی کلاغ مزرعه را حلال داند )

حرام هستند . سفید ؛ سیاه ؛ ابلق و....خانواده کبوتر و گنجشک حلال هستند . با شرط صید حلال.

نکته : شکار پرندگان حلال گوشت ، مثل کبوتر وگنجشک با وسایلی شبیه فلاخن ؛ حرام است .

سید محسن حکیم وآیت الله بروجردی و...  شکار با تفنگ ساچمه ای را حلال نمی‌دانند .

رک : رساله محشی بروجردی ص544

 

حیوانات بحری :

مالک:هر آنچه از آب بیرون آید ؛ حلال داند . مثل تمساح ؛ لاک پشت و خرچنگ و... مستند او هم آیه " احل لکم صید البحر وطعامه "    مائده 96  است .

ابن قدامه از او نقل کند : " وقال مالک کل ما فی البحر مباح لعموم قوله تعالی "احل لکم صید البحر وطعامه " مائده 96

زمخشری در کشاف ذیل آیه احل لکم صید البحر گوید :

" احل لکم الانتفاع بجمیع ما یصاد فی البحر " واز ابی لیلی هم نقل کند که گفت:

« جمیع ما یصاد منه » هر آنچه از دریا صید شود ؛ حلال است .  1/680

سید محمود آلوسی هم در روح المعانی از ابی حنیفه پیروی کرده وتمام ماهیان را مباح داند . کما قال : " وهو السمک عندنا "         4/29

ابی حنیفه گوید : لا یباح الا السمک "   فقط ماهیان حلالند؛ با فلس وبدون فلس .

صرف نام ماهی داشتن کفایت میکند ؛ چه دارای فلس باشد وچه نباشد . مثل ؛مارماهی.رک : المغنی ابن قدامه 11/84

قال ابن قدامه : کل ما یعیش فی البر من الدواب البحر لا یحل بغیر ذکاة کطیر الماء والسلحفاة وکلب الماء الا ما لا دم فیه کالسرطان فانه یباح بغیر ذکاة "المغنی11/83

یعنی ، لاک پشت با ذبح شرعی حلال میشود وحیواناتی که خون ندارند مثل خرچنگ نیازی به ذکاة – راه حلال کردن – ندارند . ودر باب سگ آبی هم که قائل بر حلیت هستند " وکلب الماء مباح "از حیوانات بری ؛ سوسمار وکفتار راهم حلال گویند.  المغنی ج11ص81

لیکن در مکتب شیعه ، از حیوانات بحری – آبزیان _ فقط ، ماهی حلال است وآنهم از نوع فلس دارش . بدون فلس ، ولو ماهی نامیده شود ، حلال نیست .

تمام محرمات در حال اضطرار ؛ حلال می‌شوند؛ به دلیل " فمن اضطر غیر باغ ولا عاد فلا اثم علیه" بقره 173

قال المغنیة : " اتفقوا بشهادة صاحب المسالک علی ان کل حیوان بحری – غیر السمک – لا یحل اَکلهِ , حتی ولو کان له فلس ؛ ... وایضاً اتفقوا ان السمک الذی له فلس حلال اَکلهِ ... واختلفوا فی السمک الذی لا فلس له، وذهب الاکثر الی تحریمه ...

مستند فقهاء خبر محمد بن مسلم از امامین صادقین (ع) است؛ محمد بن مسلم سوال کرد:

خوردن ماهی که فلس ( قشر ) ندارد چگونه است؟ فرمودند: "کُل ما له قشر من السمک ؛ وما کان لیس له قشر فلا تاکله " فقه امام صادق ع 4/371

ماهی

یعنی ، فقط ماهی ّ که دارای فلس باشد ؛ حلال است.

اقول : چرا فرمود ماهی قشر دار؟ برای اینکه تمساح از حکم خارج شود.

در زبان قران به سمک ( ماهی )، "حوت" اطلاق شده است .

تعریف ماهی هم در لسان عامیانه مشخص است . طبعاً عامه مردم به تمساح ولاک پشت ، ماهی نمی گویند . بنا براین از آبزیان ؛ تنها ماهیان وفلس دار آن حلال است که با شرایط درست صید ؛ خوردن آن بدون اشکال است . وشرط آن اینست که باید از آب زنده گرفته شده ودر خارج آب جان بدهد ، نیازی نیست که حتماً در خشکی باشد ؛ اگر داخل قایق وکشتی هم بمیرد ؛ حلال است . اگر داخل تور ودر میان آب بمیرد ؛ آنهم حرام است . مسلمان بودن شرط صحت صید نیست ؛ ولی احراز اینکه در بیرون آب مرده باشد ؛ لازم است .

قال فی  مختصر النافع : " ولا یؤ کل السُلحفاة ، ولا الضِفادع ولا السَرَطان "  ص231

خوردن لاک پشت وقورباغه – وزغ – وخرچنگ حرام است .

قال فی الشرایع : " ویؤکل ... والاربیان ( میگو) "

خوردن میگو ، حلال است . روبیان : میگوست . ( حیاة الحیوان الدمیری 1/371)

قال فی الجواهر : " واما الاربیان – میگو- فلا خلاف نصاً وفتوی فی حله "  36/252

صاحب جواهر هم می فرماید , میگو حلال است .

خرچنگ را عقرب آبی می گویند ؛ عربها به او لقب « ابو بحر » داده اند ، دو زیست است ؛ بر یک جهت راه می‌رود ؛ از هوا وآب استنشاق می‌کند . در طول سال شش بار پوست اندازی می‌کند , 8پا دارد ودو فک؛ تند می‌رود . گوئیا سر در بدن ندارد . لانه خود را طوری می‌سازد که یک درب به طرف آب ودرب دیگری بسوی خشکی داشته باشد .

گویند گوشت او برای مسلولین نافع است . مالک خوردن آن را حلال داند . لیکن " یحرم اکله لاستخبائه کالصدف " ( به فتوای شیخ الدمیری حرام است ) .

سوال : میگو که به ماهی شباهت ندارد ؛ پس چه فرقی با خرچنگ دارد ؟ یکی حلال ودیگری حرام ؟

ج = بدلیل « نص » است . صاحب جواهر می نویسد :

یکی از اصحاب امام موسی بن جعفر ع از ایشان سوال کرد : جعلت فداک ما تقول فی اکل الاربیان – میگو- ؟

فقال لی : لا باس بذلک . والاربیان ضرب من السمک .

وفی مرسل محمد بن جمهور عن ابی عبد الله ع : انه سُئل عن الاربیان ، فقال :کُل ،فانه جنس من السمک "جواهر ج36ص253

قال فی تحریر الوسیلة : " الاربیان – المسمی فی لسان هذا الزمان بالروبیان من جنس السمک الذی له فلس ؛ فیجوز اکله ."         ج2ص156

قال الگلپایگانی : " الاربیان المسمی بالروبیان او المیگو من جنس السمک الذی له فلس ، فیجوز اکله "هدایة العباد ج2ص225    فتوای آیت الله صافی هم چنین است .

فتوای سید سیستانی در منهاج هم بر حلیت میگو ست . ( رک: 3/291)

ودر خصوص خرچنگ هم فتوا بر حرمت دارند . کما قال : " لا یحل من حیوان البحر

الا السمک ، فیحرم ... ذا حیاتین کالضِفدِع والسََرَطان – خرچنگ – والسُلحفاة علی الاقوی "ای : قورباغه وخرچنگ ولاک پشت ، حرام هستند . ( منهاج 3/291)

سوال : کوسه حلال است ویا حرام ؟

ج = جوهری در « الصحاح » کوسه را از خانواده ماهیان میداند . ( 73نوع ماهی ؛هست)

" والکوسج : سمکة فی البحر ؛ له خرطوم کالمنشار( شبیه اره)"  ج1ص337

بنابراین با تائید ماهی بودن این حیوان درنده ، در صورت داشتن فلس ، حلال است .

