نوشته شده توسط : محمد میرشکار

دنیا در سه نگاه


در گوشه و کنار جهان، گهگاه خبرهای علمی کوتاهی منتشر می شود که مطلع شدن از آن ها خالی از لطف نیست. خبرهای کوتاهی که در عرض چند ثانیه ما را به دنیایی  دیگر سوق می دهند. در این مطلب به سراغ سه خبر جذاب از این گونه مطالب رفته ایم.

دنیا در سه نگاه

به نظر شما چه کسی به چی کسی در این تصویر نگاه می کند!؟ تصویر جدیدی از سحابی هلیکس ( که بعضی از آن به چشم خدا یاد می کنند) توسط تلسکوپ ویستای سازمان فضایی اروپا در شیلی به ثبت رسیده است. در تصویر جدید فروسرخ ( در مقایسه با تصاویر قبلی گرفته شده از هلیکس در نور مرئی) به نظر می رسد در مقابل این چشم کیهانی یک لنز قرار گرفته شده به طوری که رنگ آبی در تصاویر قدیمی تبدیل به رنگ قهوه ای در عکس های جدید شده است. آنچه که در امواج فروسرخ مشخص است رشته گازهای سرد در داخل سحابی به همراه پس زمینه واضح تر درون هلیکس است.

سحابی هلیکس یک سحابی سیاره نماست که در صورت فلکی دلو واقع شده و نزدیک به 700 سال نوری از ما فاصله دارد. این جرم جذاب کیهانی زمانی تشکیل شده که یک ستاره همانند خورشید در سال های پایانی عمر خود قرار گرفته است.  خورشید ما نیز در چند میلیارد سال آینده به این شکل درخواهد آمد.

سحابی هلیکس معدنی از گازهای درخشان هست. حلقه اصلی هلیکس در حدود 2 سال نوری عرض دارد که تقریبا نصف فاصله خورشید تا نزدیکترین ستاره به آن است. با این حال موادی که ستاره مرکزی این سحابی به بیرون منتشر می کند حداقل تا 4 سال نوری امتداد می یابد

در مرکز این سحابی ستاره رو به مرگی قرار دارد که توده های گرد و غبارگونه و گاز را به بیرون پرتاب می کند.

دنیا در سه نگاه

 مقایسه عکس جدید و قدیم سحابی هلیکس

 

اینجا جزیره جدید خالی از سکنه ایست که در دریای سرخ به تازگی سر از آب برآورده است. در اواخر ماه دسامبر در پی فعالیت آتشفشانی درون دریای سرخ این جزیزه جوان متولد شده ! البته فوران های آتشفشانی اکنون دیگر متوقف شده است.

جزیره جدید قسمتی از جزایر زبیر هست که در 60 کیلومتری سواحل یمن قرار گرفته است. بر اساس گزارش ام اس ان، دانشمندان رصد این جزیره جدید را ادامه خواهند داد تا میزان دوام و بقای آن را بسنجند زیرا بسیاری از این جزیره ها به دلیل اینکه از خاکستر آتشفشانی ساخته شده اند به واسطه امواج دریا به سرعت نابود می شوند.

دنیا در سه نگاه

آیا شما از شرکت در پروژه هایی که به محققان برای رسیدن به اهدافشان کمک می کند لذت می برید؟ جهان در شب یکی از همین پروژه هاست که شما می توانید با شرکت در آن به دانشمندان کمک کنید. در ادامه به بیان قسمتی از اطلاعاتی که جهت شرکت در  پروژه نیاز دارید می پردازیم.

 

جهان در شب چیست؟

جهان در شب برنامه ای بین المللی است که جهت بالا بردن سطح آگاهی مردم نسبت به آلودگی نوری و مضرات آن طراحی شده است. هدف این پروژه آن است تا با افزایش آگاهی علاقه مندان، از آن ها در سراسر جهان دعوت کند با اندازه گیری میزان روشنایی آسمان شب محل زندگی خود و ثبت آن در پایگاه رسمی پروژه، محققان را در داشتن تصویری مناسب از میزان آلودگی نوری مناطق مختلف زمین یاری کنند.

آلودگی نوری نه تنها موجب افزایش روشنایی آسمان در شب ( و به تبع آن غیر قابل رویت شدن ستارگان) می شود بلکه تهدیدی جدی برای  حیات وحش و سلامتی انسان نیز به شمار می رود. اتلاف انرژی نیز تاثیر زیان بار دیگری است که توسط آلودگی نوری پدید می آید.

دنیا در سه نگاه

شرکت در این پروژه بین المللی تنها نیاز به طی کردن 5 گام دارد:

** از طول و عرض جغرافیایی محل سکونت خود مطلع شوید.

** صور فلکی جبار ، اسد و چلیپا را در زمانی که بیش از یک ساعت از غروب خورشید در آسمان می گذرد پیدا کنید.

** ستارگان مورد مشاهده خود در صورت های فلکی نام برده شده را با نمودارهای ارائه شده در سایت مقایسه کنید.

** مشاهدات خود را گزارش کنید

** نتایج را با هزاران نفر در سراسر جهان به اشتراک بگذارید و مقایسه کنید.

شما به راحتی می توانید با رفتن به پایگاه رسمی این پروژه اطلاعات بسیاری را درباره چگونگی شرکت در آن کسب نمایید و لذت شرکت در یک مشارکت جهانی را به خود هدیه دهید.       

درباره آلودگی نوری خوب است بدانید که:

آلودگی نوری به استفاده نادرست از نور گفته می شود که اثرات بسیار مخربی را بر محیط زیست می گذارد و اغلب به آن توجهی نمی شود. ما به نوری نیاز داریم که جلوی پا و محیط اطرافمان را روشن کند نه آسمان بالای سرمان را!

 

درباره آلودگی نوری مطالب مختلفی در بخش دانش و زندگی تبیان تهیه شده است که می توانید آن ها را از لینک های زیر مشاهده کنید:

 

کنترل آلودگی نوری، فرمول نجات زمین از دست بیگانگان فضایی

 

آلودگی نوری باعث شکستن درختان

 

با این مورد خطرناک آشنا شوید!



:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

آشنایی با فناوری تله مدیسین (2)


در عصر حاضر دیگر مرز مشخصی بین علوم وجود ندارد.تخصص های فراوانی در حد فاصل علوم جای گرفته است که تله مدیسین از جمله ی آن هاست. در این قسمت در ادامه قسمت قبل به معرفی بخشی دیگر از این فناوری می پردازیم.

آشنایی با فناوری تله مدیسین( (2

 

همان طور که ذکر کردیم تله مدیسین ،عبارت است از ارایه خدمات درمانی وفراهم سازی سرویس های پزشکی درجایی که فاصله وزمان ،عامل مهمی محسوب می شود.در این راستا متخصصان علوم پزشکی با بهره گیری از فناوری اطلاعات وارتباطات شبکه ،می کوشند تااطلاعات مربوط به سوابق بیماران ودانش پزشکی خود را به اشتراک بگذارند واز این طریق سرعت عمل وکارایی روش های درمانی را بهبود بخشیده وهزینه های درمانی راکاهش دهند.

کاربردهای سرویس های تله مدیسین

 کاربردهای تله مدیسین بسیار گسترده و فراگیر است در این جا به مواردزیراشاره می کنیم .

1. مشاوره از راه دور(tele consulation): در حال حاضر عمده‌ترین کاربرد این فناوری، مشاوره‌های پزشکی است که هم در ایران و هم درنقاط دیگر جهان به راحتی درحال انجام می‌باشد. مشاوره از راه دور معمولاً بین دو یا چند پزشک و یا بین بیمار و پزشک معالج صورت می‌گیرد. در مشاوره از راه دور استفاده از تمام امکانات ارتباطی نظیر تلفن، فاکس، پست الکترونیکی، گفتگوی اینترنتی، صفحه پیغام،کنفرانس مطبوعاتی و....امکان پذیر می‌باشد. چیزی که باید در نظر گرفت این است که در مشاوره از راه دور قابلیت دسترسی هم به  اطلا عات مفید  وهم اطلاعات غلط و نادرست، پزشکان قلابی و سایت‌های فاقد اعتبار پزشکی وجود دارد.

آشنایی با فناوری تله مدیسین( (2

2- آموزش از را ه دور (tele education) : در جهان امروز این موضوع به اثبات رسیده است که توسعه هر علمی نیازمند آموزش گروه های متخصص آن علم است. tele education در 3 حوزه مطرح می شود

- آموزش از راه دور

- دسترسی به اطلاعات از راه دور

- آموزش بهداشت از راه دور

 tele education دارای مزایای زیادی است از جمله اینکه به دلیل کاهش رفت و آمد بیماران و متخصصان مخارج عمومی کاهش یافته و دیگر اینکه میزان اطمینان به مراکز بهداشتی درمانی افزایش و تبادل اطلاعات بین مراکز درمانی بهبود می یابد .