البته عده ای از اهل سنت ؛ کوسه را بدلیل آدمخوار بودن ؛ حرام می گویند .

نکته : شکار پرندگان حلال گوشت ، مثل کبوتر وگنجشک با وسایلی شبیه فلاخن ؛ حرام است .

واما صدف ویا حلزون :

علی بن جعفر ع از برادر بزرگوارش موسی بن جعفر ع حکم خوردن صدف را سوال کرد؛ آیا خوردن گوشت صدف حلال است ؟ امام (ع) فرمود: " لا یحل اکله "حرام است .جواهر الکلام 36/253

آری از مسلمات فقه شیعی، بلا شک حرمت خوردن خرچنگ وصدف است .

حرمت خرچنگ شامل برّی وبحری می‌شود.

سوال : آیا خرچنگ وصدف نجس هستند؟  ج = خیر . زیرا خون جهنده ندارند . ولی خرید وفروش مرده آنها بلا شک ؛ جایز نیست وتصرف در ثمن آن اکل مال بالباطل است.

 

نویسنده: محمد رضا فروزان



:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : 26 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

خواص چای زعفران

چای زعفران

زعفران گیاهی است بومی اروپا و آسیا که اغلب به صورت خشک شده به عنوان ادویه و دم کرده استفاده می شود. همان طور که همه ی شما خوب می دانید این ادویه خیلی هم گران است. دلیل آن هم این است که حدود 400 هزار کلاله ی گیاه زعفران، تنها یک کیلوگرم از این ادویه را در اختیار ما قرار می دهد.

اگر چه زعفران اخیراً به دلیل گران بودن و آگاهی و شناخت مردم از دیگر گیاهان دارویی که علاوه بر این که خواص خوبی دارند و به اندازه ی زعفران هم گران نیستند، محبوبیت قبلی خود را از دست داده اما به هر حال این گیاه دارای خواص درمانی متعددی است که در ادامه برخی از آن ها را ذکر می کنم.

کاهش درد قاعدگی:

در سال های گذشته، زعفران به عنوان یک محرک برای تحرک قاعدگی در زنانی که عادت ماهیانه ی منظمی نداشتند، استفاده می شد. دم کرده ی گیاه زعفران هم چنین برای کاهش خون ریزی رحم، تسهیل خونریزی و کاهش درد ناشی از قاعدگی به کار برده می شود.

البته این چای نباید توسط زنان باردار مصرف شود چرا که در تعدادی از تحقیقات دیده شده است که موجب سقط خود به خودی جنین می شود.

چای زعفران

ضد افسردگی:

چای زعفران برای درمان افسردگی نیز استفاده می شود. گزارش شده است که دریافت مقدار زیادی از دم کرده و یا ادویه ی زعفران موجب احساس شادیو خوشحالی می شود.

پیشگیری از سرطان:

زعفران حاوی کاروتنوئیدها است و بر طبق یافته های علمی، این کاروتنوئیدها ایجاد واکنش های مختلفی در برابر کارسینومای سرطانی، توده های بدخیمسرطانی (سارکوما) و لوکمی در انسان ها می کنند.

سلامت قلب:

بر طبق مطالعات انجام شده، گزارش شده است که چای زعفران از تجمع کلسترول در رگ ها جلوگیری می کند و به این ترتیب از بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

تسکین دردهای شکمی:

دم کرده ی زعفران برای دردهای متوسط تا شدید شکمی و قسمت فوقانی شکم موثر است. همچنین دردهای غشای روده ی بزرگ را نیز آرام می کند.

چای زعفران

کاهش فشار خون:

دم کرده ی زعفران حاوی موادی است که به آن کروستین می گویند که فشار خون را پایین می آورد. به همین دلیل زعفران به پیشگیری از افزایش فشار خون کمک می کند.

خلط آور:

دم کرده ی زعفران موجب تحریک استفراغ و سرفه به منظور تسکین درد سینه، گلو و معده می شود.

 

فواید دیگر:

چای زعفران برای درمان بسیاری از بیماری ها مانند آسم، سرفه، خشکی پوست، حمله عصبی، گاز معده، سوزش سردل،بی خوابی و انزال زود رس مفید است.

از دیگر فواید زعفران این است که موجب رشد موها ی پشت سر به صورت موضعی می شود.

ترجمه: مریم مرادیان نیری – کارشناس تغذیه تبیان

 

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید. 

 

*مطالب مرتبط:

زعفران قاینات (1) و (2)

زعفران از سرطان پیشگیری می کند

زعفران از نابینایی در دوران پیری پیشگیری می کند

مصرف گیاه زعفران در پیشگیری از بروز افسردگی موثر است

اطلاعاتی درباره دَم کرده های گیاهی

مصرف خود سرانه گیاهان دارویی خطرناك است

داروهای گیاهی را بی ضابطه مصرف نكنید

اثرات مفید گیاهان دارویی

درمان افسردگی با داروهای گیاهی

گیاهان مؤثر در سوء هاضمه

داروهای گیاهی برای التهاب مفاصل

بخش تغذیه و سلامت تبیان



:: بازدید از این مطلب : 210
|
امتیاز مطلب : 31
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : 26 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

 تولد جهان شبیه سازی شد

بیگ بنگ

محققان در برخورد دهنده بزرگ هادرون با جایگزین کردن یونهای سرب و برخورد دادن آنها به جای پروتونها موفق شدند بیگ بنگهای کوچکی را، مشابه آنچه در هنگام تولد جهان روی داده است، شبیه سازی کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این موفقیت بزرگ در هفتم نوامبر 2010 و در بزرگترین آزمایشگاه فیزیکی جهان در مرز فرانسه و سوئیس انجام شد که طی آن حرارتی چند میلیون برابر بیشتر از حرارت هسته خورشید به وجود آمد.

پر انرژی ترین برخورد دهنده ذره ای جهان که تحت پوشش سازمان تحقیقات اتمی اروپا، سرن فعالیت می کند، پروتونها را به یکدیگر برخورد می داد تا بتواند نشانه هایی را برای کشف راز شکل گیری جهان هستی به دست آورد. برخوردهای پروتونی در ردیابی ذرات ناشناخته ای به نام بوزون هیگز و کشف نشانه هایی از قوانین فیزیکی جدید از قبیل مفهومی به نام "اَبر قرینه سازی" برای دانشمندان بسیار کارامد خواهد بود.

اما محققان قصد دارند برای چهار هفته آینده نیز بر روی اطلاعاتی متمرکز شوند که از نتیجه برخورد یونهای سرب به دست آمده اند. به این شکل امیدوارند تا بتوانند اطلاعات بیشتری درباره پلاسمایی که جهان هستی، در حدود 13.7 میلیارد سال پیش و در یک میلیونیوم ثانیه پس از انفجار بزرگ از آن ساخته شده است، به دست آورند.

یکی از پروژه های سرن در این برخورد دهنده، یعنی پروژه ALICE به صورت ویژه برای برخورد دادن یونهای سرب طراحی شده است اما دو پروژه دیگر، ATLAS و CMS نیز در مسیر هدف جدید تغییر رویه داده اند.

دیوید اوانز از دانشگاه بیرمنگام که در پروژه  ALICE فعالیت دارد می گوید آزمایش جدیدی که در برخورد دهنده انجام شده توانسته به بالاترین درجه حرارت و چگالی که تاکنون در یک آزمایش به وجود آمده دست پیدا کند به گفته وی این آزمایش در فضایی ایمن و کنترل شده انجام شده و موفق به تولید ذرات تحت اتمی آتشینی با حرارت 10 تریلیون، یک میلیون بار بیشتر از مرکز خورشید شده است.

در این درجه حرارت حتی پروتونها و نیوترونها که تشکیل دهنده هسته اتم هستند نیز ذوب شده و سوپی داغ از کوارک ها و گلوئن ها به نام پلاسمای کوارک- گلوئن به وجود می آورند، ترکیبی که گفته می شود تنها پس از وقوع انفجار بزرگ در جهان وجود داشته است.

بر اساس گزارش بی بی سی، با مطالعه بر روی این پلاسما دانشمندان امید دارند بتوانند اطلاعات بیشتری درباره نیروی قدرتمند میان اتمها و هسته آنها که عامل شکل گیری 98 درصد از جهان هستی هستند، به دست آورند. پس از اتمام آزمایشهای برخورد دادن یونهای سرب، برخورد دهنده بزرگ هادرون برخورد دادن پروتونها را دوباره از سر خواهد گرفت.

 



:: بازدید از این مطلب : 172
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : 26 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

زندگی در دمای 1012 سانتیگراد

دانشمندان اروپایی با کوباندن یون‌های سنگین سرب در ال.اچ.سی، سوپ داغ ذرات زیراتمی با دمای ده‌هزار میلیارد کلوین را که یک‌میلیونیم ثانیه پس از مهبانگ، جهان را فرا گرفته بود؛ بازتولید کردند.

 

برخورددهنده بزرگ هاردون با موفقیت توانست دو یون سنگین سرب را به هم بکوباند و مهبانگ (انفجار بزرگی که جهان ما را به‌وجود آورد) را در مقیاس کوچک شبیه‌سازی کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، دانشمندانی که در حال کار روی این ماشین غول پیکر در مرز سوئیس و فرانسه هستند، توانستند در تاریخ 7 نوامبر / 16 آبان به این شرایط منحصر به فرد دست پیدا کنند. در این آزمایش دما بیش از یک میلیون بار از دمای مرکز خورشید فراتر رفت و ذراتی خلق شدند که پیش از این فقط لحظاتی پس از مهبانگ در طبیعت مشاهده شده بود.

زندگی در دمای 10,000,000,000,000 سانتیگراد

تا به امروز قوی‌ترین شتاب‌دهنده ذرات که توسط سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا، سرن اداره می‌شود، سعی داشت با برخورد دادن پروتون‌ها به یکدیگر به راز شکل‌گیری جهان هستی پی ببرد. آن‌ها در تلاشند با برخورد پروتون‌ها، ذرات گریزپای بوزون هیگز را تولید کنند و به نشانه‌هایی از قوانین جدید فیزیک مانند چارچوب‌های ابرتقارن دست پیدا کنند.

در طول چهار هفته آینده دانشمندان ال.اچ.سی مطالعات خود را روی اطلاعات حاصل از برخورد یون‌های سرب به یکدیگر متمرکز خواهند کرد. با این روش، آن‌ها امیدوارند اطلاعات بیشتری در مورد محیط پلاسمایی به دست بیاورند که جهان را در یک میلیونیوم ثانیه پس از مهبانگ فراگرفت. دانشمندان به کمک تلسکوپ فضایی هابل و فضاپیمای دبیلومپ توانسته‌اند زمان مهبانگ را 13میلیارد و 700 میلیون سال پیش تخمین بزنند.

زندگی در دمای 10,000,000,000,000 سانتیگراد

یکی از آزمایشگاه‌های ال.اچ.سی به نام آلیس فقط برای برخورد یون‌های سرب به یکدیگر طراحی شده است، اما آزمایشگاه‌های اطلس و سی.ام.اس نیز برنامه کاری خود را به بررسی برخورد یون‌های سرب تغییر داده‌اند.

زندگی در دمای 10,000,000,000,000 سانتیگراد

تصاویری که در اینجا می‌بینید، اطلاعات مسیر، انرژی، جرم و بار الکتریکی ذراتی است که پس از این برخورد به‌وجود آمده و توسط آشکارسازهای غول‌پیکر آلیس، اطلس و سی.ام.اس ثبت شده است. دانشمندان با بررسی این ذرات می‌توانند قدم‌به‌قدم به لحظه اولیه برخورد و اتفاق‌هایی که در آن لحظات اولیه روی داده است، پی ببرند.

 

نیروی هسته‌ای قوی

دیوید اوانس، فیزیک‌دان دانشگاه بیرمنگام انگلستان و از محققان شاغل در پروژه آلیس به خبرنگار بی‌بی‌سی گفت: «ما در این مطالعات به بالاترین دماها و چگالی‌هایی که تاکنون در آزمایش‌های زمینی تولید شده است رسیدیم. نتایج تحقیقات برای ما بسیار قابل توجه و مهم است. این آزمایش‌ها در محیطی کنترل شده و امن انجام گرفت و ما به آذرگوی‌های زیراتمی متراکم و فوق‌العاده داغی رسیدیم. دما در این آزمایش‌ها به بیش از 10هزار میلیارد درجه کلوین رسید که یک میلیون بار از مرکز خورشید داغ‌تر است. در این دماها، حتی نوترون‌ها و پروتون‌ها نیز به شکل سوپی متراکم از کوارک‌ها و گلوئون‌ها ذوب می‌شوند و ماده‌ای موسوم به پلاسمای کوارک-گلوئون تولید می‌کنند.»

زندگی در دمای 10,000,000,000,000 سانتیگراد

کوارک‌ها و گلوئون‌ها ذرات زیراتمی هستند و در حالت پلاسمای کوارک- گلوئون این ذرات از جاذبه یکدیگر رهایی پیدا می‌کنند، دقیقا همان شرایطی که دانشمندان معتقدند درست بعد از انفجار بزرگ به وجود آمده است. کوارک‌ها موادی مانند پروتون و نوترون را می‌سازند و گلوئون‌ها ذراتی هستند که با نیروی هسته‌ای قوی (که هسته اتمی را پایدار نگاه می‌دارد) مرتبطند.

با مطالعه این پلاسما، فیزیک‌دانان امیدوارند اطلاعات زیادی در مورد نیروی هسته‌ای قوی به دست بیاورند. بعد از آن‌که ال.اچ.سی یون‌های سرب را به یکدیگر برخورد داد و تحقیقات در این زمینه به پایان رسید، دوباره این دستگاه به حالت برخورد پروتون‌ها برمی‌گردد

 

 

برگرفته از خبرآنلاین



:: بازدید از این مطلب : 164
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : 26 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

دنیایی کمتر از یک وجب

آشنایی با فایل سیستم و گشتی در میان ذخیره سازهای رایانه ای

 

ابزارهای ذخیره، امروز جزو جدانشدنی زندگی ما هستند. همه ما اگر یک هارددیسک خارجی (اکسترنال) همراه‌ مان نباشد؛ حداقل یک حافظه فلش یو‌اس‌ بی دیگر در جیب یا کیف ‌مان هست.

دنیایی کمتر از یک وجب

 در کنار کامپیوترمان هم هارددیسک‌ های جانبی‌ ای که با آداپتور به برق شهری متصل می‌ شوند؛ نقش مهمی در ذخیره ‌سازی اطلاعات دارند اما ‌در مرتب کردن و فرمت کردن هارد‌دیسک یکی از مهم‌ ترین نکاتی که همیشه از طرف کاربران فراموش می ‌شود؛ نوع «فایل سیستم» هارددیسک است. ظاهر این واژه خیلی قلمبه، سلمبه است اما مفهوم نسبتا راحتی است که با دانستن جزئیات آن می‌توانید از محیط حافظه، به‌ صورت بهینه استفاده کنید.

 

فایل سیستم یک متد برای ذخیره و جمع ‌آوری فایل ‌ها و اطلاعات روی ابزارهای ذخیره کامپیوتر است. اصولا کار فایل سیستم، ذخیره فایل ‌ها روی یک بانک اطلاعاتی (دیتابیس) است تا سیستم ‌عامل، امکان مرتب‌ کردن، دستکاری و بازیابی اطلاعات را داشته باشد. فایل سیستم ‌ها در دستگاه‌ های ذخیره اطلاعات مثل هارددیسک‌ ها و سی ‌دی ‌ها، برای نگهداری اطلاعات مربوط به مکان فیزیکی فایل ‌ها روی آنها استفاده می ‌شود.