آشنایی با فناوری تله مدیسین( (2

3- جراحی از راه دور: جراحی از راه دور توسط روبات ها و سیستم های پزشکی پیشرفته انجام می شود ولی به دلیل هزینه بر بودن این روش هنوز در کشورهای در حال توسعه انتقال مناسب نیافته و محدود به کشورهای توسعه یافته شده است. چند مشکل اساسی در جراحی از راه دور مطرح است: یکی عدم اطمینان لازم بیماران از روش های جراحی از راه دور است که باید با آموزش صحیح این مشکل حل شود ، عدم لمس کردن پزشک به صورت مستقیم است که پیش بینی می شود به زودی کیفیت لمس کردن روبات ها بالا رفته و این مشکل برطرف شود، همچنین هر چه فاصله بین پزشک و بیمار زیاد شود سرعت ارتباط با تجهیزات و مانیتورها کمتر می‌شود و در چنین شرایطی ممکن است پزشکان درگیر یک تاخیر بیست و پنج ثانیه‌ای روی مانیتورها شوند که همین ثانیه‌های اندک در شرایطی خاص برای بیمار حکم مرگ یا زندگی را خواهد داشت.

درواقع جراحی رباتیک استفاده از ابزاری است که با بهره گیری از بازوهای رباتیک حرکت دست جراح را بسیار دقیق به درون بدن بیمار منتقل می‌کند و تصاویر هنگام عمل را به صورت واضح و شفاف در اختیار جراح قرار می‌دهد

چیزی که پزشک را قادر به کنترل جراحی می‌کند یک اتصال اینترنتی قوی است که برای برقراری ارتباط بین پزشک و وسایل جراحی، مانیتورها و همچنین ارتباط با پزشکان با تجربه مورد استفاده قرار گیرد.

آشنایی با فناوری تله مدیسین( (2

از آنجا که در این روش پزشک هم با جان بیمار سر و کار دارد نمی‌توان با اینترنتی که قطع و وصل می‌شود، اقدام پزشکی را انجام داد. جراحی از راه دور تنها در زمان دور بودن جراح و بیمار کاربرد ندارد. یکی از بزرگترین مشکلات جراحان لرزش بی اختیار دستشان است. در حال حاضر دستکش‌های خاصی ساخته شده که حرکات دست جراح را در فضای سه بعدی تشخیص می‌دهند، از میان این حرکات، لرزش تناوبی دست، فیلتر شده و مابقی حرکات به بازوی دقیقی که بر روی بدن بیمار در حال انجام عمل است، منتقل می‌شود. برای انجام عمل‌های دقیق تر، جراحی بر روی مدل مصنوعی و بزرگتری از اندام بیمار انجام گرفته و حرکات در مقیاس کوچکتر بر روی اندام واقعی پیاده می‌شود.

آشنایی با فناوری تله مدیسین( (2

اولین جراحی از راه دورفرااقیانوسی در جهان

برای اولین بار عمل جراحی از راه دور با کمک ربات در 7 سپتامبر 2001 انجام گرفت در این عمل جراحی کیسهء صفرای زن 68 ساله‌ای بستری در بیمارسـتانCIVIL در شــــــرق فرانسه، توسط تیم جراحــی در نیـویورک برداشته شد در این عمل جراحی حدود هفت هزار کیلومتر بین تیم جراحی در نیویورک و بیمار بستری شده در بیمارستانی در شرق فرانسه فاصله وجود داشت. پزشک مستقر در نیویورک وسایل جراحی نهاده شده دراتاق عمل توسط ربات را دستکاری می‌کرد و این عمل با کمک خط فیبر نوری پرسرعت و با اسـتفاده از سیســتم جراحـــی روباتـیک لاپاروسکوپی Zeus به مدت ”ھ54 دقیقه به طول انجامید در این عمل بیمار بعد از یک هفته فعالیت عادی خود را از سر گرفت.

آشنایی با فناوری تله مدیسین( (2

روش جراحی Robotic

در سال 1988، انجام جراحی با حداقل تهاجم (MIS) با ورود دوربین‌های کوچکی از طریق سوراخهای کوچک انجام شد.اولین سیستم روباتیک، سیستم جراحی da Vinci در اتاقهای جراحی، در 11 جولای 2000 توسط FDA تایید شد. این ربات شامل قسمتی میلیمتری برای کنار زدن شش است. سه instrument از شکاف کوچکی بین دنده‌ها در قفسه سینه می‌باشد.این سه instrument دو تا در حکم دستهای جراح و یکی در حکم دوربینی برای انتقال تصاویر به واحد خارجی می‌باشند. این ربات حرکت دست را جراح توسط یک سیــــــستم کامپیوتری به سیگــنال دیجیتال تبدیل کرده و به سر دیگر instrument ارسال می‌کند. در سمت جراح واحد خارجی شبیه یونیت برای نشستن جراح می‌باشد که جراح با در دست گرفتن joy stickها و مشاهده قلب بیمـار در تمام مدت جراحی از طریق دوربین جراحی می‌کند انتقال حرکت دست جراح به واحد به واحد داخلی با joy stickها امکان پذیر می‌باشد.

مزایای روش جراحی Robotic

آشنایی با فناوری تله مدیسین( (2

• کاهش دوران طولانی نقاهت پس از عمل جراحی، دردهای بعد از جراحی، زمان لازم برای بستری بیمار در بیمارستان و هزینه‌های مربوطه

 • عدم نیاز به شکستن استخوان جناغ و باز کردن قفسه سینه

• بهبود یافتن سریع زخمهای مربوط به شکاف‌های کوچک ایجاد شده

• در دسترس بودن جراحان خبره با قابلیتهای منحصر به فرد در مکان‌های بیشتر

 

 

معایب روش جراحی Robotic

آشنایی با فناوری تله مدیسین( (2

• افزایش فاصله بین پزشک و بیمار کاهش سرعت ارتباط با تجهـیزات و مانیتورها

• امکان ایجاد تاخیر بیست وپنج ثانـیه‌ای روی مانیتورها با توجـه به شرایط پزشکان

• زمان تاخیر بین وقتی که جراح حرکت چاقو را می‌بیند تا وقتی که واقعا برش را انجام می‌دهدکمتر از یک پنجم ثانیه افزایش احتمال برش محل اشتباه

• در حال حاضر قابلیت انجام عمل توسط روبات در ماکزیمم فاصله حدود 300 کیلو متر (در ارتباط با سیم) و 35 کیلومتر (با ارتباط بی سیم)

• عدم تمایل بیماران برای تحت عمل قرار گرفتن به دلیل جدید بودن این تکنولوژِی

• گرانقیمت بودن روباتها

• عدم حضور دستیاری برای پزشک

• عدم وجود فیدبک حسی

• عدم درک حسی از محیط اطراف بیمار توسط پزشک

ادامه دارد...



:: بازدید از این مطلب : 200
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

آشنایی با فناوری تله مدیسین(1)


در عصر حاضر اکثر علوم، وابستگی خود را به it احساس می کنند. علم پزشکی نیز از این قانون مستثنی نیست . فناوری تله مدیسین به كارگیری تكنولوژی الكترونیك و دیجیتال به منظور اعمال مراقبت‌های پزشكی و بهداشتی از بیمارانی است كه در نقاط دور از مركز درمانی به سر می‌برند.

آشنایی با فناوری تله مدیسین(1)

 (telemedicine ) تله مدیسین در واقع به معنای "پزشکی از راه دور " است و این کلمه در دهه 1970 میلادی توسط فردی به نام Thomas bird معرفی شده است . تعاریف بسیاری از این کلمه مطرح است. طبق تعریف ITU ، تله مدیسین عبارتست از  عمل مراقبت پزشکی با استفاده از ارتباطات صوتی تصویری.در ابتدا پزشکان سعی نمودند تا صداهای قلبی و ریوی را جهت بررسی توسط تلفن به سایر متخصصین انتقال دهند. این مفهوم شامل طیفی از مشاوره تا مراحل تخصصی تر مثل انجام جراحی از راه دور است.

در این روش امکان کنترل و مدیریت بحرانهای ایجاد شده در زمینه بهداشت، درمان و سلامت نیز فراهم می‌شود. زمانی که به وسیله اینترنت، آزمایش‌ها و تشخیص‌های پزشکی درباره یک بیمار ی را در اختیار پزشکی دیگر در آن سوی جهان قرار می‌دهید و با وی مشورت می‌کنید، درحقیقت از تله مدیسین استفاده کرده‌اید یا زمانی که یک پزشک معالج از طریق ارسال یک ایمیل ساده در مورد وضعیت بیماری یکی از بیمارانش با یکی از پزشکان متبحر در قاره‌ای دیگر مشورت می‌کند در واقع بخشی از این سیستم را بکار برده‌است.

فناوری تله مدیسین به كارگیری تكنولوژی الكترونیك و دیجیتال به منظور اعمال مراقبت‌های پزشكی و بهداشتی از بیمارانی است كه در نقاط دور از مركز درمانی به سر می‌برند

 برقراری ارتباط پزشک و بیمار، معاینه از راه دور به کمک ارسال تصاویر رادیولوژی، ارسال سیگنال‌های حیاتی و گزارشهای متنی و صوتی شرح حال بیمار از یک سو و ارایه دستورات به صورت متن یا صوت و یا در مواردی خاص همچون جراحی از راه دور بصورت فرامین مکانیکی توسط پزشک، چرخه یک عملیات پزشکی از راه دور را تشکیل می‌دهد. فناوری تله مدیسین مهارتی است که از ابزارهای چند رسانه‌ای بهره می‌گیرد و با استفاده از تعداد زیادی فناوری‌های روز شامل تصویر زنده، صدای زنده، داده‌ها و تصاویر پزشکی، سیستم‌های ارتباطی، متن‌ها، عکس‌ها و پارامترهای حیاتی مرتبط با پزشکی، می‌توان خدمات پزشکی را از فاصله دور به مکانی دیگر ارایه داد.