فایل سیستم ‌های بسیاری وجود دارد که هر کدام از آنها کاربردهای مختلفی دارند. مثلا فایل سیستم استفاده شده در حافظه ‌های فلش با فایل ‌سیستم استفاده شده در بانک‌ های اطلاعاتی متفاوت است ولی مهم‌ ترین فایل سیستم ‌هایی که تمام مردمی که با کامپیوتر سر و کار دارند، باید با آن آشنا باشند؛ از دو یا سه عدد فراتر نمی‌روند.

فایل سیستم ‌های FAT و FAT32 و NTFS مهم ‌ترین آنها هستند.

این سه فایل سیستم را شرکت مایکروسافت ابداع کرد و برای نصب ویندوز از آنها استفاده می ‌شود. اگر تا به حال ویندوز نصب کرده باشید؛ قبل از آغاز نصب ویندوز روی کامپیوتر، از شما درخواست می ‌شود درایوی که می ‌خواهید ویندوز روی آن نصب کنید را با استفاده از یکی از این سه روش، فرمت کنید. هر کدام از این فایل‌ سیستم ‌ها، برتری‌ ها و ضعف‌ هایی نسبت به یکدیگر دارند که بسته به نوع کاربری شما از سیستم‌ عامل ‌تان، از آنها استفاده می ‌کنید.

 

NTFS یا FAT کدام یک برای شما انتخاب مناسب ‌تری است؟

NTFS یا FAT مساله این است. شاید این سوال مانند سوالات عمیق‌ تر زندگی آن ‌چنان سخت نباشد. برای بیشتر کسانی که از ویندوز XP به بالا استفاده می‌ کنند؛ این سوال بسیار واضح است. NTFS هم قوی‌ تر و هم امنیت بالا‌تری نسبت به فایل سیستم ‌های دیگر دارد. در واقع سه فایل سیستم اصلی در ویندوز XP به بالا وجود دارد که شامل FAT16، FAT32 و NTFS است. در اینجا ویژگی‌ های هر کدام را مرور می‌ کنیم.

 

FAT

«جدول تخصیص جای فایل» یا FAT یک معماری هارددیسک کامپیوتر است که هم‌ اکنون به ‌صورت گسترده در دنیا استفاده می ‌شود. فایل سیستم ‌های FAT به علت ساختار نسبتا ساده آن، معمولا روی فلاپی ‌دیسک‌ ها، حافظه ‌های فلش، دوربین‌ های دیجیتال و بسیاری دیگر از دستگا ه ‌های قابل حمل مورد استفاده قرار می ‌گیرد. فایل سیستم FAT تقریبا با تمام سیستم‌ عامل‌ های موجود سازگاری دارد. به همین علت این فرمت برای کارت‌ های حافظه SSD بسیار مفید است و یک راه مناسب برای به اشتراک گذاشتن فایل‌ ها در بین سیستم‌عامل ‌های مختلف است. پس توصیه می‌ کنیم که حافظه ‌های فلش خود اعم از انواع کارت ‌ها و فلش مموری‌ های یو‌اس‌ بی را به ‌صورت FAT فرمت کنید اما خود FAT چند نوع دارد:

دنیایی کمتر از یک وجب

FAT16

فایل سیستم FAT16 در سال 1981 ابداع شد و به دوران سیستم‌عامل DOS برمی‌ گردد. این فایل ‌سیستم اصالاتا برای مدیریت فایل ‌ها روی فلاپی دیسک طراحی شده بود و طی این چندین سال‌، تغییرات کمی روی آن انجام شده است. این فایل سیستم می‌ تواند هارددیسک را هم مدیریت کند اما کارایی کمتری دارد. مهم ‌ترین برتری‌ ای که این فایل سیستم دارد؛ سازگاری آن با تمام سیستم ‌عامل ‌های مایکروسافت و Linux و بعضی از نسخه ‌های UNIX است.

بزرگ‌ ترین مشکل FAT16 استفاده یک عدد ثابت برای تعداد خوشه ‌های استفاده شده در یک پارتیشن است یعنی اگر حجم یک پارتیشن به دو گیگابایت برسد؛ حجم هر خوشه به 32 کیلوبایت می‌ رسد که این به این معنی است که کوچک‌ ترین فایل ذخیره شده روی هارددیسک 32 کیلوبایت حجم خواهد داشت. FAT16 از فشرده کردن فایل، رمزدار کردن فایل و امنیت پیشرفته به کمک کنترل دسترسی، پشتیبانی نمی‌ کند.

 

FAT32

فایل سیستم FAT32 که همراه ویندوز 95 معرفی شد؛ یک نسخه کامل‌ تر شده نسخه قبلی آن یعنی FAT16 است که امکان تخصیص خوشه ‌های بیشتری را به ازای هر پارتیشن می ‌دهد. همین باعث افزایش کاربری بسیار بیشتر این فایل سیستم از FAT16 می ‌شود اما این فرمت هم تمام محدودیت‌ های دیگر FAT16 را به ‌همراه خود دارد.

FAT32 یک محدودیت مهم دیگر نیز به محدودیت‌ های FAT16 اضافه می ‌کند و آن این است که سیستم‌ عامل‌ های دیگری که FAT16 را پشتیبانی می ‌کند از FAT32 پشتیبانی نمی ‌کنند. مهم ‌ترین این سیستم‌ عامل ‌ها NT ، UNIX و Linux است اما اگر شما ویندوز XP خود را با FAT32 راه‌ اندازی ‌کنید و فایل‌ های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید برای دیگران تفاوتی نخواهد داشت که فایل سیستم شما چیست.

 

NTFS

تکنولوژی جدید فایل ‌های سیستم به نام NTFS یک فایل سیستم است که در سال 1993 توسط مایکروسافت معرفی شد و هارددیسک‌ هایی با حجم کمتر از 256ترابایت (یعنی عملا همه هارددیسک‌ های موجود) را پشتیبانی می ‌کند.

فرمت اولیه سیستم‌ عامل ‌های ویندوز 7 و XP و 2000 و NT و سیستم‌ عامل ‌های سرور مایکروسافت، همگی NTFS است.

NTFS اولین بار برای اولین نسخه ویندوز NT معرفی شد. NTFS فایل سیستم بسیار متفاوتی از FAT است. این فایل سیستم با افزایش زیاد امنیت، امکان فشرده کردن تک ‌تک فایل‌ ها و حتی رمزگذاری را امکان‌ پذیر می ‌کند. این فرمت پیش‌ فرضی برای نصب ویندوز XP است. اگر شما بخواهید ویندوز خود را به‌روزرسانی کنید، ویندوز حتما از شما درباره تغییر فرمت خود به NTFS سوال خواهد کرد. اگر شما به ‌روزرسانی را انجام داده ‌اید و اما فرمت را همچنان FAT نگه داشته ‌اید؛ نگران نباشید. شما می ‌توانید از FAT16 یا FAT32 در هر زمان دلخواه به NTFS تغییر فرمت دهید اما به خاطر داشته باشید که برگشت به فرمت‌ های FAT16 و FAT32 کار آسانی نیست، هرچند شما نیازی هم به این کار نخواهید داشت.