آشنایی با فناوری تله مدیسین(1)

فناوری تله مدیسین مشتمل بر نگهداری، مراقبت، تشخیص، مشاوره و معالجه بوده ضمن اینکه در این مرحله توجه به انتقال داده های پزشکی و مسائل آموزشی نیز وجود دارد،در نگاهی جامع تر و کامل تر می توان گفت  بطور عمومی تله مدیسین به کاربرد فناوری های پزشکی و ارتباطی جهت تبادل هر گونه اطلاعات، اعم از داده ، صدا یا ارتباطات تصویری بین پزشک و بیمار یا پزشک و متخصصان بهداشت و درمان در موقعیت های مجزای جغرافیایی و به منظور ایجاد امکان تبادل جهت مقاصد پزشکی ، بهداشتی درمانی ، تحقیقاتی و آموزشی تحصیلی اطلاق می شود.

در فرآیندهای تله مدیسین چه چیزهایی منتقل می‌شود؟

* جمع‌آوری داده‌ها و انتقال اطلاعات پزشكی

* تصاویر پزشكی ذخیره شده

* صدا و تصویر زنده

بعضی از اطلاعات بالینی كه توسط سامانه تله مدیسین منتقل می‌شود شامل:

* صدای قلب، ریه، شكم و...

* انتقال زنده اطلاعات نوار قلب (ECG)

* انتقال تست‌های تنفسی (PFT)

* تصویر رادیولوژی و ام.آر.آی

آشنایی با فناوری تله مدیسین(1)

* تصویر دهان و دندان

* تصویر گوش

* تصویر بیماری‌های پوستی

* انتقال اطلاعات فشارخون

* انتقال علائم حیاتی

فرایندهای تله مدیسین به طرق زیر منتقل می‌شوند:

شبكه‌های رایانه‌ای

* اینترنت و اینترانت

* خطوط تلفنی

* ماهواره‌ها

* و هر روشی كه ارتباط بین رایانه‌ها را برقرار كند

 سرویس های تله مدیسین به 3 گروه اطلاعات داده ای ، صوتی و تصویری تقسیم می شوند:

آشنایی با فناوری تله مدیسین(1)

الف:  اطلاعات و سرویس های صوتی : این دسته از از سرویس ها بر مبنای اطلاع رسانی به وسیله خطوط تلفن مهیا می شود. کم هزینه ترین نوع سرویس اطلاع رسانی پزشکی به وسیله تلفن است که در ایران هم تحت عنوان پزشک در منزل مورد استفاده قرار می گیرد. این سرویس به 2 گونه تقسیم بندی می شود:

گروه اول به صورت برون خط (off line) : به طور مثال صدای قلب بیمار برای پزشک ارسال و توسط دستگاه ضبط می شود ، تا مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و گاهی هم خروجی به صورت منحنی کشیده شده و نتیجه به بیمار اعلام می شود.

گروه دوم به صورت بر خط (on line) : به طور مثال صدای بیمار از طریق خط تلفن مستقیم به پزشک می رسد و پزشک همان جا روی آن تصمیم گیری کرده و اعلام نتیجه می کند.

 

ب: اطلاعات و سرویس های تصویری: از جمله این سرویس ها می توان به کنفرانس ویدئویی و انتقال تصاویر و دورآ پرتو نگاری اشاره کرد. این سرویس ها هزینه بر هستند ولی کاربرد فراوانی دارند.گاهی اوقات با دستگاه های اسکنر این اطلاعات به پزشک معالج می رسد و گاهی هم بوسیله پرتونگاری دیجیتالی این اتفاق رخ می دهد که بطور مستقیم تصاویر به صورت دیجیتالی تبدیل شده و انتقال می یابد . این روش امروزه در مراکز پرتونگاری رایج است.

 

ج: اطلاعات و سرویس های داده ای: این نوع از اطلاعات به 3 گروه تقسیم می شوند:

1. دسترسی on-line به پایگاه های اطلاعاتی که باعث می شود پزشکان و کاربران دیگر به راحتی از آخرین وضعیت بیمار مطلع شده و سریع تجویز کرده و بلافاصله بازخورد دهند.

2. اینترنت است که برای به روز رسانی اطلاعات پزشکی به کار می رود و باعث می شود پزشکان از آخرین اخبار جهان پزشکی مطلع شده و یا حتی بوسیله اینترنت از گوشه ای به گوشه دیگر اطلاعات را رد و بدل کرده و مراقبت های پزشکی انجام دهند .

3. دورآسنجی است که به مفهوم مطالعه و نمایش عملکردهای فیزیولوژیک انسان یا حیوان از مراکز دور یا سیار است . اولین تجربه دورآسنجی توسط NASA انجام شده است که از وضعیت فیزیولوژیک فضانوردان خود مطلع بود .

آشنایی با فناوری تله مدیسین(1)

اهداف تله مدیسین

• بهبود مراقبت از بیمار

• بهبود دسترسی و مراقبت پزشکی برای نواحی روستایی و محروم

• دسترسی بهتر به پزشکان جهت مشاوره

• در دسترس قرار دادن امکانات برای پزشکان جهت هدایت معاینات خودکار

• کاهش هزینه‌های مراقبت‌های پزشکی

• ایجاد خدمات مراقبت پزشکی (در سطح جغرافیایی و جمعیتی وسیع)

• کاهش نقل و انتقال بیماران به مراکز درمانی

• ایجاد فضای مراقبت مدیریت شده در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

 

    ادامه دارد...

 

 

فرآوری: مریم نایب زاده

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: dietiran- euc- Wikipedia- emory-tbzmed



:: بازدید از این مطلب : 216
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

ارائه ی نکات امنیتی درباره اینترنت


با این چند نکته می توانید تا حدودی امنیت زندگی آنلاین خود را تضمین کنید.

استفاده از یک برنامه مدیریت کلمات عبور

ارائه ی نکات امنیتی درباره اینترنت

همانطور که بارها گفته شده است ، در حال حاضر پرکاربردترین روش تایید هویت شما استفاده از کلمات عبور میباشد . در صورتی که از یک کلمه عبور طولانی و تا حد امکان پیچیده ( نه به شکلی که خودتان هم یادتان برود ) استفاده کنید ، تا حد زیادی امنیت حساب های کاربری خود را افزایش داده اید .

همه ماچندین حساب کاربری در وبسایت های مختلف داریم . از جیمیل گرفته تا حساب بانکی و سایت هایی که در آنها عضو هستیم . مسلما به خاطر سپردن کلمات عبور مربوط به هر حساب کاربری کار ساده ای نیست و همین مشکل باعث میشود تا ما دست به کار خطرناکی بزنیم . آن کار خطرناک استفاده از یک کلمه عبور برای چند حساب کاربری است . مسئله ای که در اکوسیستم سرقت هویت و اطلاعات حساب کاربری افراد نقش بسیار مهمی دارد .

اما راه حل چیست ؟ شاید بهترین راه حلی که بتوان برای این موضوع پیدا کرد ، استفاده از برنامه های مدیریت کلمات عبور باشد . روش کار نیز به این صورت است که شما اطلاعات مربوط به حساب های کاربری ( نام کاربری و کلمه عبور ) را به این برنامه ها میدهید . پس از این هرگاه که شما قصد ورود به وبسایتی را داشته باشید ، این برنامه ها به صورت خودکار اطلاعات شما را در وبسایت مورد نظر وارد میکنند و شما تنها با کلیک کردن بروی دکمه ورود میتوانید وارد وبسایت مورد نظر خود شوید .

استفاده از این برنامه ها چه مزایایی دارد ؟ شاید بتوان چهار مزیت اصلی را برای این برنامه ها عنوان کرد .

الف ) هنگامی که شما اطلاعات خود را به این برنامه ها میسپارید ، تنها کافیست که فقط یک کلمه عبور را به یاد داشته باشید . در واقع با همان کلمه عبور که Master Password نام دارد به سایر کلمات عبور خود دسترسی خواهید داشت . در این صورت دیگر لازم نیست از یک کلمه عبور مشابه برای چند حساب کاربری استفاده کنید .

ب ) این برنامه ها به صورت اتوماتیک وبسایت هایی که در آنها عضو هستید را شناسایی کرده و به محض مواجه شدن با صفحه ورود اطلاعات ، فیلدهای نام کاربری و کلمه عبور را پر میکنند . در اینصورت اگر یک بدافزار سارق اطلاعات مثل یک کیلاگر در سیستم شما فعال باشد نیز خطری شما را تهدید نخواهد کرد . چون شما هیچ کلیدی را نفشرده اید و کیلاگر هیچ موردی را ثبت نخواهد کرد .

اطلاعات مربوط به حساب های کاربری ( نام کاربری و کلمه عبور ) را برنامه های مدیریت کلمات عبور میدهید . پس از این هرگاه که شما قصد ورود به وبسایتی را داشته باشید ، این برنامه ها به صورت خودکار اطلاعات شما را در وبسایت مورد نظر وارد میکنند و شما تنها با کلیک کردن بروی دکمه ورود میتوانید وارد وبسایت مورد نظر خود شوید

پ ) این برنامه ها باعث میشوند تا شما دیگر نیازی به استفاده از سیستم مدیریت کلمات عبور مرورگر خود نداشته باشید . در این صورت کلمات عبورتان مستقیما در اختیار مرورگر قرار نخواهد گرفت . چون همانطور که میدانید مرورگرها یکی از آسیب پذیرترین برنامه های موجود روی یک سیستم هستند و همیشه با اشکالات امنیتی که دارند ، مستعد افشای اطلاعات کاربری شما میباشند .

ت ) تولید کلمات عبور پیچیده یکی دیگر از قابلیت های این برنامه ها میباشد . در هنگام عضویت در یک وبسایت از شما کلمه عبوری درخواست خواهد شد . شاید به دلیل عجله ای که داشته باشید نتوانید همه جوانب انتخاب یک کلمه عبور قدرتمند را رعایت کنید . اما کافیست این کار را به دست برنامه های مدیریت کلمه عبور بسپارید تا یک کلمه عبور قدرتمند برای شما انتخاب کنند .

اکنون که با مزایای این برنامه ها آشنا شدید شاید لازم باشد تا چند برنامه مشهور و قدرتمند در این زمینه را به شما معرفی کنیم . Lastpass ، KeePass ، 1Password ، Stenagos و Kaspersky Password Manager از برنامه های قدرتمند در این زمینه میباشند .

فعال سازی قابلیت تایید دو مرحله ای گوگل

ارائه ی نکات امنیتی درباره اینترنت

این روزهای بیشتر ما حداقل از یک یا چند محصول این غول اینترنت استفاده میکنیم . سرویس هایی که در کمال سادگی طراحی شده و واقعا کارآمد هستند . سرویس هایی مانند جیمیل ، گوگل مپ ، یوتیوب ، گوگل پلاس و … . این سرویس ها قابلیت این را دارند که با وارد کردن اطلاعات کاربری خود در وبسایت گوگل ، کاملا شخصی سازی شوند . مثل میتوانید به گوگل مپ لاگین کرده و نقشه هایی که خودتان ایجاد کرده اید و مکان هایی که روی نقشه علامت زده اید را مشاهده کنید .

اکنون فرض کنید که کلمه عبورتان به سرقت رفته است . فردی که کلمه عبور شما را در اختیار دارد به راحتی میتواند به تمام سرویس های گوگل لاگین کرده و اطلاعات شما که در آن سرویس ها قرار دارند را مشاهده کنید . مثلا به جیمیل لاگین کند و ایمیل های شما را بخواند و یا به گوگل مپ برود و مکان هایی که روی نقشه علامت زده اید را مشاهده کند . پس حتما متوجه شده اید که اطلاعات کاربری شما در گوگل چقدر مهم هستند . چون با همان کلمه عبور ، تمام سرویس های گوگل در دسترس قرار میگیرند .

سال گذشته بود که گوگل قابلیتی به نام Two-Step Verification را معرفی کرد . قابلیت که بسیار مورد توجه قرار گرفت و تا حد زیادی در امنیت حساب های کاربری گوگل موثر واقع شد . اگر میخواهید بیشتر در مورد این قابلیت بدانید و یا روش فعال سازی آن را مشاهده کنید ، این مطلب از گویا آی.تی را بخوانید .

 

به گوگل کروم مهاجرت کنید

ارائه ی نکات امنیتی درباره اینترنت

به عقیده آقای “رایان ناراین ”‌ که یکی از متخصصین آزمایشگاه امنیتی کسپرسکی هستند ، مرورگر کروم امن ترین مرورگر در بین 5 مرورگر مطرح دنیاست . دلایلی نیز که آقای ناراین برای ادعای خود می آورد ، قابلیت هایی همچون سندباکسینگ ، حالت مرور ایمن و آپدیت اتوماتیک میباشد . وی همچنین معتقد است که قابلیت های امنیتی کروم ، آن را به بهترین گزینه در مقایسه با سایر مرورگرها تبدیل کرده است و همچنین سرعت تیم امنیتی کروم در رفع مشکلات و نقایص را از دیگر عوامل مهم به شمار می آورد .

اما پس از همه این موارد آقای ناراین توصیه میکنند که بعد از نصب مرورگر کروم باید در اولین اقدام افزونه KB SSL Enforcer را نصب کنید . وبسایت هایی که قصد تبادل اطلاعات مهم را داشته باشند ، باید ابتدا بستری بسیار امن را پیاده سازی کرده تا به هنگام تبادل اطلاعات کسی در میانه راه به آنها دسترسی پیدا نکند . وبسایت بانک ها که دائما در حال تبادل اطلاعات مالی مشتریان هستند ، مثال خوبیست . این وبسایت های از کانال های ارتباطی امن SSL استفاده میکنند تا اطمینان حاصل شود که اطلاعات به دست فرد یا افراد دیگری نخواهد افتاد . بعضی از مواقع مرورگر ما نمیتواند به صورت اتوماتیک در هنگام وارد کردن اطلاعات ، پروتکل HTTPS را فعال کند . اگر ما هم فرد کم حواسی باشیم مسئله خطرناک تر خواهد شد . اما در صورتی که افزونه KB SSL Enforcer را نصب کنید ، به صورت اتوماتیک قابلیت SSL بروی وبسایت مورد نظر پیدا شده و فعال میشود . پس حتما این افزونه را از گویا آی.تی دریافت کرده و نصب کنید .

 

 

رمزنگاری کامل هارددیسک

ارائه ی نکات امنیتی درباره اینترنت

فایل هایی که رمزنگاری نشده باشند در واقع هیچ امنیتی ندارند . هر کسی میتواند به آنها دسترسی داشته باشد و هر نوع عملیاتی را روی آنها اجرا کند . اما اگر فایل های شما به صورت رمزنگاری شده باشند ، هیچکس به جز شما نمیتواند به محتوای آنها دسترسی پیدا کند . چون تنها کسی که کلمه عبور مربوط به فایل ها را دارد ، شما هستید . برخی برنامه ها هستند که روی فایل ها به اصطلاح رمز میگذارند . اما پس از اینکه آن برنامه را حذف کنید و یا از طریق سیستم عامل دیگری به آن فایل مراجعه کنید ، خیلی راحت محتوای آن را مشاهده خواهید کرد . اما در عملیات رمزنگاری یک فایل ، با استفاده از علم ریاضیات آن فایل رمزنگاری میشود و به شکل داده هایی غیر قابل فهم در خواهد آمد . اکنون شما از هر سیستم عامل دیگری به این فایل دسترسی پیدا کنید ، هیچ محتوایی نصیب شما نخواهد شد . بنابراین نتیجه میگیریم که رمزنگاری اطلاعات به نوع خاصی از سیستم عامل و یا پیکربندی آن بستگی ندارد .

اما برای رمزنگاری فایل ها میتوانید از نرم افزارهای قدرتمندی همچون Bit Locker که در خود ویندوز تعبیه شده است و یا نرم افزار بسیار قدرتمند TrueCrypt که در هر سه سیستم عامل مطرح ویندوز ، لینوکس و مک او اس ایکس کار میکند نیز بهره بگیرید . در صورتی قصد آشنایی با TrueCrypt را دارید ، مطالعه این مطلب از گویا آی.تی را به شما توصیه میکنیم .

 

پشتیبان گیری از اطلاعات

ارائه ی نکات امنیتی درباره اینترنت

اگر تا به حال در اثر مشکلات فنی و یا به سرقت رفتن لپ تاپ خود حین مسافرت اطلاعات تان را از دست داده باشید ، دردناکی این موضوع را کاملا حس کرده اید . اما راه چاره چیست ؟ همان چیزی که خیلی از کاربران از آن فراری هستند . یعنی پشتیبان گیری از اطلاعات مهم و ضروری . چون از آن برای خود یک غول ساخته ایم که جرات روبرو شدن با آن را نداریم . در حالی که این کار بسیار ساده و راحت است . شما میتوانید پشتیبان گیری را به دو صورت انجام دهید .

 

الف ) پشتیبان گیری از طریق اینترنت یک راه حل بسیار ایمن است . چون اطلاعات شما در بهترین شرایط ممکن نگهداری خواهند شد و هیچ ترسی بابت از دست دادن آنها نخواهیم داشت . به عنوان مثل وقتی فایلی را روی سرورهای گوگل آپلود میکنید ، دیگر نگرانی بابت از دست دادن آن بی معنی خواهد بود . چون آن فایل در چند سرور مختلف که در مکان های متفاوتی قرار دارند آپلود شده و اگر برای یکی از سرورها اتفاقی بیفتد ، چند صد و چند هزار کیلومتر دورتر ، نسخه دیگری از آن فایل موجود است .

اما چند سرویس مفیدی که میتوانید از آنها به منظور پشتیبان گیری از اطلاعات خود استفاده کنید ، میتوان به Mozy ، Carbonite و iDrive اشاره کرد . هر چند که سرویس های مفید و کارآمد دیگری نیز هستند که اشاره کردن به آنها مطلب را طولانی خواهد کرد .

ب ) پشتیبان گیری بوسیله یک هارددیسک اکسترنال میتواند روش خوبی برای آن دسته از افراد باشد که به اینترنت پرسرعت مجهز نیستند . در واقع شاید بهترین روش برای 99 درصد از ما ایرانی ها باشد . چون با این سرعت های لاک پشتی و هزینه های بالا ، نمیتوانیم فایل های چند صد مگابایتی و یا چند گیگابایتی را روی اینترنت آپلود کنیم . اما همین روش هم میتواند تا حدود زیادی خیال ما را راحت کند . پس در استفاده از آن تردید جایز نیست .