فرمت NTFS معمولا با نصب سیستم‌عامل دیگر روی یک کامپیوتر سازگار نیست و زمانی که شما از یک فلاپی دیسک سیستم خود را بوت کنید این فرمت قابل دسترسی نخواهد بود. هرچند دیگر فناوری فلاپی دیسک هم راهی موزه‌ها شده است و این دیگر یک ایراد به‌ حساب نمی ‌آید اما این موضوع تبدیل به یک سنت دیرینه شده و مسوولان سیستم (administration) معمولا توصیه می ‌کنند که کاربران مقدار کمی از پارتیشن خود را به فرمت FAT اختصاص دهند. این فضا برای نگهداری درایورها و نرم ‌افزارهای بازیافت فایل مناسب است و امکان نصب مجدد آنها را برای اوقات اضطراری فراهم می‌ کند و یک مکانیسم برای بیرون آوردن خود از چاهی که خود را در آن انداخته‌ اید؛ محسوب می ‌شود. البته با ارتقای بازیافت اطلاعاتی که در ویندوز XP ایجاد شده است. نیاز به فضای FAT گفته شده کمتر از پیش شده است.

دنیایی کمتر از یک وجب

زمان مناسب برای استفاده از FAT16 و FAT32

اگر شما بیشتر از یک سیستم ‌عامل را روی کامپیوتر خود اجرا می ‌کنید؛ باید مقداری از فضای هارددیسک خود را به فرمت FAT تغییر دهید. تمام اطلاعاتی که شما باید با هر دو سیستم‌ عامل به آن دسترسی داشته باشید؛ باید به فرمت FAT16 یا در صورت امکان FAT32 باشد اما باید توجه داشته باشید که با این فرمت شما هیچ ‌گونه امنیتی ندارید و هر کسی با دسترسی به کامپیوتر شما می ‌تواند فایل ‌های شما را بخواند؛ تغییر بدهد و یا آن را پاک کند. در بسیاری از مواقع این امکان از طریق راه دور (شبکه) هم وجود دارد بنابر این فایل ‌های حساس و مهم خود را در پارتیشن‌ هایی به این فرمت نگهداری نکنید.

 

 

نویسنده: علی شیرزاد

برگرفته از مجله دانستنیها



:: بازدید از این مطلب : 201
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : 26 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

ژیان؛ از دیروز تا امروز

این روزها ژیان 60 ساله می شود، بله دوستان این روزها این شیر پیر 60 سالگd خودش رو برگزار میکنه تا بگوید من همچنان هستم و دود از کنده بلند می شود.

ژیان

خیلی وقت هست خودروهایی که اسم پر ابهت ژیان رو یدک می کشند از سطح شهر های ما جمع شدن و جاشون رو به مثل هایی هم چون”"ژیان ماشین نمی شه ، باجناق فامیل”" دادن، اما کسی نیست روزگاری رو به یاد نیارد که همین ژیان بهترین خودروی ایران هم بود حداقل در رنج قیمت خودش.

ولی سرگذشت ژیان:

امسال شصتمین سالگرد تولید نخستین اتومبیل فرانسوی سیتروئن Citroen 2CV (یا همان ژیان که در سال 1347 توسط شرکت سایپا در ایران مونتاژ شد) است. خودروی ژیان در فرانسه با نام “دوژوو” (”Deux Chevaux”) معروف است، دو ژوو در زبان فرانسوی به معنای “دو اسب” است که بیانگر قدرت دو اسبی این خودرو در مقیاس فرانسوی است.

محبوبیت فراوان این خودرو بیشتر به خاطر قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین آن است.

شاید هنگامی که این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودروی پاریس در هفتم اکتبر سال 1948 رو نمایی شد هیچ کس فکر نمی کرد تا بیست سال این خودرو از محبوب ترین و پر فروش ترین خودروهای فرانسه باشد.

کارشناسان در آن زمان ورود و موفقیت این خودروی دو سیلندر در بازار را بسیار خنده دار می دانستند اما پس از موفقیت چشمگیری که این خودرو در عرصه بازار اتومبیل به دست آورد همگان را شگفت زده کرد.

شرکت سیتروئن طی سالیان متمادی یا ایجاد تغییراتی مدل های جدید ژیان را به بازارها معرفی کرد تا بالاخره آخرین مدل آن در سال 1990 به جهان خودرو معرفی شد.

ژیان

از روز هفتم October 1948 که برای نخستین بار در 35 امین نمایشگاه اتوموبیل پاریس به نمایش گذاشته شد و امریکاییها به طعنه به آن “tin can” (قوطی حلبی – یا بقول ما ایرونیها: لگن) ، آلمانی ها به آن اردک کوچک ، و انگلیسی ها به آن حلزون نام نهادند، تا سال 1990 میلادی در حدود5 میلیون دستگاه ژیان را فروختند و یک صف طولانی5 ساله برای خرید دستگاه نو آن در بین خانواده ها و مردم کم درآمد و اکثرا کشاورز یا جوان فرانسوی وجود داشت و به همین دلیل بود که ژیان های دست دوم را گرانتر و حتی دو برابر قیمت نوی آن می خریدند تا 5 سال در نوبت نمانند!! نمونه های اولیه ( Prototype ) ژیان را فرانسوی ها از ترس اینکه آلمان ها و هیتلر از آنها بعنوان نمونه های ماشینهای نظامی استفاده نکنند در چند مزرعه قایم کرده بودند که بعداز جنگ از زیر خاک بیرون آورده شدند!

ژیان

مدل های اولیه ژیان فقط یک چراغ جلو داشت و با هندل روشن می شد (جلوی پایین کاپوت)، بعدها دوچراغه شد و دارای استارتر مدل امروزی گشت، ظاهرا مدل  اولیه آینه بغل هم نداشته است!

ژیان

ژیان فرانسوی و فولکس قورباغه ای ( بیتل BEETLE ) آلمانی :

دو قارقارک کوچولوی ارزان قیمت زمان جنگ جهانی دوم بودند که تقریبا هیچ نیازی به تعمیر نداشتند و همین باعث کسادی بازار کارخانه های اتومبیل سازی شده بود و ازین بابت ناراحت بودند و به همین دلیل بود که تولیدش را متوقف کردند. اما برای مردم اکثرا روستایی و فقیر فرانسه زمان جنگ دوم جهانی بسیار هم مناسب بود و می توانستند هم با آن سبد های تخم مرغ و گوسفند ها را کیلومترها در جاده های خاکی و پر دست انداز به بازار ببرند و هم با آن به گشت و گذار و پیک نیک بروند و هم اینکه صندلی عقبش را درآورده و در پارکها و پیک نیک ها بعنوان نیمکت از آن استفاده کنند.

ژیان که نام فرانسوی اش 2 CV است امروزه بعنوان یک کالای آنتیک و بسیار گرانقیمت و در عین حال نوستالژیک و خاطره انگیز و اسطوره و افسانه ( myth و legend ) بشمار می رود. از آنجا که هیچ نیازی به تبلیغات نداشت روز اول از روزنامه نگاران برای مراسم پرده برداری از آن دعوتی نشد به همین دلیل بود که ژورنالیست ها که بهشون بر خورده بود سعی در مسخره کردنش کردند و مثلا امریکاییها که زیاد هم با فرانسوی ها آبشون توی یک جوی نمی رود – بخاطر ضعفی که فرانسوی ها در مقابل هیتلر نشان دادند- متلک پراکنی کرده و به ژیان لقب قوطی باریک ( و یا چتری که 4 چرخ داره ‘Umbrella on wheels’ ) داده و به طعنه می گفتند : Does it come with a can opener ( در قوطی بازکن هم باهاش می آید؟)…

ژیان

ژیان نه تنها اولین اتومبیل سازگار با محیط زیست بود ( از لحاظ مصرف خیلی کم بنزین ) بلکه صنعت اتومبیل سازی آن زمان را هم متحول کرد و لقب اتومبیل مردمی ( THE people’s car ) را از آن خود کرد. حتی در سال 1958 مدل جدیدی به نام صحرا ( “Sahara” 4×4 2CV ) با دو موتور – یکی برای چرخ های عقب و یکی برای جلو – ساخته شد. ژیان ها اولش فقط در یک رنگ خاکستری تولید می شدند ولی بعدها رنگهای شاد و متنوع – زرد و قرمز و غیره – هم اضافه شدند. داشبرد بسیار ساده، صندلی های بدون پشتی ، و موتوری که با آب سرد می شد.