 

جاوا را از کامپیوتر خود حذف کنید

ارائه ی نکات امنیتی درباره اینترنت

توجه داشته باشید که منظور جاوا اسکریپت نیست . برنامه Java که از سوی شرکت سان میکروسیستمز عرضه میشود میتواند باعث دور زدن روتین های امنیتی برنامه های شرکت Adobe شده و از این راه هکرها میتوانند با استفاده از اکسپلویت ها به سیستم شما نفوذ کنند . آقای ناراین ساده ترین راه را به شما پیشنهاد میدهد و آن هم حذف برنامه Java از سیستم شماست . احتمال اینکه جاوا زیاد به کار شما بیاید ، کم است مگر اینکه با یک برنامه خاص سر و کار داشته باشید . در هر صورت حذف کردن جاوا به بالا بردن سطح امنیت شما کمک زیادی خواهد کرد .

 

ارتقا به Adobe Reader X

ارائه ی نکات امنیتی درباره اینترنت

امروزه بیشتر مقالات در اینترنت به صورت PDF منتشر میشوند . چون هنگامی که یک نوشته به صورت PDF منتشر میشود ، دیگر وابستگی به پیکربندی های سیستم مقصد مثل فونت ها ، زبان و مواردی از این دست وجود ندارد . برای مشاهده اینگونه فایل ها نیز باید از برنامه های مخصوص که به PDF Reader مشهور هستند استفاده کنید . شاید در بین تمام پی.دی.اف خوان ها ، Adobe Reader معروف تر از همه باشد . ولی مشکلی که همیشه محصولات شرکت ادوبی داشته اند آسیب پذیری های متعدد آنها بوده است . تا جایی که در سال های گذشته نام حداقل یکی از محصولات Adobe در بالای لیست آسیب پذیرترین نرم افزارهای سال قرار داشته است . اگر شما در حال استفاده از برنامهAdobe Reader هستید و به احتمال بسیار زیاد آن را آپدیت هم نمیکنید ، باید خود را آماده حملات هکرها و خرابکاران سایبری کنید . به نظر شما توصیه آقای ناراین در این مورد چیست ؟ این متخصص امنیت توصیه میکند که همیشه از آخرین نسخه برنامه Adobe Reader استفاده کنید . همچنین یکی دیگر از توصیه های وی استفاده از Adobe Reader X میباشد . این نسخه از برنامه ادوبی ریدر از قابلیت هایی مثل حالت محافظت شده شده و تکنولوژی Sandboxing بهره میبرد که همین موارد کار را برای هکرها بسیار سخت خواهد کرد .

بر اساس گفته های آقای “براد آرکین”‌ رئیس بخش امنیت نرم افزار شرکت ادوبی تا به حال کد مخربی نوشته نشده است که بتواند روی Adobe Reader X تاثیر گذار باشد .

 

اصول اولیه را فراموش نکنید

ارائه ی نکات امنیتی درباره اینترنت

همیشه در هر کاری باید اصول اولیه را درست انجام داد . در بحث امنیت نیز تفاوتی وجود ندارد . اگر شما همه موارد بالا را انجام دهید اما به اصول امنیت و پایه های آن توجه نداشته باشید ، مانند اینست که نیمی از مسیر را طی نکرده باشید . یکی از اصول اولیه امنیت ، بروزرسانی نرم افزارهای موجود روی سیستم است و اولین نرم افزاری که باید همیشه در اولویت بروزرسانی باشد ، سیستم عامل شماست . بروزرسانی سیستم عامل باعث میشود تا آسیب پذیری های امنیتی آن برطرف شده و راه نفوذ هکرها و بدافزارها سد شود . شاید یکی از مشکلاتی که ما کاربران ایرانی برای بروزرسانی نرم افزارها و از جمله سیستم عامل ها با آن مواجه هستیم ، سرعت بسیار پایین اینترنت باشد . به همین دلیل بیشتر کاربران ایرانی قید آپدیت کردن نرم افزارها و سیستم عامل خود را میزنند . اما میتوان با روش های دیگری نیز شروع به آپدیت سیستم عامل ویندوز کرد . قبلا در این مطلب توضیح داده ایم که چگونه با سرعت کم ، ویندوز را آپدیت کنیم . شاید سیستم عامل شما کاملا آپدیت نشود ، اما دریافت همین تعداد آپدیت امنیتی نیز میتواند مانع نفوذ هکرها و بدافزارها شود .

بعد از آپدیت سیستم عامل باید به فکر آپدیت نرم افزارها نیز باشیم . آپدیت نرم افزارها و مخصوصا آنهایی که در ارتباط با اینترنت هستند ( مثل مرورگرها ) بسیار مهم است . چون با کشف یک آسیب پذیری توسط هکرها ، سیل حملات اینترنتی به سمت کاربران روانه خواهد شد . برنامه بسیار مفیدی به نام Secunia CSI وجود دارد و مسئول بررسی دیگر برنامه ها به منظور دریافت پچ های امنیتی آنها میباشد

دومین مورد نیز آپدیت آنتی ویروس میباشد که نیازی به توضیح ندارد . در طی یک روز هزاران عدد بدافزار از قبیل کرم ، ویروس ، تروجان ، روتکیت و موارد دیگر تولید میشوند . اگر شما یک آنتی ویروس قدرتمند و آپدیت شده نداشته باشید مطمئنا به دردسر خواهید افتاد . پس آپدیت آنتی ویروس را نیز فراموش نکنید .

همچنین نکته دیگری که حائز اهمیت است ، احتیاط در زمان نصب برنامه هاست . بدین صورت که در هنگام نصب برنامه ها به گزینه هایی که تایید میکنید باید توجه ویژه ای داشته باشید . بعضی برنامه ها در هنگام نصب شدن به شما پیشنهاد میکنند که به عنوان مثال تولبار مربوط به یک سایت را نصب کنید . همین تولبار میتواند با آسیب پذیری هایی که دارد باعث اخلال در روند امنیتی سیستم شما شود .

اما آخرین توصیه آقای ناراین به کاربران اینست که برنامه هایی که نیازی به آنها ندارید را در اسرع وقت از سیستم حذف کنند . دلیل آن هم آسیب پذیری هاییست که در این برنامه ها وجود داشته و همین مورد میتواند امنیت شما را تهدید کند .

 

 

بخش دانش و زندگی تبیان

منبع: گویا آی تی



:: بازدید از این مطلب : 203
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

رسوایی بزرگ وال استریت


اعتراضاتی که 17 سپتامبر گذشته در آمریکا و مقابل ساختمان وال استریت در این کشور آغاز شد، هم اکنون سراسر آمریکا را دربرگرفته و به شدت نظام سرمایه‌داری حاکم بر آن را تهدید می‌کند.

شناخت ریشه‌های این اعتراضات و جنبش نشات یافته از آن که به نظر می‌رسد، در آینده حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهد داشت، امری بسیار ضروری می‌نماید به همین دلیل این مطلب تلاش می‌کند، شناختی از وال استریت، دست‌های در پشت پرده این نماد مالی عظیم بین المللی و آمریکایی و بحرانی که با درگیر شده را بررسی کند.

وال استریت

- ریشه کلمه وال‌استریت و ظهور آن

وال استریت واژه‌ هلندی- آلمانی و نام خیابان بسیار معروفی در محله "منهتن" کلان ‌شهر نیویورک در ایالات متحده آمریکا است که ساختمان اصلی‌ترین بورس‌های این کشور و بزرگ‌ترین مراکز اقتصادی آمریکا، از جمله بازار بورس نیویورک، بازار بورس نزدک، بازار بورس آمریکا، بازار بورس تجاری نیویورک و میز بازرگانی نیویورک نیز در این منطقه قرار دارند.

واژه "وال" احتمالا از نخستین مهاجران هلندی‌ تباری که در این منطقه ساکن شدند، یعنی "والون‌ها" نشات گرفته است. به هر روی مرور زمان موجب شد، واژه "وال استریت" بر بازارهای مالی ایالات متحده اطلاق شود و به مرور زمان، وال‌ استریت به مکانی معروف شد که در آن افراد با نفوذ اقتصاد آمریکا تجمع ‌کرده و حضور می‌یافتند.

البته روایت‌های دیگری نیز درباره نام وال‌استریت بر سر زبان‌هاست، از جمله این ‌که در سپتامبر 1653 ساکنان شهری که اکنون نیویورک نامیده می‌شود، خود را در معرض تهدید بومیان محلی و تهاجم ارتش "اولیور کرامول" می‌بینند،‌ به همین دلیل برای حفاظت از خود یک دیوار بزرگ به طول حدود 800 متر در جزیره منهتن احداث می‌کنند. به مرور زمان و توسعه منهتن خیابانی در امتداد آن دیوار با همان نام کشیده می‌شود و بعدها این نام روی آن باقی ماند.

از اواخر قرن 17 میلادی تاجران و معامله‌گران و بورس‌بازان، زیر یک درخت چنار در خیابان وال استریت گرد هم می‌آمدند و در آن‌جا به معامله و خرید و فروش می‌پرداختند.

مجسمه برنزی که به گاو وال‌ استریت شهرت یافته، 3200 کیلوگرم وزن، 11 فوت ارتفاع و 16 فوت طول دارد و سازنده آن مجسمه‌سازی به نام "آرتور دی ‌مودیکا" است

در سال 1792 این معامله‌ گران با امضای "توافقنامه چنار" به فعالیت خود در آن‌جا رسمیت بخشیدند و به این ترتیب این تشکل سر منشاء تشکیل بازار سهام نیویورک شد.

در سال 1789 "جرج واشنگتن" در عمارت فدرال در خیابان وال‌استریت، به عنوان اولین رئیس جمهور آمریکا سوگند خورد. در این مکان هم‌چنین واقعه تاریخی تصویب "لایحه حقوق" رخ داد و در قبرستان کلیسای ترینیتی نیز جسد "الکساندر همیلتون"، نخستین وزیر خزانه‌داری و معمار نظام مالی ایالات متحده دفن شد. همچنین کلیسایی تاریخی در تقاطع خیابان برادوی و وال‌استریت در دان‌تاون منهتن قرار دارد.

از اوایل قرن نوزده به تدریج ساکنان بومی خیابان وال استریت جای خود را به تجار و معامله‌گران دادند و به این ترتیب وال‌استریت به مرکز پولی آمریکا تبدیل شد؛ مرکزی که منافع فعالان آن به لحاظ تاریخی همواره در تقابل و تعارض با منافع دولت آمریکا بوده است.

جنگ‌های داخلی آمریکا در توسعه اقتصادی شهر نیویورک نقش مهمی ایفا کردند و بالطبع وال‌استریت نیز از این منفعت بی‌بهره‌ نماند. تشکیل شرکت‌های انحصاری "جی.پی. مورگان" و "جان راکفلر" هم در همین دوره رخ داد.

وال استریت

- تاسیس روزنامه "وال استریت ژورنال"

روزنامه مشهور اقتصادی "وال استریت ژورنال"، نام خود را از "خیابان وال استریت" گرفت تا در سال 1889 جایگزین "بولتن گزارش معاملات سهام" شود که تا آن زمان منتشر می‌شد. وال‌استریت ژورنال از سال 1896 انتشار فهرست قیمت سهام شرکت‌های مهم را آغاز کرد که یک قرن بعد به میانگین قیمت 30 سهام مهم جهان تبدیل شد.

- اوج گرفتن وال استریت و تبدیل آن به مقر ثروتمندترین تجار آمریکایی

در قرن 20 که دوره اوج گرفتن وال استریت بشمار می‌آید، ساختمان شماره 23 این خیابان - ساختمان مرکزی بانک جی.پی. مورگان – به مرکز بازارهای مالی آمریکا و حتی جهان تبدیل شد.

با اوج گرفتن وال استریت در قرن 20 رویارویی‌های آن با دولت‌هایی که در آمریکا برسر کار می‌آمدند، هم شدت گرفت و فرهنگ تجاری وال ‌استریت گسترش یافت که ساخت برج‌های بزرگ یکی از نمادهای آن به شمار می‌رفت.

در حالی وال استریت به مقر ثروتمندترین تجار آمریکایی تبدیل شد که محله همجوار آن "بولینگ گرین" که "حیات خلوت وال‌استریت" نامیده شده بود، منطقه‌ای بسیار فقیرنشین بود و ساکنان آن بدترین شرایط زندگی را در نیویورک دارند؛ این تناقض آشکار نمادی عیان از بی‌توجهی نظام سرمایه‌داری به کاهش نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی است.

وال ‌استریت در سال 1929 به شدت دچار رکود و به مرداب اقتصادی آمریکا تبدیل شد. این وضعیت تا دهه 1940 ادامه داشت و توجه به وال ‌استریت و بازار مالی به ویژه به علت مقررات سخت تصویب شده توسط دولت آمریکا به شدت افت پیدا کرد. این مقررات به تدریج تا دهه 1960 کاهش پیدا کرد تا وال ‌استریت دوباره تحت تاثیر رونق اقتصاد آمریکا رونق بگیرد.

اوایل دهه 1970 جنگ ویتنام اگرچه وال‌ استریت را وارد رکود کوتاه‌ مدت کرد، اما از سال 1973 که دولت آمریکا پروسه اصلاح مقررات بازارهای مالی کشور را کلید زد و به دنبال آن از سال 1975 که امکان مبادلات الکترونیکی سهام مهیا شد، قیمت‌ سهام‌ پایین آمده و این امکان برای اقشار بیشتری از مردم آمریکا فراهم شد که وارد بازار سهام شوند.

- مجسمه‌ای که نماد پیشرفت و موفقیت مالی است

مجسمه برنزی که به گاو وال‌ استریت شهرت یافته، 3200 کیلوگرم وزن، 11 فوت ارتفاع و 16 فوت طول دارد و سازنده آن مجسمه‌سازی به نام "آرتور دی ‌مودیکا" است.

این مجسمه در بولینگ گرین‌پارک در نزدیکی وال‌استریت قرار دارد و با عضلات تنومند و سر پائین خود که نشانه آمادگی برای حمله است، گفته می‌شود نماد‌ موفقیت مالی است، اما به اعتقاد بسیاری این گاو سمبل باطن خشن و بی‌رحم معاملات مالی آمریکا است.

در سال 1995 "مایکل اشتاین ‌هارت"،  با هزینه شخصی و با مبلغی معادل 400 میلیون دلار عضو یک کنسرسیوم شد. این کنسرسیوم اقدام به خریداری بانک "هاپوآلیم" و بانک "ماریتایم" کرد، از جمله طرح‌های بزرگ هارت طرح "حق تولد" نام داشت

از میان حوزه‌های اقتصادی که یهودیان و صهیونیست‌ها برای حضور و فعالیت در آن توجه نشان دادند، وال ‌استریت جایگاه ویژه‌‌ای دارد، چون وال‌ استریت نه تنها دستی در اقتصاد و شبکه‌های اقتصادی پیچیده دارد، بلکه بر هالیوود و رسانه‌های جمعی نیز حاکم است.

- نفوذ یهود در وال استریت چگونه حاصل شد

از قرن 1800 جمعی از خانواده‌های بانکدار آلمانی یهودی‌ تبار که به آمریکا مهاجرت کرده بودند، تلاش کردند، اقتصاد آمریکا را در قبضه بگیرند و این ایده نسل اندر نسل در میان این خانواده‌ها رسوخ کرد تا به نسل کنونی این یهودیان رسید و بالطبع نفوذ در وال‌ استریت از این قاعده مستثنی نبود، به همین دلیل وال استریت خیلی زود به جولانگاه یهودیانی چون "سنفورد آی. ویل"، رئیس "آمریکن اکسپرس"؛ "جان گاتفروند، رئیس شرکت "سولومون"، یکی از بزرگترین شرکت‌های خرید و فروش اوراق بهادار در غرب؛ "فلیکس روهاتین"،‌ ادغام کننده بسیاری از شرکت‌های آمریکا؛ "سنفورد سی. برن‌اشتاین" صاحب شرکتی به همین نام و به ارزش 3.5 میلیارد دلار، با دارایی 90 میلیارد دلار تبدیل شد.

به این ترتیب یهود در دهه 60 به موفق‌ترین و قدرتمندترین گروه اقتصادی آمریکا تبدیل شدند و توانستند با استفاده از تکنیک‌های نوین سرمایه‌گذاری‌ و بانکداری به ادغام شرکت‌ها بپردازند و در صنعت بیمه این امکان را بوجود آوردند که فرصت‌های شغلی با درآمد بالا ایجاد کنند، مانند تحلیل‌گری بیمه، مدیریت مالی، سهام، اوراق قرضه و واسطه‌گری بازرگانی و به همین دلیل است که هم ‌اکنون شاهد حضور و فعالیت میلیونرهای یهودی متنفذ بسیاری در وال ‌استریت هستیم.

- ارادت یهودیان وال استریت به اسرائیل

یهودیانی که هم‌ اکنون در وال‌ استریت مشغول فعالیت هستند، به شدت نسبت بر هم‌بستگی یهود با یکدیگر و تداوم نفوذ اقتصادی خود در وال‌ استریت حساسیت و تاکید دارند و حمایت از اسرائیل و وفاداری به آن در این میان جایگاه ویژه‌ای در اعتقادات و دیدگاه‌های آنها دارد.

"استفان آیزاکس"، نویسنده آمریکایی در کتاب خود در سال 1974 چنین می‌نویسد: "گوستاو لوی یکی از مدیران گلدمن ‌ساکس، یکی از شرکت‌های یهودی فعال در وال‌ استریت است. بسیاری وی را که یک یهودی است، متنفذترین شخص حال‌ حاضر وال‌ استریت می‌دانند. وی می‌تواند شرکتی را درهم‌ بشکند و یا به اوج برساند. او به تنهایی مدیریت میلیاردها دلار را در دست دارد و نسبت به مسئله یهود به شدت حساس است".

آیزاکس در ادامه می‌نویسد: "لوی در جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل، دیوانه‌وار برای اسرائیل پول می‌فرستاد. وی قادر بود به تنهایی هزینه کل جنگ را بپردازد".

وال استریت

- مایکل اشتاین هارت و حق تولد یهود

اما در سال 1995 "مایکل اشتاین ‌هارت"، یکی از سرمایه‌داران یهودی وال ‌استریت شرکت خود با نام شرکای اشتاین‌ هارت را تعطیل کرد. دلیل این اقدام هارت به گفته‌اش تصمیم وی برای وقف باقی‌مانده عمر خود در راه آرمانش بود که در تفوق و برتری یهودیان و اسرائیل در جهان خلاصه می‌شد.

وی با هزینه شخصی و با مبلغی معادل 400 میلیون دلار عضو یک کنسرسیوم شد. این کنسرسیوم اقدام به خریداری بانک "هاپوآلیم" و بانک "ماریتایم" کرد، از جمله طرح‌های بزرگ هارت طرح "حق تولد" نام داشت.