ولی این شیر پیر باز هم تصمیم به برگشت دارد، قرار است شرکت سازنده ی این خودرو جدیدترین مدل های آن را  تا سال 2012 به بازار عرضه کند؛ ببینید:

این خودرو جدید مجهز به شیشه پانورامیک PANAROMIC GLASS یا سقف پارچه ای بوده که می تواند همچون مدل های قدیمی به سمت عقب جمع شود . کاپوت این خودرو به طور کامل یاد آور مدل اصلی می باشد , در حالی که چراغ های جلو با گلگیر های بغل یک پارچه شده اند. بازگشت ژیان می تواند شروعی مجدد برای شرکت سیتروئن در طراحی خودرو های مدرن باشد.

ژیان

واین هم جدیدترین طرح ژیان:

این خودرو از به روزترین تکنولوژی ساخت و تولید در کنار مدیریت هزینه ساخت بهره می‏گیرد و با توجه به بازار هدفی که برای این مدل و نسل فعلیش c2 مشخص گردیده، سعی شده تا قیمت تمام شده پایینی را برای مصرف‏کننده به ارمغان آورد. اما این نکته به بهای کاستن از کیفیت تولید، ایمنی و … تمام نشده است. بر طبق آخرین اخبار منتشره 2 cv جدید مراحل پایانی طراحی، مدل‏سازی و ساخت نمونه‏های پیش تولید را پشت سر گذاشته و می‏رود تا قابلیت‏های خود را روی جاده و نه صفحه کامپیوتر به نمایش بگذارد.

ژیان

 سعی شده تا مدل تولیدی با حداقل تفاوت‏های ظاهری نسبت به کانسپت به مرحله نهایی تولید برسد، هر چند وضعیت رکاب‏های جانبی در قسمت زیرین در عقب و کوچکی ابعاد درهای عقب نکته‏ای است که به نظر مورد بازنگری قرار خواهد گرفت. طول کلی 2 cv جدید در حدود 3/5 متر خواهد بود و خلاء مابین دو مدل c1 و c3 را در خانواده سیتروئن پر خواهد کرد.

 

تهیه کننده: محسن مرادی



:: بازدید از این مطلب : 183
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : 26 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

كم یاب ترین مار جهان

كمیاب ترین مار جهان از خطر انقراض نجات یافت.

مار

محققان در سال 1995 دریافتند كه تنها 50 عدد از این مار در جهان وجود دارد و با حفظ این موجود موفق شدن جمعیت آن را به 500 عدد افزایش دهند. موطن اصلی این مار سرزمینی به نام آنتیگوا است. اما از آنجایی كه غذای اصلی میمون پوزه دراز، موش‌های سیاه و سفید و پرنده‌های بزرگ را این مار تشكیل می‌داد كم كم نسل آن رو به نابودی رفت و در سرزمین اصلی خود نایاب شد.

این مار كه در آستانه انقراض قرار داشت، بعد از 15 سال حفاظت جمعتش 10 برابر شده است.

البته جمعیت قابل توجهی از این مار بی ضرر نیز توسط انسان‌ها كشته شدند. اما مجموعه فعالیت‌های 15 سال گذشته مانند از بین بردن موش ها از جزایر دور از ساحل، برگزاری برنامه آموزشی برای انسان‌ها جمعیت این مار به بیش از 500 عدد افزایش یافت. در حال حاضر این حیوان در محیطی به مساحت 63 هكتار نگهداری می شود.

 

منبع: ستنا



:: بازدید از این مطلب : 220
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : 26 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

شهرهای جهان در شب

یکی از فضانوردانی که در ایستگاه فضایی بین المللی ساکن است موفق شد تصاویری بسیار دیدنی از شهرهای زمین در شب تهیه کند.

به تازگی یک فضانورد خوش ذوق به نام "داگ ویلاک" که در حال حاضر در مدار اقامت دارد، تصاویری شگفت انگیز از شب زمین تهیه کرده است که فضای وسیعی از لندن، پاریس، جنوب مدیترانه، مصر در رودخانه نیل، اسپانیا و ایتالیا را نشان می دهند.

این فضانورد خوش قریحه که این تصاویر را در مدت 12 شب از ایستگاه فضایی گرفته است می گوید: "بسیار شگفت انگیز است که نور شهرهای بزرگ و کوچک را از چشم انداز عمق فضا تماشا کنی. دلم برای این چشم اندازه زیبا از دنیای شگفت انگیزمان تنگ خواهد شد."

شهرهای جهان در شب

دریای مدیترانه خط ساحلی شهرهای والنسیا در اسپانیا و لیورنو در ایتالیا

شهرهای جهان در شب

شبه جزیره فلوریدا در جنوب شرقی آمریکا

شهرهای جهان در شب

روشنایی قاهره در دلتای نیل، رودخانه نیل و دریای مدیترانه در میان تاریکی صحرای شمال آفریقا

شهرهای جهان در شب

شفق زیبای شمالی بر فراز شب اروپا و نمایشی دیدنی از روشنایی پاریس و لندن

شهرهای جهان در شب

استانبول در تاریکی دریای سیاه در شمال و دریای مرمر در جنوب می درخشد

 

به نقل از مهر



:: بازدید از این مطلب : 210
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : 26 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

کیک های شکلاتی در مریخ

بیایید تا در میان تپه های ریگی مریخ کمی قدم بزنیم.

این جلوه های برجسته و قابل توجه از نظر زمین ساختی پویا ترین منطقه مریخ به شمار می رود. تپه های ریگی مریخ از دانه های ریگ آتشفشانی (بازالت) تشکیل شده اند و به باور دانشمندان به علت باد های شدید پاییزی و زمستانی مریخ تشکیل شده اند. یکی از جلوه های جالب در این تپه ها وجود تپه های کوچکتر یا دومی است که در تپه های ریگی زمین هم دیده می شود.

در ادامه چند تصویر زیبا از طبیعت خشن اما جالب سیاره مریخ را می بینید که بیشتر از ریگ (شن) های روان ساخته شده است.

تپه های ریگی مریخ

تپه های شکلاتی

تپه های ریگی مریخ

سقوط مواد باعث برخاستن گرد و غبار در تپه ها می شود

تپه های ریگی مریخ

تپه های ریگی قطب مریخ

تپه های ریگی مریخ

تپه های بارکان در سیاره مریخ

تپه های ریگی مریخ

تقارن تپه ها کاملا مشهود است

تپه های ریگی مریخ

برفک، شبنم یا یخ نازک فصلی بر فراز تپه ها

تپه های ریگی مریخ

تپه ها و بستر های سنگی بر سطح یک حفره بسیار عظیم

تپه های ریگی مریخ

تپه های قطب شمال

 

یونس بخشی

به نقل از: parssky.com



:: بازدید از این مطلب : 214
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : 26 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

این موبایل تا 15 ماه شارژ نمی‌خواهد

این گوشی تا 15 ماه شارژ لازم ندارد!

با رونق بازار جهانی تلفن‌های همراه، شرکت فیلیپس که تخصصی در زمینه گوشی و سیستم‌های مخابراتی ندارد نیز محصول جدید خود را در این زمینه وارد بازار کرد.

این موبایل تا 15 ماه شارژ نمی‌خواهد

این گوشی زیبا و جدید Xenium X830 نام دارد و دارای نمایشگر لمسی بزرگی بوده که در مقابل اثر انگشت کاربران حساس است.

روی این گوشی دوربین دیجیتالاین موبایلی 5 مگاپیکسلی به‌همراه فلش نصب شده و شرکت فیلیپس برای آن 8 گیگابایت حافظه داخلی در نظر گرفته است.

 این گوشی در حالت آماده‌باش می‌تواند تا 15 ماه انرژی مورد نیاز را در باتری خود ذخیره کند که این قابلیت در دیـگـر گوشی‌های مشابه موجود در بازار دیده نمی‌شود.

این گوشی، همراه با قلم ویژه‌ای در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که می‌تواند امکان استفاده از برنامه‌های داخلی را آسان‌تر کند اما فاقد صفحه‌کلید سخت‌افزاری است و از دیگر امکانات به‌کار رفته در آن می‌توان به سیستم ویژه پخش فایل‌های صوتی به‌همراه کلیدهای ویژه و مرورگر اینترنتی پیشرفته اشاره کرد.

 

تازه‌ترین کارت گرافیکی ECS

چند روز پس از معرفی رسمی کارت‌های گرافیک رده ارزان‌قیمت سری GT 430 انویدیا، شرکت ECS به تولید این کارت‌ها پرداخت.

این موبایل تا 15 ماه شارژ نمی‌خواهد

از آنجا که محصولات سری جدید انویدیا برای رقابت با محصولات ارزان‌قیمت AMD نماینده‌ای نداشتند، عرضه این کارت اهمیت بسیار دارد و ممكن است بر فروش محصولات این شرکت بیفزاید.

این کارت نخستین کارت ارزان بر پایه چیپ‌های انویدیاست که قابلیت پشتیبانی از دیركت‌اكس 11 و تصاویر ویدئویی 3 بعدی و دیسک‌های بلوری را نیز دارد.

اما محصول جدید ECS که در آینده نزدیک با پشتیبانی سازگار عرضه خواهد شد، به یك گیگابایت حافظه گرافیکی اختصاصی مجهز شده و از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان پشتیبانی از فناوری‌های HDCP، انویدیا PhysX و انویدیا كودا را برشمرد.

این مدل به خروجی‌های Dual-link DVI و HDMI مجهز شده و از رابط PCI اكسپرس2 برای اتصال به مادربرد پشتیبانی می‌کند.

تاکنون اطلاعاتی درباره زمان عرضه و قیمت این كارت گرافیكی اعلام نشده است.

 

WD TV Live برنامه های تلویزیون را درجا ذخیره می‌کند

این دستگاه كه توسط شركت وسترن‌دیجیتال ساخته شده، وسیله‌ای كوچك است كه به تلویزیون‌های HD متصل شده و فایل‌های محتوای رسانه‌ای را ذخیره می کند یا برنامه های ذخیره شده در دستگاه را نمایش می‌دهد.

این دستگاه توانایی نمایش ویدئو با كیفیت بلوری را بدون افت حتی یك فریم تصویری دارد، ضمن این‌كه فهرست انواع فایل‌های رسانه‌ای پشتیبانی شده توسط آن نیز واقعا جالب توجه است.

همچنین از رابط كاربری ساده‌ای با قابلیت هدایت آسان برخوردار است. دركل وسیله كوچك سودمندی است كه امكان لذت از تماشای انواع فایل‌های محتوای رسانه‌ای را بر صفحه تلویزیون منزل‌تان با كمترین مشكل و دردسر برای شما فراهم می‌كند.

این موبایل تا 15 ماه شارژ نمی‌خواهد

ویژگی‌ها:

اتصالات: HDMI، كامپوننت، خروجی صدای مینی‌جك استریو و دیجیتال اپتیك S/PDIF، درگاه اترنت 100/10، 2 عدد یو‌اس‌بی

پشتیبانی از فایل‌های: wma ،aac ،ogg ،

mp3 mppeg1-4 ،wav ،wmv-HD ،xvid ،divx و ویدئوی H.264 و تصاویر ثابت jpeg ،bmp و tiff.

اندازه ابعاد بدنه: 40 در 125 در 100 میلی‌متر

مصرف برق: 4 وات در حالت روشن و 1 وات آماده

قیمت جهانی: 84 یورو



:: بازدید از این مطلب : 211
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : 26 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

کشف موجودی که هرگز نمیمیرد!

این عروس دریایی حیرت انگیزترین موجود زنده در دنیاست نوتریکولا هرگز از پیری نمی میرد و می تواند تا ابد خود را بازسازی کند

 

شاید برایتان جالب باشد بدانید بدن شما در چند وقت یک بار نو می شود یعنی با گذشتن زمان معینی هیچ اثری از بدن قبلی شما وجود ندارد. تحقیقات علمی نشان می دهد که مولکول های ( نه سلول ها) بدن ما هر ده سال یک بار نو می شوند. یعنی بعد از گذشتن این زمان دیگر اثری از مولکول های کربن قدیمی در بدن هیچ انسانی پیدا نمی شود. پس ما هر ده سال یک بار عوض می شویم با این همه ما پیر می شویم و می میریم. حالا موجود عجیبی پیدا شده که می تواند خودش را از نو تشکیل بدهد و هرگز نمیرد. توربتوپ سیس نوتریکولا یا عروس دریایی نامیرا همان موجود است و جزئی از خانواده مرجان ها به حساب می آید.

این موجود در حقیقت یک ستاره دریایی است که می تواند به اولین مرحله زندگی اش برگردد.

درست مثل بنجامین باتن(نام یک فیلم سینمایی؛ در مورد مردیست که ابتدا پیر به دنیا می آید و بعد در حالی میمیرد که به نوزاد تبدیل شده است). اما این موجود کمی با بنجامین تفاوت دارد مورد عجیب این جانور این است که نوتریکولا می تواند بعد از بازگشت به عقب دوباره زندگی اش را از سر بگیرد.

این موجود عجیب این توانایی را بعد از رسیدن به حداکثر بلوغ چشمی به دست می آورد و با یک سفر در زمان به آغاز حیاتش بر می گردد.

نوتریکولا تنها موجود شناخته شده در جهان است که نشان می دهد یک جانور چند باخته ای می تواند به مرحله قبل از بلوغ برگردد. این جانور این کار را از طریق یک نوع جهش سلولی انجام می دهد. این جهش سلولی انجام می شود که عروس دریایی  به حالت دیگری تغییر می کند یعنی دارای سلول های جدیدی می شود. در این روند بدنه اصلی عروس دریایی تبدیل به توده ای می شود که شکل دهنده اولیه آن موجود است. به این توده اولیه بواسیر لحمی گفته می شود. برای این کار ابتدا چتر عروس دریایی خودش را به توده ملکولی تبدیل می کند و بعد تمام موها و شاخک ها را جذب خودش می کند. بعد موهای تغییر شکل یافته به این توده متصل شده و توده لحمی اولیه به وجود می آید. از رشد این توده یک عروس دریایی جدید متولد می‌شود. از نظر تئوری این عمل می تواند بی نهایت بار تکرار شود بنابراین از نظر بیولوژیکی این نوع از عروس دریایی نامیرا محسوب می شود. برای اینکه بدانیم این موجود چقدر در زمان به عقب بر می گردد باید بدانیم روند رشد و بالغ شدن آن چگونه است.

 

کشف موجودی که هرگز نمیمیرد!

- تولد یک نامیرا

تخم هایی که عروس های دریایی جوان از آنها متولد می شوند در درون بدن جانور ماده پرورش پیدا می کنند وقتی تخم ها کاملا می رسند جانور ماده آنها را در کف دریا رها می کند تا جفتش آنها را بارور کند. تخم های بارور شده به لارو و در نهایت به لحم با توده سلولی تبدیل می شوند. این همان مرحله ای است که جانور بالغ می تواند خودش را به آن برگرداند. جانور در این حالت تازه متولد محسوب شده و یک میلی متر بزرگی دارد. دوران نابالغی این جانور تنها چند هفته طول می کشد و بعد از آن تبدیل به جانور بالغ می شود زمان دقیق این مرحله به دمای آبی بستگی دارد که نوتریکولا در آن متولد می شود بدنه اصلی نوتریکولا شبیه ناقوس است منتها ناقوسی که بیشترین قطر آن 5/4 میلی متر و ارتفاعش هم تقریباً به همین اندازه است. ژله ای که بدنه زنگ مانند این جانور را تشکیل می دهد به صورت یک نواختی نازک است مگر در قسمت هایی که به سر یا بالای نوتریکولا متصل می شود. در میان بدنه ناقوسی جانور قسمت قرمز رنگ و درخشانی دیده می شود. این قسمت چیزی نیست جز معده عروس دریایی نوتریکولاهای تازه متولد شده تنها یک میلی متر هستند و فقط هشت شاخک دارند در حالی که جانوران بالغ چیزی بین 80 تا 90 شاخک دارند و همان طور که گفته شد قطرشان تا چهار و پنج میلی متر هم می رسد. عروس های دریایی از پلانگتون ها تغذیه می کنند. گونه های مختلف این جانور بین چند ساعت تا چند ماه عمر می کنند.