بر اساس طرح حق تولد کودکان یهودی آمریکا به طور رایگان به اسرائیل برده می‌شدند تا در آنجا با ریشه‌های فرهنگ یهودی و صهیونیستی خود آشنا شوند. وی این کار را در سنینی که شخصیت کودک در حال رشد بود، انجام می‌داد. پس از آن هارت ساختمانی در منهتن خریداری کرد تا در آن جا به بازسازی هویت یهودیان بپردازد.

تا سال 1999 پروژه "حق تولد" هزینه‌ای بالغ بر 210 میلیون دلار برای هارت هزینه دربرداشت و با توجه به آن سالیانه 50000 یهودی به اسرائیل برده ‌شدند تا با اعتقادات و انگاره‌های صهیونیسم آشنا شوند.

- حرص و طمع بی‌پایان مهمترین وجه مشخصه وال استریت

از نکات دیگر قابل توجه درباره وال‌ استریت "طمع‌ورزی" و "حرص" فعالان در آن است. رئیس کمیسیون سهام نیویورک در سال 1986 "طمع فعالان در وال استریت را بدون حد و مرز خواند" و " ساموئل کلاگزبان"، روان ‌پزشک نیویورکی معتقد است، کلیه مشاوران و وکلای فعال در وال‌ استریت "بیمار" هستند.

وی می‌گوید: "برای آنها تجارت نقش خدا را بازی می‌کند، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معادن طلای عصر حاضر هستند. ادغام‌های گوناگون و بی‌حد و حصر با استفاده از تاکتیک‌های متنوع، سودهای کلانی را نصیب این وکلا و بانکداران سرمایه‌گذار کرده است، اما همان‌طور که در اقتصاد همه می‌دانند سودهایی که در بلند مدت تنها نصیب یک سری افراد خاص و محدود بشود، در نهایت به ضرر سیستم اقتصادی کشور خواهد بود".

ریچ با اسرائیل روابط بسیار عمیقی داشت و در مذاکراتی که برای بازگرداندن سربازان به گروگان گرفته ‌شده اسرائیلی صورت ‌گرفت، شرکت داشت. نفوذ این فرد تاحدی بود که "بیل کلینتون" در سال 2001 و به هنگام ترک کاخ سفید تمام جرائم ریچ را مورد بخشش قرار داد

- رسوایی بزرگ وال استریت و به هراس افتادن یهود

در سال 1986 دستگیری "دنیس لوین"، دلالی که در شرکت "درکسل بورنهام لمپارت" فعالیت می‌کرد، به اتهام سوء استفاده از اطلاعات محرمانه شرکت‌های وال استریت بزرگ‌ترین افشاگری تاریخ وال‌ استریت را رقم زد، افشاگری که بیش از هر چیز رسوایی بسیار بزرگی می‌نمود و نگرانی‌هایی جدی را در بین جامعه یهودی آمریکا موجب شد.

پس از لوین نوبت به فردی به نام "مارتین سیگل" بود که دستگیر شود، تا او تیز هرچه بیش‌تر به حضور پر رنگ و باورنکردنی یهودیان در وال استریت و آن رسوایی تاکید کند. جنایت‌کاران ثروتمند این رسوایی بزرگ اکثرا یهودی بودند و یکی از بزرگ‌ترین متهمانی که در طول رسیدگی به این رسوایی دستگیر شد، " مایکل میلکن"، سوپر میلیاردر یهودی بود که در آمریکا به "شاه کثیف اوراق قرضه" معروف شده بود، چون به اخاذی و فریب‌کاری در زمینه بیمه متهم شده بود.

در دهه 1980 نام یک تاجر یهودی آمریکایی دیگر اهل وال‌استریت نیز بر سر زبان‌ها افتاد، این فرد "مارک ریچ" نام داشت. او سرمایه‌داری ظالم، تاجری کینه‌توز و درعین حال فروشنده‌ای فریبنده بود. از او غالبا تحت عنوان فاسدترین مرد در میان کاپیتالیست‌ها نام برده می‌شد. اما مهم‌ترین ویژگی ریچ مرموز بودن وی و داشتن روابطی خاص با سرویس‌های اطلاعاتی بود.

وال استریت

ریچ با اسرائیل روابط بسیار عمیقی داشت و در مذاکراتی که برای بازگرداندن سربازان به گروگان گرفته ‌شده اسرائیلی صورت ‌گرفت، شرکت داشت. نفوذ این فرد تاحدی بود که "بیل کلینتون" در سال 2001 و به هنگام ترک کاخ سفید تمام جرائم ریچ را مورد بخشش قرار داد. این اقدام اعتراض بسیاری را در آن زمان برانگیخت اما برخی از مقامات اسرائیل اقدام کلینتون را ستودند.

جنبش "وال استریت را اشغال کنید "، متاثر از اوضاع نامساعد کنونی آمریکا روز 17 سپتامبر گذشته در آمریکا متولد شد و به سرعت در میان گروه‌های سیاسی و اجتماعی جا باز کرده است. فعالان این جنبش روز 17 سپتامبر با تجمع مقابل ساختمان بورس اوراق بهادار نیویورک در خیایان وال استریت اعلام کردند تا زمانی که به خواسته‌هایشان رسیدگی نشود ، به تجمع خود پایان نخواهند داد.

- خواسته‌های جنبش

خواسته‌هایی که در بیمه تامین اجتماعی و پایان بخشیدن به جنگ‌های آمریکا در جهان و ایجاد شغل برای جوانان خلاصه می‌شود‌، اما آن‌چه موجب تجمع معترضان آمریکایی مقابل وال استریت شده، این است که این معترضان اعتقاد دارند، مدیران مالی در وال استریت لانه کرده و عامل همه این مشکلات هستند.

محور قرار گرفتن وال استریت به عنوان مرکز فرماندهی نظام سرمایه داری و صاحبان ثروت و قدرت در امریکا به عنوان محل تجمع اعتراض کنندگان، گسترش دامنه اعتراض‌ها به اکثر مناطق آمریکا، تأکید مردم بر اصل الگو گیری از قیام‌های مردمی کشورهای عربی و اسلامی، تبدیل اعتراض‌های مردمی به مقابله با نظام سرمایه‌داری با تاکید بر اصل 99 درصد فقیر در برابر یک درصد ثروتمند از جمله ویژگی‌های این جنبش است.

قبس زعفرانی

بخش سیاست تبیان



:: بازدید از این مطلب : 173
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

آشنایی با پژو 208


دراین مطلب به معرفی پژو 208 می پردازیم.

آشنایی با پژو 208

ادامه در "ادامه مطلب"


:: بازدید از این مطلب : 163
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

آموزش تصویری تمیز کردن کامپیوتر


کامپیوتر شما همانند ماشین، خانه و حتی خودتان نیاز دارد هر از چند گاهی بخوبی تمیز شود و از تلنبار شدنِ گرد و غبار و در نتیجه گرم شدن بیش از اندازه اش جلوگیری شود. این عمل بسیار ساده است و تنها حدود 20 دقیقه زمان می برد. به همین خاطر ما امروز بنا داریم نحوه تمیز کردن موثرِ درون کامپیوترتان را پوشش دهیم.

توضیح نویسنده: این مقاله نحوه تمیز کردن کاملِ هر چیز درون کامپیوتر را نشان می دهد. اگر نیازی نمی بینید ضرورتی ندارد که قطعاتی مانند RAM و یا کارت گرافیک را خارج نمایید. ما فقط به نحوه تمیز کردن کامپیوتر بگونه ای منظم می پردازیم.

هر از چند وقتی می بایست کامپیوترم را تمیز کنم؟

>>>برای روئیت ادامه مقاله به«ادامه مطلب» بروید<<<



:: بازدید از این مطلب : 185
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

فناوری ژنومیکس

فناوری های اُمیکس (2)


ژنومیکس از پیوند زیست شناسی سلولی- مولکولی و ژنتیک کلاسیک، متولد شود و توسط علوم محاسباتی پرورش یافت.


قسمت اول 

فناوری ژنومیکس

ژنومیکس مطالعه ژن ها و عملکردشان است. و هدف آن درک ساختار ژنوم، شامل تعیین نقشه ژن ها و توالی DNA است. ژنوم در زیست شناسی مولکولی جدید و ژنتیک، کل اطلاعات وراثتی جاندار است که در DNA، یا در برخی ویروس ها در RNA، کد می شود.  ژنوم شامل هر دو بخش؛ ژن و توالی های غیر کد کننده ی DNA، یا RNA، است. برخی موجودات چندین نسخه از کرومزوم ها را دارا می باشند؛ دیپلوئید (دو نسخه)، تریپلوئید (سه نسخه)، تتراپلوئید (4 نسخه). در ژنتیک کلاسیک، در موجودات با تولید مثل جنسی، گامت ها نصف تعداد کرومزوم های سلول های بدنی را دارند و در حقیقت ژنوم مجموعه کامل کرومزوم ها در یک گامت است. همچنین در موجودات هاپلوئید، شامل سلول های باکتریایی و در اندامک های داخل سلولی نظیر میتوکوندری و کلروپلاست، یا ویروس ها، که آنها نیز دارای ژن هایی هستند، یک عدد یا دسته ای از DNA های حلقوی یا زنجیره های خطی (یا RNA برای برخی ویروس ها) ژنوم را تشکیل می دهد. واژه ژنوم را می توان به طور خاص برای مجموعه DNA هسته ی سلول اطلاق کرد (ژنوم هسته ای)، همچنین می توان برای مجموعه DNA اندامک ها نیز به کار برد برای مثال «ژنوم میتوکندری».