 

کشف موجودی که هرگز نمیمیرد!

- تولد دوباره یا جاودانگی

با آنکه نوتریکولا ها می توانند بی نهایت بار به دوران جنین برگشته و دوباره  زندگی خودشان را آغاز کنند اما در طبیعت بیشتر نوتریکولاها یا شکار می شوند یا در مرحله لحمی بر اثر بیماری جانشان را از دست می دهند، بدون آنکه بالغ شوند. شاید به همین دلیل است که تعداد آنها بی نهایت نشده است. با این همه زندگی این جانور یکی از طولانی ترین مراحل حیات در طبیعت است. به همین دلیل نمی توان عمر این نمونه های مختلف این جانور را حدس زد. این جانور منحصر به فرد بوده و نمونه مشابهی برای آن در طبیعت پیدا نشده است. تنها آزمایش های دقیق در محیط تحت نظر نشان داده است که این گونه منحصر به فرد می تواند به مرحله لحمی خود باز گردد و زندگی دوباره ای را از سر گیرد با این همه این موضوع به این معنی نیست که این جانور هرگز نمی میرد. حتی آن هایی که می توانند از نو خودشان را تولید کنند. در واقع وقتی جانور به مرحله لحمی باز می گردد و دوباره رشد می کند در حقیقت یک عروس دریایی جدید متولد شده که ممکن است از نظر ظاهری با موجود اولیه متفاوت باشد. البته از آنجایی که توده تشکیل دهنده ثابت است، می شود گفت سلول های این جانور هرگز نمی میرند به این معنی می توان نوتریکولا را یک موجود جاودانه به حساب آورد.

 

 

نوشته: علی رنجبران

برگرفته از دانستنیها



:: بازدید از این مطلب : 216
|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : 26 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

10 رکورد طبیعی زمین

جهان اطراف ما همیشه پر از رمز و راز بوده و بشر نیز همواره به دنبال کشف این رمز و رموز طبیعت بوده است. در این میان 10 رکورد بارز طبیعت توجه زمین شناسان را بخود جلب کرده که آنرا برای شما دوستان نیز بیان می کنیم.

1. کویر لوت ؛ گرمترین نقطه ی زمین

در مورد گرمترین نقطه جهان بحث های بسیاری وجود دارد. برخی صحرای العزیزیه لیبی که بالاترین دمای ثبت شده در آن 58 درجه سانتیگراد است و برخی دره مرگ (Death valley) در کالیفرنیا با 56 درجه سانتیگراد را گرمترین نقطه جهان می دانند. اما ماهواره ی سازمان ناسا در کویر لوت دمای 71 درجه سانتیگراد را نیز ثبت کرده است و کارشناسان معتقدند که این دما بالاترین دمای ثبت شده در جهان است.

کویر لوت

2. قله چیمبورازو در اکوادور ؛ مرتفع ترین نقطه از مرکز زمین

همه می دانند که قلعه اورست با ارتفاع 8848 متر مرتفع ترین قله و بلندترین نقطه جهان از سطح دریاست اما آنچه خیلی ها نمی دانند این است که قله چیمبورازو با ارتفاع 6320 متر بلندترین نقطه جهان از مرکز زمین است. قله چیمبورازو در نزدیکی خط استوا حدود 2 کیلومتر نسبت به قله اورست، از مرکز زمین دورتر است.

قله چیمبورازو

3. جزیره تریستان ؛ دور افتاده ترین جزیره مسکونی

جزیره تریستان در جنوب اقیانوس اطلس دورترین نقطه مسکونی در جهان و به قدری کوچک است که فاقد فرودگاه می باشد. این جزیره 272 نفر جمعیت دارد که تنها از 8 نام خانوادگی استفاده می کنند. این جزیره در دهه 1800 میلادی به مستعمرات انگلستان افزوده شده. ساکنین این جزیره دارای کد پستی بریتانیا هستند و اگر از طریق اینترنت کالایی را خریداری کنند مدت ها طول می کشد تا به دست آنها برسد. در صورتی که قصد سفر به آنجا را داشته باشید باید بدانید که نزدیکترین خشکی با آن 2000 مایل معادل 3218 کیلومتر فاصله دارد.

جزیره تریستان

4. آبشار های آنجل ؛ بلندترین آبشار جهان

آبشار های آنجل

آبشار آنجل در ونزوئلا با ارتفاع 984 متر بلندترین آبشار جهان محسوب می شود.

5. اویمایکن ؛ سرد ترین نقطه مسکونی روی زمین

اویمایکن

اویمیاکن روستایی است در سیبری واقع در روسیه با 800 نفر جمعیت. پایین ترین دمای ثبت شده در این منطقه 71 درجه سانتیگراد زیر صفر است و به همین دلیل سردترین نقطه مسکونی جهان محسوب می شود.

6. دره های بیابانی ؛ خشک ترین نقطه جهان

حدود 2 میلیون سال است که در دره های بیابانی (dry valleys) واقع در آنتارتیکا بارندگی صورت نگرفته است و فاقد یخ، آب یا برف هستند.

دره های بیابانی

7. عمیق ترین نقطه اقیانوس ها

گودترین نقطه جهان چاله ماریاناس (گودال ماریان) در اقیانوس آرام است. عمیق ترین نقطه این چاله حدود 11 هزار متر عمق دارد. اگر قله اورست را به درون این گودال بیندازیم قله آن بیش از دو کیلومتر در اعماق این اقیانوس فرو خواهد رفت. فشار آب در ته این گودال 1000 برابر فشار در سطح دریاست. در سال 1960 نیروی دریایی آمریکا زیر دریایی را با دو سرنشین به کف این گودال فرستاد. و آنها ماهی، خرچنگ و دیگر موجودات دریایی را در اعماق این گودال مشاهده کردند.

چاله ماریاناس

8. مرطوب ترین ترین نقطه جهان

مرطوب ترین ترین نقطه جهان

شهر Llore در کلمبیا سالانه به طور متوسط 30 سانتیمتر بارندگی دارد.

9. کوه تر (thor) در کانادا مرتفع ترین پرتگاه عمودی جهان

این کوه که در پارک ملی جزیره بافن در کانادا واقع است دارای پرتگاه عمودی به ارتفاع 1250 متر و زاویه 150 درجه است.

thor

10. پست ترین نقطه جهان

بحر المیت

بحر المیت با ارتفاع 422 متر پایین تر از سطح دریا، پست ترین ساحل جهان را دارد. این دریاچه در مرز اردن و فلسطین اشغالی واقع است. جاده دور این دریاچه نیز کم ارتفاع ترین جاده جهان محسوب می شود. به دلیل شوری بیش از حد آب (10 برابر بیشتر از دریای مدیترانه) این دریاچه، هیچ موجود زنده ای در آن زندگی نمی کند، به همین دلیل هم نام این دریاچه بحر المیت یا دریای مرده است.

 

 

تنظیم: مرادی

منبع: عصرایران



:: بازدید از این مطلب : 229
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : 26 آبان 1389 | نظرات ()