فناوری ژنومیکس

وقتی که گفته می شود، ژنوم یک گونه با تولید مثل جنسی تعیین توالی شد، به طور معمول به تعیین توالی یک دسته از  کرومزوم های غیر جنسی و یکی از  کرومزوم های جنسی، اشاره دارد.

به مطالعه ی ویژگی های کلی ژنوم های مربوط به موجودات، ژنومیکس گفته می شود، که از ژنتیک که عموماً مشخصات یک ژن منفرد یا گروهی از ژن ها را مطالعه می کند، متمایز است.

تعداد جفت بازها، و تعداد ژن ها از یک گونه به گونه ی دیگر به طور گسترده تغییر می کند. در حال حاضر، بیشترین تعداد شناخته شده ژن در حدود 60 هزار ژن، در یک نوع پروتوزوآ است که سبب بیماری مقاربتی تریکومونیاسیز در انسان می شود، که حدوداً 3 برابر بیشتر از ژنوم انسان است.

فناوری ژنومیکس

یک قیاس برای ژنوم انسان که بر روی DNA ذخیره شده است، ساختار و نظم یک کتاب است: کتاب (ژنوم) دارای 23 فصل (کرومزوم) است؛ هر فصل حاوی 48 تا 23 میلیون حرف (A, C, G, T) بدون فاصله است؛ از این رو کتاب در کل حاوی 2/3 میلیارد حرف است. کتابخانه ای که این کتاب را نگه داری می کند، هسته سلول است. حداقل یک نسخه از کتاب در اکثر سلول های بدن ما وجود دارد. تنها استثنا در انسان که این کتاب را ندارد، گلبول های قرمز بالغ خون است که هسته خود را در طول تکوینش از دست می دهد و بنابراین فاقد ژنوم است.

فناوری ژنومیکس

ژنومیکس مطالعه ی ژنوم یک جاندار است، که شامل تعیین همه ی ژن ها و عناصر تنظیمی آنها، و در واقع تلاش متمرکز برای تعیین توالی همه ترکیبات DNA ماده ی ژنتیکی و تعیین نقشه ژنتیکی جاندار  است. با بالا رفتن تعداد ژنوم های تعیین شده، آنالیزهای مقایسه ای هم ارزشمند می شود. همچنین این حوزه، مطالعه ی پدیده های درون ژنومی از قبیل هتروسیزی (تقویت عملکرد ژن ها در هیبریدها)، اپیستاسیز (تعدیل اثر یک ژن توسط ژن های دیگر)، پلیتروپی (اثر و نقش یک ژن بر روی چند پدیده) و دیگر میانکنش های بین جایگاه های ژنی با ژنوم را دربر می گیرد. در مقابل، بررسی نقش عملکرد ژن ها به تنهایی تمرکز اصلی زیست شناسی مولکولی یا ژنتیک است و موضوع مشترک تحقیقات پزشکی نوین و زیست شناسی است. بررسی یک ژن به تنهایی در تعریف ژنومیکس جای نمی گیرد، و ژنتیک است. مگر اینکه هدف از این مطالعه ژنتیکی، بررسی اطلاعات مربوط به مسیر و عملکرد ژن برای روشن سازی اثر، جایگاه و پاسخش در کل شبکه ژنوم باشد.

ژنومیکس مکانیسم های مولکولی و اثر متقابل ژنتیک و فاکتورهای محیطی در بیماری ها را بررسی می کند.

 

برخی زیر شاخه های ژنومیکس شامل این موارد است:

ژنومیکسی عملکردی (Functional genomics)- تعیین مشخصات ژن ها و mRNA و محصولات پروتئینی آنها است.

* ژنومیکس ساختاری- تشریح ویژگی های ساختاری ژن ها و کرومزوم ها.

* ژنومیکس مقایسه ای- بررسی ارتباطات تکاملی بین ژن ها و پروتئین های گونه های مختلف جانداران.

* اپی ژنومیکس- بررسی الگوهای متیلیشن DNA، مولکول ها و ضمایم اتصالی و  بسته بندی DNA.

فارماکوژنومیکس- بررسی اهداف جدید زیستی و راه های جدید برای طراحی دارو و واکسن.

 

 

سمانه سادات عنایتی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

Neil Woodford, Alan P. Johnson. Genomics, Proteomics, and Clinical Bacteriology (Methods and Reviews (Methods in Molecular Biology). Humana Press,  2004.

Hubert Hondermarck. Proteomics (Biomedical and Pharmaceutical Applications). Springer, 2004

 

 

مطالب مرتبط :

پروژه ژنوم انسان

فناوری های اُمیکس

با آقای ژنتیک ایران ( مصاحبه اختصاصی تبیان)



:: بازدید از این مطلب : 227
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

مناظره لاریجانی درتلویزیون آمریکا


 برنامه تلویزیونی زنده مورنینگ جو که هر روز صبح از شبکه تلویزیون سراسری ان بی سی آمریکا پخش می شود شاهد رویارویی و جدال لفظی شدید میان جواد لاریجانی و ریچارد هاس شد.


مناظره-لاریجانی-تلویزیون آمریکا

در این برنامه صبحگاهی تلویزیونی که به صورت زنده روی آنتن بود جواد لاریجانی در پاسخ به ادعای ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی آمریکا که ادعاهای مطرح شده در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی را خطرناک توصیف کرده بود آنها را خنده دار توصیف کرد و گفت این گزارش مایه بی آبرویی آژانس بوده است.

دبیرستاد حقوق بشر قوه قضائیه همچنین در این مصاحبه زنده تلویزیونی که میلیون ها بیننده دارد آمریکا را بزرگترین کشور حامی تروریسم در دنیا معرفی کرد.

 محمدجواد لاریجانی که در برنامه مورنینگ جو، شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا دعوت شده بود در پاسخ به ادعای ریچارد هاس که ایران را متهم به حمایت از گروه های تروریستی کرده بود گفت: ایران خود یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم است و اگر بخواهیم درباره سوابق حمایت کشورها از تروریسم صحبت کنیم این ایالات متحده آمریکاست که بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهان است.

در ادامه برغم تلاش مجری برنامه که می خواست مانع از ادامه سخنان او شود گفت : میزان عملیات های تروریستی در جهان که با مالیات مردم آمریکا انجام می شود غیرقابل احصاء است و من می توانم بسیاری از آنها را در اینجا تشریح کنم.

ایران هیچ فعالیت سری هسته ای ندارد و شما اگر واقعا نگران هستید چرا یک بار درباره سلاح های هسته ای اسرائیل سخن نمی گویید

فاش گویی دبیرستاد حقوق بشر درباره حمایت آمریکا از گروه های تروریستی مجری  و مهمانان برنامه مورنینگ جو را کاملا کلافه کرد به طوری که جو مجبور شد در پاسخ به این رک گویی لاریجانی اعلام کند که آمریکا کشور ازادی است و همه می توانند هرچه بخواهند در شبکه های تلویزیونی ان بگویند اما این که در تلویزیون ملی این کشور آمریکا به حمایت از تروریسم متهم شود خیلی بد است.

در بخشی از این گفتگو لاریجانی در پاسخ به اشکالاتی که ریچارد هاس به برنامه هسته ای ایران وارد دانست و کشور ما را متهم به فعالیت های مخفی هسته ای کرد که در گزارش آژانس نیز آمده گفت: ایران هیچ فعالیت سری هسته ای ندارد و شما اگر واقعا نگران هستید چرا یک بار درباره سلاح های هسته ای اسرائیل سخن نمی گویید.

مشاور امور بین الملل رئیس قوه قضائیه کشورمان آنگاه ادامه داد: " این چه استاندارد دو گانه ای است که هیچ کس به اسرائیل که یک رژیم سرکش و عصیانگر است، سلاح هسته ای دارد، عضو ان پی تی نیست و مرتبا در حال جنایت علیه فلسطینی هاست کاری ندارد اما همه فشارها بر روی ایران است که نه تنها بمب هسته ای ندارد بلکه دنبال درست کردن آن هم نیست و عضو ان پی تی هم هست.

به گفته ریچارد گرینبرگ تهیه کننده برنامه مورنینگ جو، گفتگوی زنده محمدجواد لاریجانی با شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا بقدری مهیج و چالشی بوده است که دقایقی بعد از پایان صدها اس ام اس برای باز انتشار آن در وب سایت اینرنتی به دست آنها رسیده است

به گفته ریچارد گرینبرگ تهیه کننده برنامه مورنینگ جو، گفتگوی زنده محمدجواد لاریجانی با شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا بقدری مهیج و چالشی بوده است که دقایقی بعد از پایان صدها اس ام اس برای باز انتشار آن در وب سایت اینرنتی به دست آنها رسیده است.

آنچنان که کارشناسان رسانه ای نیز تایید کرده اند این  اولین برنامه زنده تلویزیونی در آمریکا بوده است است که یک مقام ارشد جمهوری اسلامی اینچنین صریح از سیاست دوگانه آمریکا در قبال ایران و حمایت این کشور از گروه های تروریستی انتقاد می کند.

بخش سیاست تبیان


منابع:خبر آنلاین



:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 اسفند 1390 | نظرات ()